Blandat

Min nya valp är grön och stor

2006-06-28 15:25 #0 av: AEriksson

Så var dagen kommen då det stora köpet skulle ske, kontanterna var tatt ut från banken, summan räknad för hundradegången och checkad mot Tollen i norge, GPS´n uppdaterad, bilen tankad och familjen satt i sina säten. Det var tid att starta den stora shopping dagen.

Planering
Som de flesta av er vet, så har jag under ett par månader varit på jakt efter en ny TGB 11, efter att jag sålde min tidigare. Varje dag har jag varit inne på blocket.se och andra annons platser för att finna ett objekt som passade både plånboken och avståndet till Norge, och som är uppgraderad med Alu-Zink karros. Till tider har det varit ganska tort på den privata marknaden och det blev en frustrerande väntan med fjärilar i magen för att pengarna som var satt av till köpet skulle tas till andra viktigare prosjekter rundt huset.

Även de stora företagen BJM, Kviberg, Tovek, Aktive Life Equipment, 4x4 Högstorp blev kontaktade, antingen var det nu tomt, eller så var priset för högt för min budjett. Men efter ett samtal för två veckor sedan till Yngve hos BJM i Nossebro så fick jag napp på en TGB 11 som fortfarande stog hos dom, och även en hos Ölund Trading AB i Borås.

På självaste midsommarafton hade jag bokat in ett besök hos Ölund Trading för att se på deras TGB 11 som var till försäljning. Sedan jag stannat hos min familj i Mölnlycke utanför Göteborg så var det snabbt gjort att dra över till Borås och tillbaka i god tid innan aktiviteterna med familjen började.

Inköp
TGB till Ölund´s var ett strålande exemplar utan några speciela anmärkningar utöver en liten läcka på vänster damask, resterande av bilen var i väldigt gott skick och Patrik kunde upplysa att många detaljer var bytta , och jag måste säga att det är länge sedan jag sett en så fin TGB. Efter en lite runda på parkeringsplatsen utanför textilmuset i Borås, var det tid att prata lite pris, sedan denna låg ganska mycket över min budjett så var det liten tro att vi skulle kunna enas om ett pris, men efter lite fiskande var det klart och tydligt att det inte var aktuellt att göra något med priset, detta har jag har stor respekt för sedan objektet var av hög kvalitet och Patrik önskade vänta tills den rätta köparen kom.

Jag hade också innan resan ner till Sverige bokat in ett besök hos BJM på måndagen för att se på den sista TGB´n som de hade stående. I dom första samtalen med Yngve fick jag besked att det också var en annan köpare som var väldigt intresserad och kanske skulle besöka innan jag hann ner till Nossebro, det kan gott vara så tänkte jag, men det kan också var en ren taktisk kommentar, men oavsätt så hade jag inte möjlighet att göra affär snabbare så det blev att vänta ett par dagar och sedan ringa Yngve och checka att den fortfarande stog kvar, det gjorde den.

Så, på måndagen blev Hyndai´n packad med allt vi skulle ha med till Norge och otroligt nog fick vi med allt, GPS´n var laddad med Nossebro och tanken var full. I höjd med Vårgårda slog jag en pling till BJM och fick pratat med Bosse som kunde medela att Yngve hade ledigt idag men jag var mer än välkommen att se på terrängbilen som var lite krockad bak. Krockad bak..... det var det ingen som hade sagt innan, hundratusen tankar rasade gjenom huvudet efter den sista kommentaren till Bosse, krock skadad.... hur illa kunde detta vara, var den helt kvaddad, eller bara en liten buckla?  Jag valde att hålla kommentaren från Bosse för mig själv, hade jag ventilerat den med resten av familjen så hade det direkt kommit ett krav på att svänga vänster och köra direkt till Norge sedan detta var sista objektet på min shopping lista.

GPS´n gjorde ett strålande arbete med att hitta vägen till BJM, och vi svängde in på gårsplanen för att träffa Bosse, under tiden gick min sambo på jakt efter terrängbilen för att se hur den såg ut jämfört med den vi tidigare har haft. När jag kom ut efter att ha hämtat nycklarna mötes jag med, - Andreas...den är ju krockad bak...

Men efter en snabb check så visade det sig att detta är enkelt att knacka ut, ett par buklor får man räkna med på en terrängbil. Resten av fordonet såg bra ut, den var inte lika fin som Patriks i Borås men så var priset också inte den samma. Under camon var bilen målad vit sedan den haft sin tjänst hos Strängnäs och tydligen varit vitmålad för en framtidig tjänst i FN. Kaross och ram var fri för rost och ingen andra skador kunde ses, men det läckte lite olja från vänster damask men detta var knapt synbart. Med lite startgas så startade motorn och vi kunde ta våran första tur, växlarna gled fint in och bilen låg stabilt på vägen. Första bromstesten var spännande sedan den tydligen inte körts på en god stund, jag var tvungen att lägga all vikt på ratten för att hålla den på vägen, men efter ett par hårda inbromsningar så tog dom både bra och jämt.

 

Hos BJM i Nossebro
Hos BJM i Nossebro

 

 

Problem !
Både diffar och fyrhjusdriften gick fint in och ur, men det fanns ingen spännande terräng att testa detta i, men den lilla testen på grusvägen visade att allt fungerade som det skulle. Nu var det tid att bestämma sig om vi skulle köpa eller inte, och om den skulle hålla de många milen upp till Oslo. Sedan Yngve var ledig så fick vi diskutera priset över telefon, efter ett par mindre rundor var vi eniga om en pris vi båda kunde leva med, faktura skrevs, exportpapper fyldes i, och så var det bara att börja köra hem.

Redan efter en mil och i höjd med Grästorp kom de första problemen. Vänster halvljus pekade rätt mot månen så att alla jag mötte på vägen blinkade med helljuset, men det var lätt att fixa, men nästa problem som kom var inte lika enkelt att åtgärda under färden. När dom första regn dropparna träffade vindrutan slog jag på torkaren på förarsidan, motorn gick som den skulle med själva gummit på bladet var nog redan i Strängnäs klar för att bytas, det enda som hände var att vattnet spred sig jämnt över rutan. Svängde in på första bästa mack för att byta, här kom överraskelse nummer två. I det jag tryckte på bromsen kom en störtflod med vatten från taket och träffade mig rätt i nacken och ran ner in genom boxershortsen och vidare ut i bena, tydligen behöver jag gå en runda på taket och täta, men det hade jag inte tid med på denna turen.

 

Utanför Grästorp
Utanför Grästorp

 

 

Nya blad kom på plats, och regnkappa med huva kom på. Resten av resan fram till gränsen gick som den skulle, och i en hastighet rundt 80-90km/h.

Export och Import
Så kom vi äntligen fram till Svinesund och svänger in på rött. Nu har jag gjort detta tidigare så dokumentet gick snabbt att fylla ut för att kunna resa vidare, men jag tänkte snabbt gå igenom för dom som eventuellt är intresserade.

När det gäller import till Norge av denna typen av fordon så är det ganska så enkelt, enklare än vad det låter som. Det första du bör göra är att undersöka alla eventuella avgifter som tillkommer när du skall ha in ett fordon i landet, detta görs enklast på internet (www.toll.no) med hjälp av en väldigt god kalkulator. Avgifterna skall betalas inom tre dagar från transit, och detta är väldigt viktigt att man följer med på om man vill behålla fordonet.

 

När bilen till sist är reggad i Norge, så sitter du med ett par A4 ark. Alla som har en stämpel visar att en avgift är betald.
När bilen till sist är reggad i Norge, så sitter du med ett par A4 ark. Alla som har en stämpel visar att en avgift är betald.

 

 

Om inte fordonet du skall köpa har skyltar eller är avställd, så måste du skaffa pröveskylter (dagsprövekjennemerke) från Statens veivesen som ger dig möjlighet att köra fordonet fram till bestämmelseort. Viktigt att du antingen har tidigare regnr när du skall skaffa märket, eller har chassinr, saknar du detta får du inte köpt.

När du sedan kommer till passeringen av gränsen så bör du ha följande information klar.

  • Personnummer/Org nr till tidigare ägare
  •  Reggpapper från vägverket
  • Kvittering på köpet

Själva processen vid gränsen går normalt väldigt fort, men kan variera beroende på vem som hanterar dokumenten, på min sista tur tog det inte mer än 5min, men har varit med om väntetid upp till en timma.

Genom østfold
Färden genom østfold gick som den skulle, det regnade genom hela resan och jag är fastbestämd att tortur med att droppa vatten på en människas huvud är väl så effektivt, läckan i taket skall fixas så fort det bara går.

