Valpdata
Försök till sammanställning av de olika modeller som kallas Volvo valp.
Civil modell-beteckning | L2304 | L3304 | L3314 | L3315 | C202 | C300 |
---|---|---|---|---|---|---|
Militär modell-beteckning | Pvpjtgb 9031 | Pltgb 903 | Raptgb 9033 | - | Tgb 11 | |
Tillverkades | 1959-1961 | 1963-1964 | 1961-1970 | 1966-1969 | 1977-1981 | 1974-1979 |
Antal tillverkade | 91 | 367 | 7.737 | 1.116 | 3.222 | 8.718 |
Motor-beteckning | B16 | B18 | B18 | B18 | B20 | B30 A |
Motorstyrka (hk) | 60 | 68 | 68 | 68 | 82 | 117 |
Längd (mm) | - | 4.400 | - | 4.050 | 4.020 | 4.350 |
Bredd (mm) | - | 1.700 | - | 1.700 | 1.700 | 1.900 |
Höjd (mm) | - | 1.500/ 2.150* | - | 2.300 | 2.120 | 2.170 |
Markfrigång (mm) | - | 285 | 285 | 285 | 285 | 380 |
Vänddiameter (m) | - | 11 ,4 | 11,4 | 11,4 | 10,8 | 5,8 |
Tjänstevikt (kg) | - | 1.570 | - | 2.100 | 1.795 HT/ 1.600 PU | 2.400 |
Totalvikt (kg) | - | 2.200 | - | 2.610 | 2.520 | 3.300 |
Maxlast (kg) | - | 630 | - | 510 | 730 HT/ 925 PU | 900 |
Max släpvikt (kg) | - | - | - | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Bränsletank (L) | - | 50 | 50 | 50 | Ca 46 | 84 |
Maxhastighet (km/h) | - | 96,5 | 96,5 | 96,5 | - | 80 |
Vaddjup (mm) | - | - | - | - | 700 | 700 |
Backtagnings-förmåga (°) | - | - | - | - | 80 % | 39 |
Sidlutnings-förmåga (°) | - | - | - | - | 35 % | 22 |
* Med störtbåge uppfälld
Övriga uppgifter:
Andra militära varianter av L3314: Pvrbtgb 9032, Tgambulans 9201, Ltgb 902 och Brandtgb 921
Andra militära varianter av L3315: Raptgb 9035, 9036, 9037, 9039, Pltgb 9037 och Pltgb 9044A
Jag bifogar en bild också för dem vars webbläsare visar tabellen felaktigt.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
- Redigerat 2022-10-27 09:44 av Niklas
L3314PU -68 Totalvikt 2450Kg Tjänstevikt 1530 Kg Maxlast 930Kg
Totalviktsfördelning 1140/1310 fram/bak enl mitt gamla originalinstrument från typbes. som lastbil….
Dessa fakta står t.ex. att läsa om i MFHF:s sammanställning av svenska försvarets valpar i TRACKS nummer 2,3,4 år 1995. Mycket intressant läsning i dessa tre tidningar!!! Det rör sig om ovanliga varianter av ombyggda 9033, dvs radiovalpen. Dessa byggdes om under 80-talet.
Antingen monterades speciella radioutrustningar in (Raptgb-varianterna ovan) eller så strippades de på all radioutrustning och blev Pltgb-varianter. I vissa fall byggdes de tillbaka till vanliga 9033:or efter en tid.
Lite om L2304 (från regestreringsbevis):
Längd: 4.15m
Ehm. Lite mer också. =) Trodde ctrl-enter var radbryt men det skickade viss iväg.
Bredd: 1.64m
Tankrymd: 50l
Tjänstevikt: 1720kg
Totalvikt: 1880kg
Maxlast: 160kg
Max släpvikt: 1620kg
och det säger mig NADA… kan du inte bifoga foto på bilarna så man förstår vad det rör sig om… jag fattar fortfarande inte vad en volvovalp är… en hundvalp som rullar?
kört volvo för första gången idag, tänk å vänta 37 år med något sånt!!! (men valp vette fan)
#8 Detta står högt upp på dagsordningen, men det tar lite tid att få samlat all information, sedan är det en utmaning att få fram bilder.
Men jag arbetar på det, så då skall du snart kunna se skillnad på en "hund valp" och en "Volvo Valp"
#8: Fast Grodan, klicka på Andreas namn så får du se en valpbild. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
hihi… jo, jag vet vad en volvo valp är nu… *fniss* men ändå… tror säkert flera undrar så jag tar risken å sticker ut min lilla brända näsa (den tål å brännas lite mer)…
Angående Valpens lutningsförmåga.
För C202:an är ju lutningen angiven i procent.
35% motsvarar 19,3 grader
80% är 38,6 grader
Det började med att jag googla
olika valpar
nu när jag äntlien har hittat hit
kommer ju hundra frågor
de första är att reklamen tar bort lite info på första sidan
sen
allt började med att
jag har fått för mig att man måste äga en valp
vilken ska man ha
vill inte lägga för mycket pengar
är det något man ska passa sig för
vilken av alla valp modeller är kass
vilken är bäst
o bäst ska väl delas på olika nivåer
landsväg
teräng
bensin förbrukning
hållbarhet
kan ni hjälpa med dessa frågor
Kan någon hjälpa mig här, hur ska jag göra för att kunna läsa tabellen?
