Annons:
Etikettteknik
Läst 3359 ggr
JohnA
1/10/10, 11:37 PM

Dieselvalp - kreativa idéer tack!

Efter att en kompis nyss dregglade över min mercedes 190-motor i garaget slog det mig än en gång hur trevligt det vore att ha den motorn i min valp. Eftersom jag mest använder bilen på landsväg blir det bekymmer med utväxlingen. MB 190 är förvisso ganska högvarvig och tålig, men ska jag få ner bränsleförbrukningen borde utväxlingen höjas med en faktor 1,2-1,4.

Nu efterlyser jag kreativa idéer till en mekaniskt enkel lösning som inte kräver allt för många svarv- och fräsdetaljer, svetsning och annat maskinkrävande krångel. Det gäller att få plats med MB-snurran och helst behålla den trevligt låga lågväxeln och fyrhjulsdriften men jag är öppen för idéer som involverar ändrade kardaner och andra växellådor.

Lösningarna ska vara med fokus på lågt pris, förhållandevis enkla ändringar och fortsatt bra krypkörningsegenskaper. Jag har extra fördelningslåda, extra M40 och MB 190-växellåda.

Annons:
eile
1/12/10, 1:42 PM
#1

på sv valpen byt fd låda till fd51 och man får 1:1 på högen.

på 202 byt axlar till sv valpens eller byt m45 till m47

absolut enklast på en sv valp är att ta hela växelpaketet från 202 eller ännu bättre hela motorpaketet då får ni 15-20hk extra hk som behövs för att orka med högre farter

JohnA
1/12/10, 5:05 PM
#2

Har sliten men väl fungerande B20 idag, dock med B18 zenithförgasare. Tycker allt fungerar dugligt ihop men det vore trevligare med en diesel och med MB190:n stående på garagegolvet är ju en av de dyrare delarna "gratis". Jag vill INTE hålla på och jaga runt efter allt för många olika delar.

Det där med FD51 låter intressant! Ser den ut som 903:ans till det yttre eller är det en helt annan pjäs? Är det M45 den passar ihop med? Hur blir utväxlingen på lågen? Jag är väldigt nöjd med lågväxeln så som den är idag på min 903:a men det är förstås svårt att få allt man vill ha på en gång utan att ta till dyra krångellösningar…

Enklast är förstås att "bara gilla läget", köra 903:an som den är och lägga möda och pengar på viktigare saker men det är så tråkigt att vara förnuftig… Kommer en bra och enkel idé inom räckhåll kan det vara den triggande faktorn!

eile
1/12/10, 8:58 PM
#3

klicka på artiklar och jämnför,  i runda drag får du ca 30 % bättre toppfart men även 30 % högre utväxling på lågen vilket dieseln mer än väl kompenserar.

JohnA
1/15/10, 2:04 PM
#4

Är det inte något "skumt" med felmonterade FD51:or i 202:orna som ofta medför stort slitage och haverier? Något med oljenivån. Hur stor är chansen att få tag på en 51:a i dugligt skick för en hyfsad peng och hur pass direkt passar den i 903:an? Jag antar att jag får vakumstyrd fyrhjulsdrift på köpet och det vore betydligt trevligare än 903:ans irriterande sammanlänkning med spaken för H/L. Lågväxel utan fyrhjulsdrift är annars trevligt vid bl.a. fickparkering!

Upp till toppen
Annons: