Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fakta om Volvo C303-306

Fakta c303 - TGBIL 111A

2006-05-11 14:49 #0 av: AEriksson

Här finner du teknisk information om din c303/TGB 11. Om du upptäcker att det saknas information eller något är felaktigt, så bara send ett meddelade till artikelförfattaren.

Foto: Privat

Foto: Privat
Information
Förrådsbeteckning:M5138-111013
Förrådsbenämning:TGBIL 111A
Typbeteckning:C303 C03 4x4 4141

 
Mått 
Total längd:4350 mm
Total bredd:1900 mm
Höjd:2170 mm
Höjd ink KSP:2270 mm
Frigångshöjd:390 mm
Vänddiameter:11,6 m
Axelavstånd:2300 mm
Spårvidd, fram:1540 mm
Spårvidd, bak:1540 mm

 
Vikt 
Tjänstevikt:2400 kg
Totalvikt:3300 kg
Största axeltryck, fram:1600 kg
Största axeltryck, bak:1750 kg
Maxlast:900 kg

 
Motor 
Typbeteckning:B30A
Tillverkare:Volvo
Effekt: (4000 v/m DIN)117 hk / 21 kpm
Vridmoment:
(2500 v/m DIN)

206 Nm / 21 kpm
Cylinderantal:6 st
Cylinderdiameter:88,90 mm
Cylindervolym:2,98 L
Slaglängd:80 mm
Kompression:9,3:1
Förgasare: (2st)Zenith-Stromberg 175 CD 2 SE
Ventilsystem:Toppventiler
Ventilspel, inlopp:0,40-0,45 mm
Ventilspel, avgas:0,40-0,45 mm
Bränsle:Blyad bensin med hösta oktan

 
Huvudväxellåda 
Typbeteckning:ZF-S4-18
Utväxling 1:a växeln:3,85:1
Utväxling 2:a växeln:2,08:1
Utväxling 3:a växeln1,39:1
Utväxling 4:a växeln1:1
Utväxling back:4,13:1

 
Fördelningsväxellåda 
Typbeteckning:Volvo FD 51
Utväxling lågväxel:2,39:1
Utväxling högväxel:1:1

 
Axlar 
Utväxling axelväxlar:2,91:1
Utväxling hjulväxlar:2,06:1
Differentialspärr:Vaccumstyrd fram och bak

 
Bromssystem 
Färdbroms:Tvåkrets vaccumhydraliskt trumbromsar
Parkeringsbroms:Mekanisk kardanbroms

 
Styrsystem 
Styrväxel typ:ZF skruv och rulle

 
Tändsystem 
Tändningsföljd:1-5-3-6-2-4
Tändningsinställning:10 grader f.ö.d vid 10-13 v/m

 
Prestandad 
1:a växeln låg12 km/h
2:a växeln låg22 km/h
3:a växeln låg33 km/h
4:a växeln låg46 km/h
1:a växeln hög:28 km/h
2:a växeln hög:53 km/h
3:a växlen hög:79 km/h
4:a växeln hög109 km/h
Max vaddjup:0,7 m
Backtagningsförmåga:80% (39 grader)
Sidolutning under körning:40% (22 grader)

 
Elsystem 
Huvudspänning:24 V
Batteri:2 st
Spänning:12 V
Kapacitet:57 Ah
Ansluten pol:Minus
Generator: (växelström)SEV Marchal 28/35

 
Volymuppgifter 
Bränsletank:84 L
Kylsystem:12 L
Motor:5,2 L
Växellåda:1,2 L
Fördelningsväxellåda:1,3 L
Axelhus:1,5 L
Hjulväxlar, fram:0,3 L
Hjulväxlar, bak:0,4 L
Styrväxelhus:0,5 L

 
Övrigt 
Däck:280/85-16 special 4-lagers
Lufttryck:170 kPa (1,7 kp/cm2)
Antal passagerare utom förare:1+6

 

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-05-11
Anmäl
2006-05-16 19:20 #1 av: 4by4byfar

Tjena

Hajjade till vid 24 V.....är det samma problem med 24V som på Valpradiobilen, att man åker på dyra fördelarlock eller andra obehagligheter på tgb111A ?? Skrikandes

en stilla undran....varför är det 24V och inte 12V, 6an kräver knappast detta??

///4by4

 

 

Anmäl
2006-05-21 20:11 #2 av: AEriksson

Hej 4by4

Se svar på 12 vs 24volt här: http://volvovalp.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5fa938d9-5370-4329-944a-e92593553855

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.