2011-01-25 17:03 #0 av: Knirken1

Bra tips om hemsida/firma som har delar till våra motorer:

www.cvi-automotive.se

De har bla sk "skyddsplåt" (under B20-delar) att placera mellan/under förgasaren och grenröret, för värmeavledning.

Framtagen då förgasarna på Volvo motorerna av denna sort ibland har en tendens att "koka", pga värmeöverledning mellan heta grenrörsdelen (med avgaserna) och den svalare grenrörsdelen som leder in bränsleluftblandningen från förgasaren till toppens förbränningsrum. Dessa två "gastransportkanal-delar" sitter ju som bekant ihop i samma stålgjutgods, vilket kan leda till vissa problem. Dvs speciellt vid hetkörd motor lätt innebär startproblem efter gjort stopp. Klassiskt snabbknep är att rycka dän bränsleledning till/från förgasaren & släppa ut det sk "ånglåsövertrycket" pga av sk "förgasarkok". Det knepet går hyfsat bra tills metall-bränsleledningsdelen fixerad vid motorns topplock plötsligt börjar spricka & läcker ut bränsle som pumpas från bränslepumpen. Då är det "bara" till att byta bränsleledning ända ifrån/bredvid bränslepumpen, men sådan (lämpligen ny i gummi) ledning kanske man inte har med sig alla gånger ute på utflykten. / Kn1