Dom 4 första till vänster är läsbara, men sen klumpar det ihop sig pga reklamen tar plats. Tror att minst 3 av kolumnerna läggs över varandra.
Använder Firefox 3.5 om det kan ha något med det att göra.
Så här ser det ut hos mig. Jag använder Google Chrome.
Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?
Bra "Valp" sammanställning där, för ökad "Volvo Valp kunskap".
Anm: Tjänstevikten på radiovalpen (Raptgbil 9033) anges dock till 1880 kg i registreringsbeviset till min "valp" i alla fall. (årsmod 1969)
Maxlast är i samma papper angivet till 730 kg. (Ej 510 kg således)
För övrigt har jag ibland funderat på det där med sidolutningsförmågan på min radiovalp. Är angiven lutning med eller utan radiogrejorna? Inbillar mig att dessa var ganska tunga med allt inräknat såsom "med inpackad" jätteantenn (grantoppshöjd ca!!). Dåtidens "krigs-radio"-prylar var väl inte heller de direkt "fjäderlätta"antagligen.
35% eller 19,3 grader som är angivet i ovanstående tabell för sidolutning har då jag överskridit med råge & då med passagerare på högersidan dessutom. Famlade efter en tall utsträckt genom vänsterfönstret men det gick bra & helt utan problem ändå. Antar att däcksbelastningen under min sida av fordonet (vänster denna gång) inte ens skulle ha knäckt ett hönsägg knappt. Faktum är att de 9033aktiga och 202:typ valparna klarar en "jädra" lutning bara man kör riktigt sakta & försiktigt, och är beredd att styra snett neråt och gasa till lite om det verkar "barka ur", så att bilen får nosen (eller baken) mera neråt, om så behövs. Visst bör man undvika dummdristiga sidolutningar och "attackera" svårigheter /placera hjulen, lite smartare än vad jag ibland gör, men inte tusan har jag vickat än i alla fall, peppar, peppar. "Trehjuls äventyr" snett upp över krön är heller inga problem, så här långt. "Raptg-valpen" tuggar tryggt vidare, men som sagt var är det ju ej fel att placera bil & hjul på klokast möjliga sätt, och ej utmana ödet i onödan. /Kn1
Jag har också funderat lite på det här med sidolutning och kommit fram till samma sak som Knirken1 att det är långt kvar innan man välter när det lutar 35%. Däremot verkar det som att är det ungefär där det börjar bli problem med fästet så att den vill halka ner. Kan det vara det som avses tro??
@Niklas: Angående skärmdump så har jag kollat Rookiens bild och hos mig är det inte lika illa men C300 kolumnen hamnar under din Avatar. Jag kör Ubuntu 9.10 och Firefox 3.5.6.
mvh Åke
Skulle vilja påstå att det är 35 grader istället för procent. 100 % = 45 grader.
Den siffran som ofta anges som max sidolut tror jag är 25 grader. eller runt 53 procent. Men jag kan säga att det går mycket mer. Jag har kört min både på och över gränsen så den har legat på sidan, och det var som någon skrev till mej innan jag började köra- föraren ballar ur innan bilen gör det. Det stämde- i början, nu vill man bara testa gränserna hela tiden.
Någonstans finns det en bild på H.Hansens valp- där man faktiskt kan se med en gradskiva att bilen lutar ungefär 100 %, alltså 45 grader om man jämför mellan bilen ich marken.
Då jag har min bil som renodlad offroadbil så har jag gjort vissa åtgärder som ska hålla min valp på rätt köl lite längre än vad originalvalparna klarar. Jag har en extremt låg tyngdpunkt, inget tak eller kapell, safaridörrar, sen har jag en bakre stötfångare som är skuren ur en 100 mm:s plåt och väger tilsammans med draget över hundra kilo- den hänger ju ungefär en meter bakom centrum på bakaxeln så den ger ungefär 130 kilo extra på bakhjulen. Jag har en låda med lösttagbar winch, extra batteri, inverter och lite verktyg längs bak på flaket. och framför den ligger reservhjulet ner- för tyngdpunktens skull. Jag vet att det skulle öka på trycket på bakaxeln om det sitter på luckan- men det hindrar sikten massor också. Jag tror att min valp är väldigt nära 50/50 i vikt mellan fram och bakaxel- och det märks i terrängen, alla hjul behåller greppet mycket bättre än originalvalparna och med den extra vikten på bakaxeln med diffbromsen så driver den på mycket bättre. Men jag har upptäckt en nackdel också. Nu när det är snö och jag ska åka uppför en backe så kanar bakvagnen i sidled så fort det börjar slira lite.
Den är inte höjd- än får jag väl säga. Jag vill helst inte höja den för då välter den lättare- men jag måste det för frigångsvinkeln i nosen är på tok för liten. Jag kommer att kompensera det med en kvadratisk breddning av spårvidden som kompensation. Jag höjer fram med ca 5 cm- och behåller den original bak. Sen kommer jag att bredda fälgarna 5 cm utåt. då får jag en spårvidd som är 5 cm bredare än innan höjningen. Med andra ord blir det ingen skillnad om man bara räknar på vad den klarar av att luta i sidled.
Andra förändringar som ska göras är att bygga om lite i framvagnen. Jag har fastnat för många gånger på den där jävla bockade plåten som muttrarna till U-bultarna sitter i. Jag kommer att vända på fästet så bultarna kommer uppåt i stället- tjänar massor i frigång på det.
SKREV OBELIX