04 Teknik

Startproblem då B18 är varm/"het"!

2010-12-05 15:49 #0 av: Knirken1

Har någon annan här uppfattningen att B18 kan vara riktigt tjurig att få igång då motorn väl varmkörts?

Tändstift ok. Brytarspets ok. Kondensator ok. Allt egentligen OK !!!

Startar utmärkt kall och går bra, men så när "B18.en" blivit "het" och stängs av en stund (0 till 20-30 min) så är det kört att få den att starta!? Startmotorn vevar på perfekt men inte en tändpuff ens?

Det lär vara ett knep att dra loss bensinslang/rör delen från förgasaren och släppa ut någon form av övertryck/inlåst gasbubbla i/ur flotörhuset. Visst kan det tänkas att det hjälpt ev, om det inte varit ren tur att det sedan sammanföll med att B18 startade men..öh!

Kan det hela bero på förgasarens placering med dess grenrör sammangjutet med avgasgrenröret? I så fall skulle väl redan försvaret i ett tidigt skede ha klagat hos Volvo om detta aber eller?

Fick försvaret hålla på och jäklas även de och "rycka bensinslang från förgasaren"- tricket, de med!? Eller gjorde försvaret nödvändig annan "egen" justering/åtgärd i motorkonstruktionen ang ev överhettad förgasare.

(( Rycker man dän (ca 10 cm gummi)-rörstumpen för mycket/antal gånger så spricker lätt metallröret där nere vid fästet mot topplock-kanten. Sedan sköljer besinen ut ur sprickan!. Så blev det för mig tex, så nu har jag gummislang nästan hela vägen ner till bensinpumpen, vilket funkar utmärkt. ))

Kul höra om någon har någe info om ev "justringstrick" av egen variant eller hur försvaret ev gjorde, om de gjorde något alls. /Kn1

 

Anmäl
2011-01-01 17:44 #1 av: Knirken1

Svar på funderingen har kommit till terrängbil.net (sidan för Volvo & Scania tgb)

Inga svar om hur försvaret ev gjorde ang överhettad förgasare men .....

Varianter/tips på lösning:

1) Gasa fullt och bara dra på med startmotorn! Förgasarens konstruktion gör enligt tipset, att till slut så återställs "tryck/ vacuum/ genomströmning/ bränsleluftblandning":s-balansen, och motorn bör då starta. Ypperligt bra batteri (/er, vid 24V!) rekomenderas gärna med denna metod som allmän & alltså ständigt återkommande lösning (??!).

2) ( "Typ"-->) Lossa förgasaren från grenröret och placera värmetålig (egenhändigt tillverkad tex !) distans/packning nederst, värmeavledande & på lämpligt sätt utstickande & kylande metallplatta placeras på denna nedersta packning. Ovanpå denna "kyl"-metallplatta placeras ytterligare en isolerande packning/distans.    På så sätt bör förgasaren få en något bättre arbetsmiljö map temperaturen den ska jobba vid.  

3) Ytterligare tips är tydligen också att ha en fläkt (separat eldriven dito) som går en stund efter det att man stannat motorn, riktad och arrangerad på lämpligt sätt.

För övrigt/: Jag såg i en artikel om gamla (60.tals personbilen) Volvo PV:n, i tidningen Klassiker (något år gammalt nr), att somliga PV-entusiaster tydligen "märkt av"/(retat upp sig på!) problemet, och de har ju i princip likadan motor i sina bilar. Förgasaren är väl tydligen av annat slag och utformning, men förgasar-värmeproblemen finns där med, trots luftigare motorrum!!

Deras förklaring av ("svårt starta het B18-motor-problematiken) är solklart grenrörskonstruktionen med värmeledning + dito värmestrålning från grenrörsjärnet.    De hade dock en lite annan lösning genom att man placerade en plåt under själva förgasaren så att värmestrålningen(?!) /hettan från grenröret ej kunde nå (så lätt) undersidan av förgasaren och dess känsliga inre med flotörhus & div bränsle-strömningskanaler inne i förgasaren.

Vad jag fortfarande ställer mig frågande till är hur försvaret gjorde, och varför Volvo aldrig levererade med någon "fabrikslösning" på problemet, eller gjorde man det eventuellt?.

(( Fundering! De flesta "rel nyare" motorer har väl alla (eller?) inströmmande bränsleluftblandnings grenrör och utströmmande avgasers grenrör (minst sagt separerade) på var sin sida av motorn numera, eller....är det inte så??! )).

Nåja! / Hur som helst verkar det finnas lösningar på problemet (även) om man nu har förgasaren med inströmmande bränsleluftblandning bultad ovanpå heta "avgasutledningens"-gods.

(( Vid tid och om ork infaller samtidigtObestämd borde man nog fixa dessa värmeisolerande distanser samt värmeavledande "kyl"-plåt som en lämplig första åtgärd, så snart klimatet är något roligare att meka i.))   /Kn1 

    

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.