Blandat

Den stora dagen

2006-08-10 23:50 #0 av: AEriksson

Idag hade jag tid till registreringsbesiktning på min nya TGB 11. Det har varit lång tid att vänta, men nu var det dags.

Det är inte första gången jag gör detta här i Norge och jag har hela tiden lärt mig något nytt i kontakten med myndigheterna. Denna gången skulle det bli annorlund, nu var jag fulllärd. Trodde jag.

 

Utanför trafikstasjonen på Jessheim. Sista dagen med Svenska skyltar.
Utanför trafikstasjonen på Jessheim. Sista dagen med Svenska skyltar.

Chassinummer som inte stämmer
Hela torsdagen hade jag tagit ledigt från jobbet för att inte behöva stressa med att åka fram och tillbaka. Så klockan 07:30 startade vi upp från Frogner. Äldsta barnet satt i bilstolen fram och hon älskar att åka terrängbil, men allra mest att sova i den. Klockan åtta parkerade vi utanför trafikstasjonen i Jessheim. Glad i hågen gick jag in och medelade att jag skulle regg besikta en terrängbil.

- Skall du det. Sa besiktningsmannen

Efter lite bläddrande i dagens schema, kunde han medela att det först var halvtolv och inte åtta sopm jag tydligen hade noterat. Ja, ja. In i bilen och tillbaka till Frogner för ett nytt försök.

Exakt klockan 11:29 tog jag i dörrhandtaget. Det visade sig att jag fick den samma personen som jag hade till min första 11:a bil. Vi börjar med att checka att chassinr stämmer med bilen och tullens papper. På min första 11:a bil som jag tog in i landet, kunde vi inte hitta detta, där det normalt stog, så då blev det en ekstra tur till besiktningen. Detta skulle inte hända en gång till, för det hade jag skrapat fram redan hemma.

- Du saknar två siffror. Sa besiktningsmannen.
- Vad f** säger du
- Det står fyra noller i export papprena, men bara två på ramen.

I en nano sekund kändes det som hela världen rasade, skulle jag behöva dra ner till svea rike för att nysta upp i detta, och sedan vänta två månader på en ny tid?

30 minuter passerar med besiktningsmannen går fram och tillbaka mellan bilen och kontoret. Till slut kommer han ut och frågar om jag kanske kunde ringa till Sverige och checka vad dom två nollorna betyder. Efter 15 minuter i telefon kö till vägverket, kommer jag äntligen igenom. Lägger fram problemet för vedkommande och vi gör en grundlig check av allt material som ligger hos Vägverket. Vi räknar siffror och dubbelkollar med det som står på ramen. Helt plötsligt fattar jag absolut inget, det är ju helt riktigt. Samma mängd siffror, och samma siffror både i papper och på ramen.

Efter en lång runda med besiktningsmannen kom förklaringen, eller kanske inte. Han var tydligen så trött att siffrorna flöt ihop och därför såg ut som fyra nollor och inte två. Jag var redan i "minimera skadan" modus så jag tog hanns ord på att det var fel. Vilken tur.

Är vikt så viktigt?
Då var det tid att se vilka vikter vi har på bilen. Totalt vikten var ok, men så över till de olika axeltrycken.

- Du, det står inget om axeltryck i papprena från Vägverket. Sa besiktningsmannen
- Va ?
- Ja, jag måste veta detta om du skall kunna regga.

F** för andra gången den dagen. Inte en enda plats på dokumentet jag har står det axeltrycket per axel.

- Om jag kan låna en pc med internet, så kan jag ha den infon inom 30 sek. Sa jag
- Nej det går inte. Det måste vara ett fysiskt dokument som bekräftar vikten.

F** för tredje gången den dagen. Skulle jag nu inte kunna komma igenom för detta. Skamm den som ger sig. Började bläddra lite i en gammal service bok från Strängnäs som följde med, mest för att få tiden att gå. Tror du inte att på sista siden så ligger orginal registreringsbeviset från 1976.

Så efter tre timmar och 550,- för registreringen och 255,- för nya skyltar stor nu bilen utanför huset och väntar på den första turen med norska skyltar.

Bensin
På vägen hem och i lagom höjd med Kløfta fick jag veta hur mycket bilen drar per mil. B30´n började hosta och nålen pekade på absoluta nollpunkten. Enligt antal tankade liter och räknade mil hade jag hoppat att soppan skulle hålla till nästa bensinstation som låg 6km bort. Men nej, hela 2,4 liter per mil drar min 11:a bil på landsväg, riktigt nog med ganska många kallstarter och kuperad terräng i området. En väldigt ödmjuk Andreas fick ringa till sambo och väldigt, väldigt snällt fråga om hon kunde komma ner med en 10 litersdunk med bensin.

Som jag nämde tidigare så har jag gjort detta ett par gånger. Men man lär sig hela tiden något nytt, det är aldrig det samma problemet som kommer två gånger på en registreringsbesiktning.

 

Av: AEriksson

Datum för publicering

  • 2006-08-10
Anmäl
2006-08-11 00:46 #1 av: Tom

Jag lider med dig. Jag har gått igenom precis samma sak med en bil jag importerade från England. Det tog mig ungefär ett år att få den reggad i Sverige eftersom de krävde vissa uppgifter om bilen som endast kunde fås från fabriken i England. Registreringen blev klar för någon månad sedan.

Att jag hade alla uppgifter i form av en original instruktionsbok spelade inte nåron roll för bilprovningen. Det stod ju inte att det var just min bil som boken gällde. Jag hade dessutom tagit ut alla uppgifter från nätet men det räknades inte heller.

Vad som ytterligare försvårade i mitt fall var att bilmärket hade sålts till ett tyskt företag som inte kunde få fram uppgifterna från det gamla pappersarkivet.

Det löste sig till slut genom att jag kontaktade företaget som köpt bilmärket och sa åt dem att de skulle skriva ut ett brev, som jag dikterade, på deras flådiga brevpapper med bilens logga i silver. Besiktningen godkände utan tvekan mitt intyg som egentligen bara intygade det jag redan hade sagt till dem. Men det visste de inte...

Det är härligt med byråkrati :-\

  Tom

Ring och messa så mycket du vill för 140 kr/månad!

Just nu får du 20 GB extra surf och halva priset de tre första månaderna!

Klicka på den här länken till Vimla!

Anmäl
2006-08-11 01:31 #2 av: omega24v

Grattis Anders!

Erik, Nässjö

Anmäl
2006-08-11 10:52 #3 av: AEriksson

Tack :-)

Men jag hade tur jämfört med personen i port 2 som importerat en husbil från Italien. All hanns dokumentation stog på Italienska vilket absolut inte gick, sedan saknades alla papper på gasolvärmare och ett par andra viktiga installationer som måste kunna dokumenteras.

Så det kan i värsta fall bli en tur ner till Italien för att få ordna saken.

Han var inte glad

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.