När jag närmade mig Oslo så var ett par av vägarna stängde, så i stället för att svänga nord mot Trondheim så blev det en runda ner till Oslo. Klockan hade passerat två på natten och den ekstra rundan var inte det jag nu önskade,  men det är alltid roligt att se folket reaktion när man kommer körande, även på natten.

En halvtimma senare svängde jag in på gårdsplanen och stängde av motorn, utöver det som jag skrivit av problem, gick bilen som en klocka. Inga läckor kunde ses efter parkeringen och det är ett gott tecken.

Närmsta framtiden
Nu skall jag snart ner till Tullen och betala samtliga avgifter för importen, efter det är klart skall terrängbilen få Norska skyltar. Själva rundan med att få skyltar är väldigt enkel, men jag har bränt mig tidigare när jag inte fick med mig allt som måste vara klart.

På trafikstasjonen skall du bara visa upp fordonet så att en kontrollant kan se att chassinr stämmer med bilen, sedan skall detta matas in i systemet och du kan lyckligt gå vidare till kassan och hämta ut skyltarna. När du importerar ett fordon så behöver du inte besikta denna för efter 12 månader, så du har god tid att ordna diverse små fel för den skall igenom.

Själv måste jag nu vänta till augusti för att få skyltar, detta då Statens vegvesen inte har resurser till att ta imot bilen, men jag skall se om jag inte kan komma mig igenom på ett eller annat sätt för den tiden.

Ha en strålande sommar

 

Relaterade länkar

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-06-28
Anmäl
2006-06-29 00:31 #1 av: Aksel

Hei.

 Gratulerer med ny bil.

Jeg måtte vente nesten fire uker før jeg fikk vist og registrert min bil. Måtte også bruke en hel dag å reise til Tønsberg på motsatt side av Oslofjorden. Det var ikke mulig å få time for visning i Fredrikstad der jeg bor.

 

mvh Aksel

Anmäl
2006-06-29 15:14 #2 av: soren-b

Syggt Andreas, Gratulerar till den fina bilen, hoppas att den kommer att fungera bra och länge.

 Sören

Anmäl
2006-06-30 16:22 #3 av: danneape

Gratulerar till leksaken! (har en likadan självCool

Får man vara så framfusig att man frågar vad du fick ge för den?

//Danne

Anmäl
2006-07-02 11:42 #4 av: AEriksson

#3 Mmmm säger som så.... min terrängbil blev köpt av BJM på auktionen i Karlstad, ni vet ca vad dom gick för. Priset jag gav för denna från BJM var inte så mycket högre.

Oskyldig

Anmäl
2006-07-04 02:01 #5 av: hhansenfishing.com

vist är det kul med tullen när jag var och hämtade min båt i nord Norge satt det en Norsk jenta i tullstationen och hon hadde ett formulär som jag skulle fylla i då båt trailen bara fick lastas med 800 kg så skrev jag att jag hadde en chark som vägde 800 kg och var bygd 1949 i Tromsö, och visade upp ett gåvobrev på båten och hon tittade ut och konstaterade att där stog en scjark som båt modellen heter på Norska och stämplade mina papper och skickade dom till tullen i Gävle för dom skulle göra en momsbedömning av priset på båten altså värdera och utkräva momsen, men i Gävle kliade dom sej bra i skallen för det stog ingenstans att det var en båt, så dom sände mej ett brev om varför jag ville betala moms på en kyldisk från 1949 den hadde inget värde och således behövdes ingen moms betalas och jag skulle ta kontakt om jag hadde något att invända mot beslutet, så fick jag hem min båt som väger ca2500 kg torr och hadde ett värde på 35000 Norska kr och inte fan skrev jag och upplyste dom om att det var en båt av model schark och ingen kyldisk obs detta är preskiberat nu så momsen kan dom glömma mvh Hasse

Anmäl
2006-07-04 11:09 #6 av: AEriksson

#5 ha ha ha ha ha

Anmäl
2006-07-04 23:15 #7 av: danneape

Om du ska ner mot kättilstorp å leka så är du välkommen i vår karavan,,

Utgår från Karlstad på torsdag förmiddag, Skrattande (den 13e)

//danne

Anmäl
2006-07-24 23:29 #8 av: Niklas

Trevlig berättelse. Lycka till med bilen!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.