01 Reparation & renovering

Har ett missljud i bakaxlen ?

2011-01-28 21:16 #0 av: millner

Bilen lät illa när man körde, hissade upp den bak. när man snurra på trumman så hör man kuggarna i "klumpen". Kan det va det som lät, lr är det ok ?

Anmäl
2011-01-30 12:03 #1 av: Knirken1

Har Du kontrollerat att det är olja i diffhuset och att det verkligen når upp till nivåskruven (-pluggen) ???

Normalt ska man inte höra kuggarna där i diffhuset då man roterar något av hjulen så, hm...!?

Kardanaxeln sitter med/via sitt knutkors monterat fix på ingående axel in i diffhuset. På den axelns ände inne i diffhuset sitter pinjongdrevet fast. Pinjongdrevet drar då foronet körs runt kronhjulet (krondrevet). Kontaktytan dem emellan måste få god smörjning, Annars uppstår lätt missljud vilket efter en tid (om ingen olja fylls på) lätt slutar i skador, samt slutligen haveri. Vid normal körning mer eller mindre rakt fram är det endast pinjong/krondrev som överför roterande moment & kraft & skulle kunna höras (kugg mot kugg-ljud) om det eventuellt är nått fel.

Svänger man relativt tvärt roterar de 2 små kuggarna centralt inne i "diffväxeln". Är det fel på de 2 dreven skulle det ev kunna låta från dem också då, eller på de kuggar som är monterade på axlarna ut till respektive hjul, och som dessa två små kuggar roterar mot. Dessa 2 små kugghjul (koniska kuggar) sitter ju monterade i en sorts gaffel-kloppa som har det stora kronhjulet/kuggen fixerat. Drar man således ett av tex bakhjulen (test av bakdiffen & framdiff funkar lika trots power lock-systemet där bak) skall kardanaxeln rotera med,

((( bara man nu har friläge på växellådan, & fördelningslådans reglerspak är ställd på 2 hjulsdrift (är det ställt på 4WD låser ju fordonets hjulaxel som står i backen med hjulen "alltihop", via stel-förhållandet i fördelningslådan då. )))

Hur man nu testar & felsöker så brukar man komma underfund om hela denna "mekanism" efter ett tag med olika provalternativ.

Har man ett power-lock system i bakdiffen som "lagt av" så gör det inte så mycket egentligen. Den viktiga kraft-fördelningsförmågan mellan höger & vänster bakhjul är då som på tex framaxeln och som på vilken diff som helst. Det går alltså utmärkt att "brumma" på ändå.

Nä! Jag tror att det kan räcka med att fylla på med olja till rätt nivå faktiskt. Gamla något slitna valpar läcker ibland ut olja via ingående axelgenomföringar (tex vid pinjongdrevet, vid kardanen) vid körning, men det syns ej så lätt vid stilla stående= Packbox/tätningen lite "trött".

I axlarna ut till hjulen kan olja få vandra men det skall vara stopp ute vid hjullagren, där packboxar skall täta så att olja ej ska kunna skvätta ut och skölja runt i bromstrumman = inte så bra.

Kolla alltså att oljenivån är rätt i diffhuset !! Fyll & testa igen, samt håll koll ofta på detta med denna nivå alltid. Ge akt på droppar där och kolla nederkanten på bromstrummorna/husen ibland.

På var & varannan off-road träff jag varit på, är det alltid någon som får problem med haveri i tex någon diff, och detta nästan jämt beroende på att det ej var tillräckligt med olja där. Olika fordonsfabrikat/typer har ej spelat roll (ett fall jag sett hade man knappt alls någon olja i en diff= flera kuggar "rök" i en framdiff. ) /Kn1 

   

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.