Blandat

Blod, svett och ...

2006-09-04 15:59 #0 av: AEriksson

Ett förbanade helvete..... var några av orden och känslorna som svävade i helgen när jag i årets första störtflod av regn kastade mig under 11:a bilen för att byta damask.

Allt är inte rundt
Att plocka ner allt gick fin och vädret var på sitt absolut bästa, strålande sol och med den lilla värmen som finns kvar i solen när vi tippat över till höst. Det var med glädje jag noterade att damasken faktiskt var hel och fortfarande såg ny ut, den hade bara släppt från sin position där den skall klämmas fast mellan huvudaxeln och axelväxlen.

Men det visade sig vara svårare än först tänkt att få den tillbaka på plats, sedan den troligen legat felmonterad under en längre tid vad formen med oval än rund. Men efter ett par timmar i frihet och med lite varmtvatten så började formen åter bli rund. Under tiden som jag väntade på detta tog jag mig även tid till att se igenom bromsarna på den sidan som var riven, det var glädjligt att se att beläggen fortfarande har många mil kvar, det hade smugit sin in endel olja från axeln som blev borttvättat och så putsade jag ju beläggen så jag inte längre hade någon olja liggande på dessa.

Regn och troll
Nu använde jag inte två timmar på jobben, det blir gärna svårt med två små troll som önskar sin del av pappa. Men på söndagen var det tid för att få på plats alla delar. Natten till söndag kom det värsta vädret sedan stormarna i våras över vårat hus, regnet hamrade på taket och åsken mullrade över huset genom hela natten. Efter en bastant frukost klädde jag på mig allt av regnrockar som gick att uppbringa i huset och gav mig ikast med att få på plats axelväxlen.

Att lyfta den på plats är i och försig inte det jobbigaste, även om växlen väger sitt och man skall balansera själva splinsen och försiktigt föra in drivaxeln till sin plasering. När jag efter fyra försök tillslut fick den på plats så gick det inte att släppa axelväxeln, så fort jag gjorde det gled den ut plats, så med ena armen rundt axelväxlen fick jag försöka nå skruvarna som låg precis utanför vad min arm nådde. Efter ett par försök så var alla saker jag behövde på plats rundt mig, åter spelade axelväxeln mig ett spratt, för varje gång jag hade fått hålen att passa med varandra och det var tid att sakta skruva in en skruv, så sinade mina krafter och växlen började glida.

Ensam är inte starkast
Regnet visade ingen nåde, och jag var nu både genomblöt och riktigt ordentligt sur. Dom sista krafterna mobiliserades och nu fick jag äntligen in en skruv så att jag sakta kunde lossa lite på greppet rundt växlen. Resten av skruvarna kom fint på plats. När allt var fastskruvat var det tid att testa hur det ser ut vid fullt rattutslag. Vid första försökter släppte damasken på nytt vid fästpunkten mot axeln, denna gången tänkte jag inte börja om. Släppte ett par millimeter på samtliga skruvar och fick försiktigt pressat in damasken på den sidan som var mest oval. När jag sedan testade så satt den perfekt på plats.

Resten av arbetet gick fint, trots regnet som fortsatte att leta sig in och ner till bara skinnet. Sent på kvällen blev bromsarna luftade, detta sedan jag inte pluggat ledningen och det mesta runnit ut under tiden som jag arbetat (dessa blir pluggade nästa gång). Axel och axelväxlar fick ny olja, och efter ett par testmil på natten ser allt riktigt bra ut.

Den nya damasken få vila vidare i sin orginallåda från Volvo, för jag har en känsla att det inte kommer att bli sista gången som jag göra arbetet, men som man säger.... övning ger färdighet.

Som slutord önskar jag säga att det var långt från så illa som jag trodde att det skulle vara, nu bytte jag riktigt nog inte själva damasken, men jag tror att även det hade gått ganska så fint. Jag har också lärt mig att jag skall ha flera domkrafter samt plugga bromsslangar för att slippa använda flera timmar på att krypa rundt och spruta luft/olja.

Med vänliga hälsningar
Andreas Eriksson
SajtVärd - VolvoValp

 

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-09-04
Anmäl
2006-09-04 23:37 #1 av: robban.f

Din stackare. Låter inte kul att mecka på det viset. Själv bytte jag damask på min 11:a på kompisens jobb. Hissade upp halva bilen i en 10tons travers. Använde riktigt stooor domkraft för att smidigt kunna dra isär aceln. Gick mycket smidigt med rätt verktyg och varm lokal. Många fikapauser blev det... Det var nog en betydligt trevligare upplevelse. Det förekom nog inte en enda svordom.

Mvh Robban

 

 

Anmäl
2006-09-05 02:31 #2 av: ErikL

Jag råkade ut för samma sak, skulle byta en trasig damask, men den hadde (bara) glidit ur sitt läge. Jag tillverkade en tunn (0,7mm) plåtbricka som jag klämde in mellan, sen har den suttit kvar.

/Erik

Anmäl
2006-09-05 10:51 #3 av: AEriksson

#1 Nästa gång så blir det i garage... men kan inte lova att det blir mindre svordomar ;-) det hänger samman med mitt temperament.. ha ha ha ha

#2 Bra tips

Mvh Andreas Eriksson

Anmäl
2006-09-05 10:59 #4 av: omega24v

Gött att det gick bra. Själv producerade jag en rad både kända och okända svordomar när jag bytte min damask, men det gör jag oavsett vad jag skruvar med... :)

Erik, Nässjö

Anmäl
2006-09-05 20:13 #5 av: danneape

När jag bytte på min så upptäckte jag att om man startar motorn innan man för in axeln i splinesen så stannar den kvar utan speciellt mycket kraft,,, i allafall på min 11 bil,,

men å andra sidan så gjorde det varken till eller ifrån på polarens 20 bil???

Måste betyda att antingen min 11, eller polarens 20 e lite skum,,,,

//Danne

Anmäl
2006-09-06 16:32 #6 av: B1n4ry

Om man skaffar Volvos specialverktyg så går det mycket enklare att få axelväxeln på plats. I just detta fallet är specialverktyget inte ens komplicerat, två långa bultar av rätt dimension som man skär av skallen på bara...

//B1N4RY 

Anmäl
2006-09-07 12:27 #7 av: AEriksson

#6 aha.... vet du vad den kostar ?

Mvh Andreas Eriksson 

Anmäl
2006-09-07 22:22 #8 av: Fredrik S

# 7   Har även jag bytt damasken ifråga. I ett välsorterat byggvaruhus fann jag rostfri rundstav med rätt tumgänga. Av den gjordes sedan de två styrpinnar som benämns "Specialverktyg 6131" i rep. handboken. Kostnad cirka 85 kr. Väl investerade slantar - rekommenderas varmt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.