Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 6604 ggr
AEriksson
2006-06-16 15:10

HMKF – träff på Trandum – Del 2 av 4

Muddy Woodfucker´s är som traditionen bjuder en stamgäst på träffen, det är en god stund sedan jag träffat så många trevliga personligheter och en klubb med så god atmosfär... för att inte nämna tunga höger fötter som var underhållande.

Som jag tidigare nämde i den första artikeln så möte jag min gamla TGB´s nya ägare som just höll på med att bärga den stakars Land Rovern. Efter att maskinen var dragen lös blev jag inviterad att följa med in i körområdet och få med mig den ultimata klubb tävlingen som skulle genomföras på träffen.

Jag blev erbjuden en plats i TG´n men sedan jag hade dratt till träffen med det äldsta barnet som nu låg och sov i våran bil, var jag tvungen att tacka nej till erbjudandet.

Sedan familjen Hyundai har fått strängt körförbud av den mer förnuftiga i familjen så fick jag välja den stora fina asfalterade vägen som går parallelt med körområdet, så det var plattan i botten för att hinna före och ta några fina bilder på min gamla kompis när det vrålade fram över stridsvagnsbanan.

**Moment 1
**Vi följde med i karavanen in i skogen och med en lokal sandstorm bak oss som tydligt visade vägen vi tog. Väl framme vid mötesplatsen så var det en Valp att se vid varje träd, och en stor och fin sex-hjulsdriven GM.

Momentet det skulle tävlas i krävde presition och en ganska tung höger fot och med ett gott öga för spårvalg, vi snacka om en gamal hederlig poängkörning.

Avståndet mellan portarna justerades till de respektive bredderna till fordonen, och det lämnades inte många centermeter extra att glida igenom på, och medlemmar blev plaserat ut för att ge alla samma förutsättning, även om artikel författaren har en liten misstanke att ett par överkörda portar missades.

Först ut var en Valp med kapell som inte hade några problem att komma igenom banan, och det hela gick på en otroligt bra tid, nästa ut blev 11:bilen och portarna justerade för att kunna släppa igenom, 6:an gav ett behagligt ljud och diffspärrar gjorde sitt till att smidigt avsluta färden upp, nerfarten gick inte lika smidigt sedan 11:bilen svänger inte lika villigt som Valpen och färden slutade mot ett träd i slutningen, vinkel var inte den våldsammaste men det låg ett par mindre hindringar för bakhjulen att det ändå skulle kunna ge ett par små bekymringar.

Ett litet muller från 6:an och med backen i så var det hela över på en sekund, och färden ner kunde fortsätta, och avslutas med ett par tillägg.

Nästa ut var en C202 med flak, denna hade inga problem överhuvudtaget upp banan, men ner bommade föraren lite, och färden avslutades i samma träd som 11:bilen varit borta i, men denna gången gungade granen lite mer och ett rop ut av kupen kunde höras till ägaren som lånat ut bilen till föraren.

- Frontrutan fick sig en knäck, men sedan den nu är förstörd… skall jag bara fortsätta eller ?

Nu visade det sig att rutan redan var så innan start, så det var bara att stånga på och försöka komma sig ut ur problemet. Färden avslutades utan vidare problem och det blev ett antal prickar för genomförandet.

Det som imponerade artikelförfattaren mest var föraren av GM lastbilen, till saken hör att spisen inte gick helt som den skulle, och krävde att man hela tiden pumpade med gasen och kopplingen för att den skulle hålla sig i livet.

Vidare är denna kolossen ganska tungrattad men det kunde man överhuvudtaget inte se när föraren genomförde sin passering. Bilen lät som den var nyservad från vekstaden och hade inte stora problem att komma sig igenom utan att det blev det stora avdraget på resan upp för banan, ner blev det en smula värre, och de flesta portar kördes över, men jag vågar påstå att de flesta var djupt imponerade över färdigheten till föraren.

Moment 2 
Nästa delstrecka blev vald till ett par branta kullar av sand som skulle bestiga i diverse vinklar, samma grundregler som tidigare.

Här döjde det ganska länge tills momentet startade, dels behöver GM´sen lite service från första rundan och sedan blev en av arrangörerna beodrad tillbaka till campingen för att hämta den ankommna familjen. När vi väl kom igång med momentet så var glöden och energin tillbaka bland alla deltagarna.

Först ut var TG´n som inte hade några problem med att klättra upp sandbaken och på toppen svänga 90 grader över en kam och ner på andra sidan, när höger framhjul lyfte i svängen var det ett tydligt bevis att sträckan genomfördes med diffen spärrad på framhjulen…och säkert bak också.

Nästa ut var ett par valpar, dessa hade lite större problem att klara banan på första och i bland även tredje försöket, om det berode på djupahjulspår eller lös sand lämnas osagt, men alla kom till slut upp.

När klockan hade passerat tre på eftermiddagen så hade min tilldelade tid tagit slut och det var tid att packa för att resa hem, jag skulle gärna blivit och fått med mig även det sista momentet som tydligen var det mest underhållande.

Jag ser fram till nästa träff på Trandum och den gången skall jag ha min egna bil, och kanske till och med ett medlemskap i Muddy Woodfuckers.

Så tack till en underhållande träff, och för otroligt trevliga folk i klubben, vi ses nästa gång

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-06-16
Annons:
Niklas
2006-06-16 18:50
#1

Mycket fina bilder igen!

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

omega24v
2006-06-17 01:23
#2

Härmar Niklas och berömmer bildmaterialet! Sen är ju problemet lite av det som går att läsa mellan raderna: antingen är man med bland de som utövar roligheterna, eller står man bredvid och hejar på och har chans att klippa bra foton. MYCKET SVÅRT att kombinera…

Jag är själv en petimeter med textbyggnad, men hellre ett och annat stavfel i en härligt entusiastiskt färgad redogörelse av en lyckad träff i vårt intresse, än en akademiskt korrekt rapport med träsmak. Hoppas få läsa mer från dig!

Erik, Nässjö

omega24v
2006-06-17 11:23
#3

"Jag är själv en petimeter med textbyggnad, men hellre ett och annat stavfel i en härligt entusiastiskt färgad redogörelse av en lyckad träff i vårt intresse, än en akademiskt korrekt rapport med träsmak. Hoppas få läsa mer från dig!"

Jag är inte helt säker på att min positiva mening riktigt framgår av det jag skrev, men det var alltså bara POSITIV kritik, inget negativt. Kommentaren gick inte hantera, så jag får göra ett tillägg istället.

Erik, Nässjö

AEriksson
2006-06-17 14:53
#4

Cool Jag skall gå igenom texten och rätta det som är skrivet fel, tog inte heller kommentaren som kritik Erik.

Upp till toppen
Annons: