Annons:
Etikettteknik
Läst 6117 ggr
Stode
2010-11-14 17:23

Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Hej på er!

Jag har precis köpt mig en 3314 1960. Men till saken..

Har rivit ur gamla motorn som satt i (tog ner växellåda, fördelningslåda och motor)

Problemet är att motor som satt i var en b16 (6volt) och jag har för avsikt att få i en b18/b20. Hur gör man lämpligast när inte det finns sprängkåpor för att få ihop motorn med lådan? (kanske det finns, bara att inte jag har lyckas luska fram det.)

Tacksam för svar

/Erik

Annons:
Knirken1
2010-11-16 23:49
#1

Ser ut som att inte någon vet hur Du bör gå vidare med din idé. Att anpassa B18 till den växellåda som sitter i 1960 års 3314-valp vet jag ingen som försökt med. Ger man sig tusan på något så brukar det lösa sig till slut, men…..

Annan syvinkel på det hela.

Volvo 3314, 3315 osv, -Valpens konstruktör + hans team gick alltid in för att designa rejält med vridande kraft (vridmoment) till hjulen/drivaxlarna i samtliga versioner av "Valpen" oberoende av motorns effekt. Utväxlingen genom hela "drivlinan" från utgående motoraxel (via ettans växel) samt i kombination med (speciellt) lågväxeln i fördelningslådan innebär vridande kraft på drivhjulen som räcker gott till duktiga motlut samt djupsnö samt lera osv. Det som man får "betala" med pga relativt "liten" motor är synnerligen långsam "framfart" tack vare denna av (den smarta) konstruktören valda & möjliga stora utväxlingen.

De som har typ 3314-aktiga valpar är egentligen synnerligen väl försedda med det som behövs bland stenar, ojämnheter och tuffa motlut. Dvs möjligheten att köra mycket sakta (där andra som tex Niva åkarna ibland måst kasta i andra kugghjul i sina lådor för att fixa ca lika låga farter v/s motorvarv). Där Du med din Valp kan ha kopplingen helt uppsläppt även med B16 motorn får de flesta med andra terrängbilar slira & mixtra med kopplingen för att kunna smyga fram på "valpvis", om de nu inte har automatlåda förståss.

Jag menar alltså att Du bör ha kvar din B16 motor & försöka hålla den i gott skick & sköta om den på bästa sätt. Min åsikt är att den räcker för utväxlingen gör susen ändå, i kombination med tveklös & bestämd körning. Tiden & energin Du orkar ägna åt "bilen" menar jag bör Du ägna åt att hålla den fräsch & i original, bra oljor, tändstift, bra brytarspetsar, och tändningens vacuumreglering riktig (ta ej bort denna!) osv. Finslipa din 3314 så som den är konstruerad är mitt råd. Den klarar mycket mera än Du kanske tror även med B16.

Visserligen har min 3315 en B18 motor & ca 65 hkr (inte så mycket det heller) men de motlut jag forserat med den har man fullt upp med att klara gående tom. Tacka bla utväxlingen för det & hela Valpkonstruktionen.  MVH Kn/1.

Upp till toppen
Annons: