Annons:
Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 3912 ggr
Knirken1
12/10/10, 10:43 PM

Varning för virus i en länk ovan !

Vill varna alla här för länken Laplander.nu - Forum  och dess ena rubrik "Galleri" (tror jag rubriken hette) upptill i dito länk.

21 st virus for in i min dator direkt och började bla skicka mail till mina e-post kontakter, då jag öppnade min privata e-mail för att titta efter ny nyckel för nytt antivirusprogram som jag i panik efterlyst från min webbleverantör !!! Drygt !!!!!

Jag har meddelat Niklas nu, så han kanske provar länken med någon skruttdator, eller vad han tar till för knep. Vanskligt !

Varning alltså att gå in där. Endast för våghalsar möjligen, som vet (eller tror) att de har ett gott virusskydd. Det hade alltså inte jag.

/Kn1

Annons:
Knirken1
12/11/10, 9:45 PM
#1

Nu har jag fått hjälp med viruset från Laplander.nu - Forum (och dess knapp "Galleri", som jag trodde innehöll foton på terrängbilar!)

Viruset hette "Internet Antivirus 2011" och ger sig alltså ut för att vara ett antivirusprogram, på namnet uppenbarligen. Det blockerar det antivirusprogram man egentligen har från början (om man nu har något som är i aktivitet/funktion), vilket är synnerligen lömskt.

Det snurrar hela tiden i processorn så fort man startar datorn & ger sig ut för att ha hittat drösvis med "andra" virus som man genom att klicka på en ja-knapp kan få hjälp med att bli av med. Klickar man där drar en ribba igång nere till vänster. Sidan man då/nu ser säger sig ta bort virusen detta "lur-program" påstår sig identifierat. Vad som sker är att ändå fler virusfuntioner aktiveras. Olika "antivirus-fönster poppar upp. Bla frågar ett om man vill fortsätta vara oskyddad [ja] eller inte skyddas mera [nej] knapp. Svarar man ja hoppar tre "antiviruslådor" fram och erbjuder en att betala för virus-skydd av olika bra variant. Betalar man lugnar detta "2011" virus ner sig ett tag, för att senare trigga igång sig självt igen. Stöka sta på samma sätt igen och erbjuda en att betala igen så skall "de nya senaste virushoten" elimineras.

Problemet är alltså att det inte alls är ett antivirusprogram man har att göra med utan det är själva viruset, vilket alltså också blockerar ens rätta antivirusprogram. Någonstans i någon av "lur-rutorna" stog det "Microsoft Internet Antivirus 2011" men Microsoft har alltså inte ett dugg med detta "smuts-program" att göra.

Min operatör (B.B.bolaget) hade att göra i ca 1,5 timme drygt (idag lördag, 11/12-10), innan alla virusstädnings-"verktyg" kom på plats i min dator, & deras F-secure jobbar ännu i bakgunden efter flera timmar mad att rensa ur skit från detta "2011"-virus. Det verkar som att tom det programmet har ett tufft jobb med att städa rent datorn.

Microsofts original antivirusprogram, "CCleaner" och B.B.bolagets "F-secure" konfliktar inte med varandra, så de kan samtidigt vara i datorn. Däremot kan tyvärr ej ev andra antivirusprogram vara i datorn samtidigt som F-secure. Ev sådana kan krångla till det för F-secure eller F-secure kan krångla till det för dem. Normalt är alltså att man skall ha ett minst 1st antivirusprogram i sin maskin, och så skall man se till att det drar igång när man startar datorn. Gör det inte det kan det vara någe mankemang med det. Tex att "2011" redan nästlat sig in och blockerar det origonal man egentligen har. Tips alltså för att slippa min knipa (nu förhoppningvis borttagen) är att kolla upp att det antivirusprogram man tror sig ha som skydd i sin egna dator verkligen är i funktion, och inte "bockerat/utnollat".

Klicka på iconen för det. Startar inte ens antivirusprogram hur man än gör så ring och kolla med den egna webb-leverantören vad det kan bero på. Kostar det någon krona så skit i det för det är det värt, för att förhindra det som min dator (+ jag själv) drabbats av. Ca 3 dagar med krångel, e-post med dito virus for ut via automatiskt ivägskickade mail till ca 40 "kontakter" som nu &:så har ett elände samt ser lite smått snett på en annan, "virushärd-kompis".

Gott råd alltså: Kolla att Ni har ert antivirusprogram i funktion.

Säger det sig heta "Internet Antivirus 2011" så är det risk att eländet redan drabbat din dator. Tom fast det står "Microsoft" före Internet Antivirus 2011, på somliga poppup fönster. Viruset luras alltså då och då på detta sätt.   MVH / Kn1

ake64
12/12/10, 10:45 AM
#2

Jag vet inte om du redan gjort det men jag skickade ett meddelande till admin på laplander.nu så de också får reda på det och kan åtgärda problemet.

Knirken1
12/12/10, 11:44 AM
#3

Bra att du gjorde det, ake64. Jag har bara meddelat sitevärden Niklas och sedan skrivit det i denna tråd så att så många som möjligt ser upp för "skiten". Ett råd alltså i sammanhanget är att försäkra sig om att det egentliga skydd man "tror" sig ha i sin dator/er verkligen är aktivt/fungerar.

Tex eländet "2011" är uppenbarligen så fiffigt att det blockerar ens orignalskydd det (går ej att klicka igång ens) och det normala lilla timglaset kan flämtande visa sig tiden vid sidan av markörpilen, vilket det gjorde på min dator (till viruset var bortrensat).

2011 viruset är ju inte helt olikt sådana där "beskyddarfirmor". Typ- betala så skyddar vi dig mot onda gärningar, inbrott & liknande. Betalar man så är det lugnt ett tag tills man måste betala igen. Betalar man inte så bryter (ändå) ett ändå värre elände lös, och det är penningkrävande "beskyddaren" som står för brottsligheten mot den inte betalande. Suck !!

Det gäller alltså att inte falla i fällan utan koppla in "övergripande" krafter så fort man bara hinner, för att trycka ner "ohyran". /Kn1

ake64
12/15/10, 6:58 PM
#4

Jag fick svar idag. Det fanns en länk i koden till en sida som inte hade där att göra och det är åtgärdat nu.

Knirken1
1/1/11, 4:19 PM
#5

Gott så !!! (Påminnelse igen, kolla era skyddsprogram att de ej "somnat") /Kn1

Upp till toppen
Annons: