2006-05-30 01:44 #0 av: AEriksson

Eftersom jag är helt grön (...) vad gäller terrängträffar, så vet jag inte hur de brukar vara, men jag är relativt erfaren när det gäller träffar för andra sorters bilar, både i Sverige och utomlands. Med den erfarenheten måste jag berömma Norra Smålands Offroaders för väl organiserat evenemang.

Ordning och reda och klara regler. Jag som nykomling känner mig genast hemma och de som besökte träffen är som vilka andra bilstollar som helst, lika glada och inne på sina spår och tjötar och lever om på samma sätt som de flesta andra.

Genomgående vill jag påstå att det var mindre alkohol med i bilden på den här träffen än andra jag varit på. Visst, terrängfolket kunde de också, men folk vill så klart nyttja kärrorna och inte vara onyktra eller bakfulla när det är dags att ratta, så det var lite lugnare än jag väntat mig.

 

Premiärturen med 13-skåpet gick klart över mina egna förväntningar. Jag hade bestämt mig för att hålla mig till det jag känner till (terrängbilsutbildningen i lumpen kom till nytta) och inte köra i nåt blött. Dels är jag inte intresserad av gyttjebad och dels har jag inte hundra koll att axlarna är täta än. När jag har koll på den saken ska jag allt bada, för att se hur det är i alla fall. En annan målsättning var att inte köra sönder nåt.

Lätta tipsrundan räckte för mig. I början var jag nästan lite besviken, för det bjöd mig inga svårigheter alls. Bra mjukstart dock, för på slutet vart det jäklar anamma till att hålla tungan i rätt mun... :) För en mindre bil var det nog inga svårigheter, men jag var genomsvett av rattandet utan servo, när jag tagit mig igenom en trädslalompassage. Ett träd fick en barkbit avriven, men sen var det mest bilens koppling som  fick stryk eftersom jag behövde rulla lite för att kunna vri ratten... Ett par andra nittigradare bjöd mig ett visst motstånd, men med uppmärksamt spårval, koll på hörnen och lite rattande, så kom jag igenom utan missöden.

Efter tipsrundan var jag på bergknallen och följde efter en linköpingskille som är här och läser en del (kommer inte ihåg nicket) och tänkte att där han tar sig fram ska jag också köra! Visst. Uppför en knalle där och över några rötter. Några bilar var det runt om nedanför och plötsligt ger sig elvabilen ner i en grav och upp på andra sidan och jag ser vad jag gett mig in på. Fan, härifrån går det inte backa ner... Vad gör jag nu? Det var bara till att låsa diffarna och lyssna till löjtnantens röst för 14 år sen: "Sakta ner med framhjulen i botten på graven och sen GAAAAAASSS!!!" Så när jag krypit ner försiktigt så vart det pjäxan i pannrummet! Sexan ylar! PANG!!! slog det emot nånstans, hytten ruskar och plötsligt är jag uppe med alla sex på andra sidan. Hur fan bar jag mig åt? Uppe var jag i alla fall.

Stängde av maskin och slängde mig ner på berget för att kolla var nånstans det läcker, är knöligt, eller trasigt. Ingenting. Absolut ingenting. Var slog det i då? Inte en repa en gång! Först när jag kom hem nu i eftermiddags såg jag vad som hänt. Vänster ytterdel på stötfångarjärnet under baklyktan hade fått sig en uppercut och pekade i en lätt annorlunda vinkel. Hehe. Vem bryr sig? Jag som trodde jag slagit sönder handbromstrumma, fördelningslåda och halva ramen...

Jag har kört fyra mil landsväg i helgen, ungefär tre mil terräng och tankat 40 liter. På landsväg har jag frihjulat i nedförsbackar, hållit 40-60 km/h, så jag är en försiktig förare. Har jag bråttom tar jag 200-hästars Omegan i stället... :) Pjäxan har bara varit nere ett par tillfällen i skogen, förutom på bergknallen vid ett par brantbestigningar. Har stängt av maskin så fort det varit stopp i kö. Två liter milen på landsväg verkar den dragit, så cirka tio i terrängen då. Det går säkert få en diesel att dra mindre, men i mitt fall har meningen ändrats att en diesel i så fall ska ändra lågvarvsorken radikalt om jag ska byta.

Helgen har gett mig mersmak och den här bilen är kärran för mig! Den har mer kapacitet än jag behärskar och sexan har imponerat stort på mig som egentligen är dieselfantast!

Erik, Nässjö

Av: Omega24v

Datum för publicering

  • 2006-05-29