Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 6368 ggr
Tette34
2010-01-23 18:28

Tankat fel 95 istället för 98

Hej

Jag har en ford escort -82 och min bil har börjat betet sig väldigt underligt, hoppa & rycka och känns som den ska dö.. Kom också på jag tankat fel bensin tankat 95 istället för rekomenderade 98:a..

Räcker det att hälla i blyersättning eller vad det heter och spä ut resten av tanken med 98:a?

Kan den bete sig så konstigt om man tankat fel eller kan det vara någonting annat?

Annons:
NivaMicke
2010-01-23 18:50
#1

Blyersättning måste du ha i vilket fall som…..

Du borde inte märka nån skillnad på 95 & 98 oktan…

Troligen nått annat som är fel…  Isbildning kanske…?

Funkar förvärmningen på insugningsluften?

Tändsystem ok?  Skit i förgasaren?

Knirken1
2010-01-30 23:56
#2

Ring lämplig fordverkstad & hör om det verkligen behövs blyersättning i en 82 års escortmotor. Ska det verkligen behövas?

Med för lågt oktantal än det för en motor rekomederade/avsedda så kan en motor "spika". Förbränningsrummet/en blir något hetare än tänkt och bränsleluftblandningen (in till cylindern/arna) tänder/smäller hur som helst (heta punkter i utrymmet ovanom kolven). Tändstiftet sköter sitt men det tänder även lite hur som helst pga hettan i förbränningsrummet. Då beter sig motorn ryckigt och allmänt mystiskt. Har man riktig otur kan en kolvtopp pajja!

Blyersättning har att göra med om ventilstyrningarna och ventilsätena är "hårda" (metallens egenskaper i de detaljerna) nog. Tämligen modernare motorer har "hårdare" sådana delar och då behövs ingen blyersättning för att smörja och "ombesörja ventilernas arbetsmiljö". Oktan (se i Wikipedia om oktan) sköter "självsmälls-egenskaperna" eller vad man ska kalla det. Högre oktan gör att motorer kan jobba hetare utan att det smäller av sig självt, och tändstiftet styr då "explosionerna" exakt som det skall.

Allmänt så går alla förbränningsmotorer bättre/tryggare med högre oktantal, fast man ska ju använda det (för respektive motor) rekomenderade hur det är.

Tex inom flyget används bensin med 100, 102 och 104 oktan (!!!) (åtminstånde på 70 & på 80 tals maskiner) då man på dem vill ha mesta möjliga driftsäkerhet "där uppe" då det inte är bara att stanna och kolla motorn hur som helst vid ev problem.

Relativt äldre bilar är känsligare ang isbildning i bränsleledningarna så det är då bra att hälla i "karburator(=förgasar)sprit" den kallare årstiden.

SAAB 99:an jag en gång hade var det sommar och vinter läge att vrida in på luftinsuget till luftburken på förgasaren. Är det ev sådan funktion på Escort motorer från den tiden också kanske? Kolla!

Du bör ha kopparledare i tändledarna till tändstiften så med dem är det nog ingen fara. Moderna motorer har sk extra avstörda tändledare med ledare (i gummit) gjorda av en sorts "kolpulverkladd". Vickar man lite på sådana= blir lätt små avbrott (tex i samband med "hemmagjort" tändstiftsbyte) kommer motorn att misstända vid gasning/fartökning (tändspänningen sviktar pga moderna elsytems voltökning vid "trottling"/gasning. Dock går sådan tändledardefekt motor vanligen bra bara man kör med jämn fart. I detta felfall är tändledarbyte enda medicinen.

Bäst är nog att höra efter med någon escortmotor-erfaren på fordverkstan. Rallyfolk brukar kunna äldre dito motorer. /Kn1

Svedis
2010-02-01 10:32
#3

Du behöver inget blyersättning till din -82.

Oktantal är enkelt hur väl en motor klarar högre tryck resp temperatur. För lågt oktantal så tänder bränslet för tidigt = knackning som knirken förklarade. Spelar ingen roll en enstaka tankning såvida den inte knackar hårt, men då står säkert tändningen fel.

Upp till toppen
Annons: