Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4151 ggr
JohnA
8/10/10, 5:09 PM

903: Hur byta bakhjulslager?

Någon som bytt bakhjulslager på sin 903:a? Klarar man detta utan specialverktyg (unik avdragare) eller är det enklare att byta hela bakaxeln när man saknar de rätta verktygen för att separera drivaxeln från navflänsen med hjulbultarna?

-------------------------------

Beträffande denna sajt tycker jag det verkar som att den nu drar sin sista suck. Vad jag förstått har alla duktiga hjärnor dragit till http://terrangbil.net istället. Sannolikt följer även jag med strömmen snart… Det var bra "drag" här till för något år sedan. Ovanstående inlägg får ses som mitt sista test av volvovalp.ifokus.

Annons:
Rookien
8/11/10, 8:15 PM
#1

Jodu, här har det slocknat. Fördelen med det är att ett inlägg man gör syns länge, inte som på terrgnbil.net där det postas så mycket att jag är tveksam till att dom som har svaren hinner se frågorna.

Jag bytte bakhjulslager på min C202, vet inte om det är skillnad på dom, men jag behövde inga specialverktyg. Det som behövdes om jag minns rätt var ett rör för att slå loss det gamla och dit med det nya lagret. OBS! se till att slå mot den inre ringen på lagret så ta inte ett för stort rör.

Knirken1
8/14/10, 5:04 PM
#2

Instämmer helt med Dig, JohnA & Dig, Rookien.

Smått knepigt att "ruljansen" segat ihop som den har här.

Här är ju lättare att hitta i, bla historiskt & överhuvudtaget. Vet inte hur många frågor jag klarat ut med hjälp av "Volvovalp ifocus". Lätt att leta i som sagt var, och lagom mycket om andra terrängmojänger än just "lillvalparna".

Bara nu inte någon sajt-ansvarig får för sig att radera ut hela faktabanken (inkl de ovärderliga bilderna & länkarna osv). Jag har tex lagat rost med lysande resultat tack vare länken till "Lapplanderrenovering" nederst. Varenda plåtvinkel är ju fotad av Schweizarna när de knåpade ihop "sin" vita lillvalpen.

Just denna (tex) sida hittas visserigen med en del pyssel ändå men ack så praktiskt härifrån.

Fakta/tips samlingen (bla tips & gratis pdf original instruktionsböcker) från Tessier (och i viss mån även Preusvarg mfl) finns ju ingen annanstans än på "ifocus". Dags att börja kopiera ner/digitalfotografera hela Volvovalp ifocus snart eller?!!     Please Sajtvärd. Gör inget onödigt dumt med denna ovärderliga sajt. MVH / Kn1

VALP3314
9/17/10, 5:16 PM
#3

Hm länge sedan jag skrev här.

Verktyg till att dela nav från axel. gjorde jag enkelt av biltemas bromstrumme avdragare. och en vanlig pelarborrmaskin. borrade ny bulltcirkel på den och sedan är vi många som haft nytta av den.

Använde bara att vanligt skjutmått och en konisk plåt hålborr för att ta fram måtten och borra de nya hålen

Bakhjulslagrena hade vi hjälp av en liten hydralpress att pressa loss. men det funkar säkert med ett rör och slägga också.

Inre packbox och komplett lager gick på 600 kr inklusive frakt till en sida. yttre packboxen kostade lite mer då det var en special del.

Specielt svårt var det inte. men det tog lite tid då jag hade 8,5 mil till valpen och begränst med tid varje gång jag var där.

Upp till toppen
Annons: