01 Reparation & renovering

ang valpens axlar ?

2011-01-15 19:09 #0 av: millner

Stämmer det att 63:an har lemelldiff bak och att 80:an helt saknar diff ? Vilka oljer är att rekomendera, först å främst i axlarna ? 63:an har hög bakjulsdrift, hög fyrrjulsdrift och låg fyrjulsdrift. Har 80:an enbart hög fyrljusdrift och låg fyrljusdrift ? Hur vaniga är televerkana, den här har även en hydralisk lyftarm bak. Någon som har däck att sälja ?

Anmäl
2011-01-22 17:04 #1 av: Knirken1

Inte saknar 80:års lillvalparna diff "helt", heller. Det skulle aldrig funka!

De lillvalpar (dvs den enligt gammalt egentliga "Valpen") som gjordes under 60 talet (+ åren strax före & lite senare) har alla "power lock" eller mao automatisk diffbroms i bakdiffen.

De lillvalpar som sedan utvecklades & fick B20 motor osv har visserligen inte "power lock" i bakdiffen, men skillnaden att ta sig fram med den gamla power locken och vanlig enkel bakdiff (moderniserade valpen byggd i Ungern på licens) är egentligen ganska marginell/liten eller ingen alls. Det går ca lika bra ändå. Möjligen märks det aningen skillnad i motlut på rull i fläckvis halka, men nere i lerhålen ser då åtminstånde inte jag någon som helst skillnad (jag har fungerande power lock, men det diagonalspinner lika bra som utan så utrustad bakdiff när det fastnar i något hål).

Har Du nu en 80:ians valp så "tuggar" Du ändå fram i terrängen bättre än de flesta nyare terrängbilar hur det nu är, utan haverier dessutom. 

Bläddra bakåt i bland inläggen här så hittar Du massor om oljor i valpen & var de skall vara osv. Volvo/ (eller annan kunning dito) verkstaden kan annars ge bra tipps om olja i diffen. Det skall vara lite annorlunda transmissionsolja i en power lock diff (så kallat LS additiv).

Detta att "gammel/typ militär" har val-möjligheten med enbart bakhjulsdrift har egentligen mest att göra med att det är stelt mellan fram och bakaxel i fördelningslådan. På så sätt undviks dumt slitatage på däck & transmission på torrt väglag. I svängar så går ju framhjulen en längre väg än bakhjulen och är det låst mellan fram/bakaxel så skulle det bli ett förskräckligt tuggande i fordonet om man gav sig tusan på att behålla tex fyhjulsdriften kvar & underlaget är torr assfalt.

Somliga tänker sig att det har med tex bränsleförbrukningen att göra (två eller 4WD-läge) men då allt egentligen roterar med draget av endera hjulen eller också motorn så skall allt snurras i vilket fall som helst (utom om man nu har frikopplingfunktion i framhjulen. finns att köpa till, men jag ser ingen större poäng med denna hjälp/funktion).

Du får säkert bra information om Du går in på terrängbil.net (finns som länk här ovantill) vad gäller din modell & eventuella möjligheter & funktioner i en 80 års valp. Drivsystem, växelsystem är annorlunda än på "gamla" militär-växelväljarsystermet som tex har en mekanisk spak för fördelningslådan. I C202 (moderniserade lill-valpen) handlar det mer om vacuum-styrda reglermöjligheter angående drivlinan. MVH/Kn1

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.