Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 4384 ggr
Niklas
2005-10-10 22:34

Vinschens användande

Beskrivning av normalt användande av den PTO-baserade vinchen på utvalda C303 samt möjligen eftermonterad på TGB11/TGB13/TGB20.

När vinchen inte skall användas

Ställ PTO-strömställaren i läge OUT.

Ställ vinch-strömställaren i läge IN. Det låser trumman så att trassel undviks.

Frikoppling av vajern så att man manuellt kan dra ut den

Ha motorn igång (vakuum krävs).

Frikoppla.

Ställ PTO-strömställaren i läge OUT.

Ställ vinch-strömställaren i läge OUT.

Lägg växellådan i friläge.

Släpp upp kopplingen. Vajern skall nu enkelt kunna dras ut.

För att vincha in eller ut vajer

Ha motorn igång (vakuum krävs).

Frikoppla.

Fördelningsväxellådan ska vara i neutralläge (inte vare sig hög eller låg). Använd 1:ans växel för att vincha in långsamt och 4:ans växel för att vincha in snabbt. Back matar ut vajern.

Ställ PTO-strömställaren i läge IN.

Ställ Vinch-strömställaren i läge IN.

Släpp upp kopplingen.

Vajern skall nu gå in eller ut beroende på vald växel.

Om normal operation inte fungerar prova följande:

Börja med att mata ut vajer med backväxeln i, då skall vajern matas ut.

Om vajern inte går ut eller in, så är något endera fel med vinschens manövrering eller så är vajern låst (fastkilad på trumman).

Förslag på åtgärd för att tvinga ut vajer som har kilat fast sig på trumman.

Koppla fast vajern i ett träd.

Ha motorn igång.

Frikoppla.

Ställ PTO-strömställaren i läge OUT.

Ställ Vinsch-strömställaren i läge OUT.

Fördelningsväxellådan i läge låg.

Växellådan i backläge.

Släpp upp kopplingen för att backa och tvinga ut vajern (tänk på uppsikten bakåt).

Om vajern har kilat fast sig ordentligt (kilat in sig mellan tidigare varv på trumman) kan manövern behöva upprepas tills det släpper, det vill säga back, fram, back och så vidare.

Om detta fungerar är problemet löst och normal procedur kan användas.

Om inte manövreringen av vinschen fungerar med IN och OUT-lägena på strömställarna (kontrollera att PTO-axeln roterar), så ligger felet troligen i vakuum-manövreringsventilen.

Kontrollera att det finns tillräckligt med vakuum.

Kontrollera att membranet inte är skadat.

Kontrollera att det inte finns något (mekaniskt typ en sten eller dylikt) som kilar fast alltihop.

Äran av att ha samanställt informationen tillkommer ”Thomas from Sweden”. Jag har bara översatt texten till Svenska så gott jag har kunnat. / Limpan4all

Datum för publicering

  • 2005-10-10

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
hugin
2006-04-16 00:51
#1

DÄCK KÖPES

Däck eller hjul köpes till min TBG 20 snarast, skall besiktas.

kentola tel.070-3248540

Upp till toppen
Annons: