Blandat

Höst träff i Bjurbäcken – Del 2 av 2

2006-09-12 01:06 #0 av: AEriksson

En Suzuki med rabies och en artikelförfattare med fel spårvalg är några av orden som summerar lördagens aktiviteter i Bjurbäcken

Utan att vara helt säker på tiden, så vaknade hela campen till en vinande B30 motor när Carl kom in dundrande i gryningen med sin 11:a bil. De flesta av oss valde att krypa djupare ner i sovsäcken, jag resonerade som så, att när jag väl hade barnfri så tänkte jag allt sova lite längre. Men Carl visade sig inte vara mannen som ger sig så lätt, och om inte länge var alla i campen på bena och dagens första kaffekopp stog snart och puttrade på primusen.

 

Rune och Trond lagar frukost
Rune och Trond lagar frukost

 

När klockan rundat tio så kom det ena efter det andra fordonet in körande till campen, när den sista stängt av sin motor var hela fjorton bilar samlade för lördagens aktiviteter. Trond informerade om dagens slingor och delade ut kartor till samtliga förare, efter en kort seans med frukost var vi klara för dagens första del sträcka. Efter ett par hundra meter kom vi fram till dagens första myr, jag kom över som tredje bil och fortsatte vidare upp till toppen av kalhygget, väl uppe märker jag att det inte kommer fler bilar. En snabb titt över kanten av hygget visar att det är stopp nere i myren, väl planterad på underedet står en Ford Bronco och sprutar sumpvatten, den nya vinchen i fronten gjorde en god jobb med att dra fordonet upp, det skulle inte bli sista gången som vinchen skulle rädda Broncon.

Erik Eklund med sin Jeep Comanche

Nästa bil ut var en "liten" Jeep Comanche. Den hade ifs nya och gott mönstrade däck, men markfrigången var kanske inte den högsta bland dagens fordon. Mitt i myren blev det ordentligt stopp, och en kraftigt höjd Bronco med stora sulor blev den räddande ängeln. Comanchen blev dragen tillbaka för ett nytt försök, resultatet var den samma. Denna gången blev han dragen upp i färdriktningen. Nästa bil ut var Lars Perssons Suzuki, med dagens högsta motorvrål kom bilen flygande igenom myren, presis innan myren ramlade koffångaren av och blev släpandes genom myren, det hindrade vare sig föraren eller bilen i sin vilda färd genom myren.

Sista fordon genom myren var Jan Hedbergs otroligt fina Unimog. Myren visade sig inte vara något problem för den tunga men höga Unimogen som elegant tuggade sig igenom på något som inte lät högre än tomgång. Nu var det tid för en liten transport på en av de många grusvägarna i området till sträcka två.

Sträcka två skulle blir den tuffast av det vi skulle igenom denna helgen. Väl framme började Trond och Rune att tappa ur luft ur sina Valpar, jag började tänka på det samma men fick en lugnande klapp på axeln att det nog skulle gå bra med diffar, det gjorde det inte. Ett par hundra meter in på sträckan kom den första vinchen fram, även denna gången var det Broncon som behövde lite hjälp upp i den spåriga backen till själva kalhygget. Valparna dansade över hygget som om detta var den renaste söndagsträffen, värre var det för ett par av oss. Undertecknad satte sig ordentligt fast med hjulen på var sin sida av ett djupt traktorspår, här hjälpte inga diffar i världen, men med fin hjälp av Carl så kom jag mig loss.

Både jag och Carl valde ett nytt spår rundt det djupa, det gjorde inte Comanchen som snabbt satt sig fast. Sedan jag låg framför så var det bara att backa till och koppla på stropparna och börja dra. Ett par hundra meter fram var det åter tid att börja tänka på spårvalg, Leif Persson hade varit först över ett litet sump område där hans 20 bil hade varit nere med högersidan och lutat kraftigt. Med detta i minnet så gjorde jag mitt valg att inte sätta ner mina hjul i det samma, men bilen och underlaget ville det motsatta, och ner åkte vi, och det ordentligt.

Det lutade så kraftigt att jag kunde ta på mosskanten som låg rätt utanför fönstret på 11:a bilen. För att inte göra saken värre, samt att det stog ett träd rätt framför bilen så försökte jag backa ur situationen, till slut stog jag på plant underlag, men önskade lite större avstånd innan jag gjorde ett nytt spårvalg igenom. När jag backade åkte rumpan ner i ett annat myrspår vilket resulterade i en ny kraftig lutning, med hjälp av Jonas som nu stog på koffångaren bak stog bilen stilla, nytt spår blev valgt och igenom åkte jag.

Carl som åkte bak mig tog det samma spåret som jag först hade åkt i, men trädet som stog i vägen gjorde det inte länge. Efter ett försök så åkte Carl igenom och över trädet och blev tryggt stående på andra sidan. Även denna gången gjorde Lars Persson sig känd som den tyngsta högerfoten norr om Karlstad, och Suzukin flög åter.

Efter en lugn delstrecka tre var det tid för att intaga lunch ut med sjön Stora Salungen. Värmland visade sin absolut bästa sida med strålande sol och med en temperatur över tjugograder, även vattnet såg frestande ut efter att ha suttit i en glödhet hytt i många timmar. Efter lunch var det tid för dagens höjdpunkt, däck tvätt.

Trond visade vägen ner i älven, men det var ett par av oss som valde att inte genomföra stuntet, och jag var en av dom. Efter att ha fixat damasken och smörjt bilen innan jag drog så valde jag att stå över denna gången. De som valde att köra i älven kom upp i slutet av sträckan med ett brett leénde på läpparna, så det såg ut som de flesta hade fått en fin tvätt.

Nu var dagen slut och vi var snart tillbaka i campen. Efter en lång dag i skogen där vi inte en enda gång kryssat våra egna spår var det tydligt att samtliga deltagare var nöjda med både arrangemanget och genomförandet. Jag vill passa på att tacka Trond, Rune, Jonas, Solfrid och alla er andra som deltog för en underbar helg, jag hoppas att vi ser fler till vår träffen i 2007.

Ett varmt tack !

PS ! Följ med här och på Laplander.nu för fler bilder och filmer från turen i Bjurbäcken.

 

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-09-11
Anmäl
2006-09-12 13:14 #1 av: omega24v

Suveränt! Äventyrsträff är nåt som tilltalar mig, risk finns för sexhjuling med flak i Bjurbäcks-skogarna nån gång framöver!

Erik, Nässjö

Anmäl
2006-09-12 20:46 #2 av: Seglarn

Var en mkt trevlig tur. Hoppas verkligen att vi kanske kan ta en senhöst/vintertur också i dessa trakter.

Anmäl
2006-09-16 11:09 #3 av: mattias

Jag blev riktigt avundsjuk när jag läste artikeln,jag hade planerat att vara med själv,men jobbet kom emellan.Jag gillar passningen från seglarn,en vintertur är ju aldrig fel. Förresten är det någon som har 4st c303 fälgar över,till salu vill säga?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.