Annons:
Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 8790 ggr
saibot
2010-07-07 00:15

Knakar i framvagnen när jag svänger (c303)

När jag kör sakt, låg- som på högväxel har det börjat knaka i framaxeln.

Låter som att det kommer från vänsterframhjul eller ifrån själva klumpen på axeln.

Jag såg öven att det hade runnit ut olja vid höger framhjul, och att damasken var trasig där.

Vad tror Ni? Är min exel slut eller är det en drivknut? eller kan det vara ngt annat fel?

Annons:
JohnA
2010-07-07 15:24
#1

Min spontana tanke är att du har en slutkörd drivknut. Det borde i så fall knaka värre när du svänger tvärt och knappt alls när du kör rakt. Dessutom borde det vara ganska knakfritt vid körning med bakhjulsdrift men eftersom framhjulen då drar med sig framaxel och kardan kan det nog ändå bli motstånd nog för att frambringa en del knakande.

Kanske kan det vara till hjälp att lyfta upp båda framhjulen från marken, dra runt hjulen för hand, ruska, vicka och känna. Prova också att svänga hjulen. I en portalaxel med alla dess drev, splines m.m. lär det nog finnas en hel del glapp även när allt är ok så bli inte panikslagen i onödan. Kanske kan det vara till hjälp att spärra främre kardanen glappfritt med t.ex. en skruvtving eller rörtång i händerna på en medhjälpare.

saibot
2010-07-08 16:05
#2

Om jag står still och svänger om hjulen helt, det är då det knakar.

Är det då drivknuten som är slut?

JohnA
2010-07-09 12:37
#3

Menar du att det knakar medan du vrider på ratten medan bilen står stilla? I så fall låter det mer som att något är galet i styrningen. Jag antar det är styrsnäcka på 303 och sådana kan ju ha en del konstigheter för sig, i synnerhet om någon glad mekare försökt justera bort dödgången i mittläget där det blir som mest slitet. Jag har själv en gång för över 20 år sedan varit en sådan okunnig klåpare på en gammal Ford Transit. Det gick jättefint till en början men efter en tid började det knaka till följd av att spelet blev "negativt" på båda sidor om det "fina" mittläget…

Jag har inte varit med om att drivknutar knakar då hjulen INTE roterar, men jag kan inte helt säkert säga att sådant inte kan förekomma. Det vanligaste är att det kluckar och knäpper när man svänger tvärt medan bilen rullar. Oftast hörs ljudet bara då man samtidigt gasar eller motorbromsar.

På min 903:a kan det knaka och smälla en del när jag vrider om ratten vid stillastående, men det beror på att fjäderbladen gnids mot varandra. Värst är det vintertid när vatten trängt in mellan bladen och frusit till is… Inte ett dugg farligt men jag höll på att göra i byxan innan jag blev van och förstod vad det berodde på.

Men som sagt, försök lyfta upp bilen så båda framhjulen kommer i luften. Vrid runt hjule för hand, vrid på ratten mellan ändlägena, känn efter glapp men tänk på att det SKA glappa ganska mycket. Däremot ska det inte finnas någon huggande känsla.

Jag vet inte om man kan lägga i fyrhjulsdriften på 303 med motorn avstängd, men om det går kanske två personer tillsammans kan vrida var sitt framhjul. Om metoden funkar vet jag ej, men tanken är att den ena personen drar runt hjulet medan den andra håller emot på andra sidan. Dragkampen sätter axeln i spänn och med styrningen i ändlägena kanske det ökar chansen att känna om en drivknut glappar och hugger. Man får nog räkna med att differentialens kugghjul kan ge en viss skorrande känsla när pinjongen står still och diffen gör att hjulen roterar åt motsatta håll när man vrider för hand.

Alltså, jag föreslår inte en bra metod här, jag spekulerar utifrån vad jag tror mig veta om den mekaniska konstruktionen. Jag har ingen 303:a att känna på heller. Någon annan kanske vet en bättre metod att kolla knutarna, men de flesta verkar ha rymt från Ifokus…

Verkar som att Terrangbil.net har bättre "drag" i forumet nu. här har blivit väldigt sömnigt.

saibot
2010-07-09 19:19
#4

Självklart glömde jag skriva att det är när jag kör. Det knakar när jag kör ganska sakt.

ROBBAN68
2010-07-10 22:19
#5

C303 har vacuum som lägger UR 4-hjulsdriften. Så med motorn avstängd så blir bilen 4-hjulsdriven

SKREV OBELIX

pvjeep
2010-07-29 04:20
#6

Om damasken är trasig och oljan runnit ur tar det ca. 2-3 mil innan drivknuten rasar enligt mitt utbildningsbefäl i lumpen, så vad du än gör så KÖR INTE EN METER TILL innan du bytt damask ock fyllt på olja. Damasken går att köpa på volvo (kostar ca. 1200:- + moms)  

 Hoppsan det blev ett litet fel det heter portaltätning och inte damask.

Annons:
Upp till toppen
Annons: