Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 5583 ggr
klockriek
2009-12-27 19:26

jag e ny här

Det började med att jag googla

olika valpar

nu när jag äntlien har hittat hit

kommer ju hundra frågor

de första är att reklamen tar bort lite info på första sidan

sen

allt började med att

jag har fått för mig att man måste äga en valp

vilken ska man ha

vill inte lägga för mycket pengar

är det något man ska passa sig för

vilken av alla valp modeller är kass

vilken är bäst

o bäst ska väl delas på olika nivåer

landsväg

teräng

bensin förbrukning

hållbarhet

kan ni hjälpa med dessa frågor

Annons:
Niklas
2009-12-27 20:59
#1

Du skriver att reklamen tar bort information på förstasidan. Kan du beskriva lite närmare vad du menar? Det låter som om du ser framsidan på ett sätt som inte är meningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rookien
2009-12-27 23:33
#2

Jag har samma problem med reklamen på sidan med Valpdata.

Vilken som är den bästa Valpen beror på vad du ska ha den till, vill du köra mycket landsväg så får det nog bli en C202 - räkna med ca 1.5lit/mil.

Vill du köra mycket terräng är den inte bra eftersom den inte har någon form av diffspärr.

Ska du ha en 2 axlad valp så är det nog en 903 av något slag om du vill ha en någorlunda bensinsnål eller en 303 om du vill ha bra framkomlighet.

Men det är egentligen utanför mitt område, jag föll för bilmodellen och valde en C202 för att jag mest ska köra den som vardagsbil, men den tar sig fram ganska ok i terrängen ändå. Har den dessutom vinch som min och dom flesta har så går det för det mesta.

Jag har också förstått att däcken är av väldigt stor betydelse och någon kallade mina däck för "hockeypuckar" alltså inte bra…

Nickegbg
2009-12-28 07:15
#3

Man måste nog vara berädd att kunna fixa lite här och där. när man köper ett gammalt fordon oavsett modell.

vad har du tänkt att använda den mest till? behöver du många sittplatser? Vill du kunna köra i tuff teräng eller bara på skogsvägar? vinsch är alltid bra att ha ;)

Det är alltid kul att det kommer flera som är intresserade av dessa gammla "skatter".

klockriek
2009-12-28 11:30
#4

http://volvovalp.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ed3a7d89-c162-4aad-b0e3-fe61fa627e82

är adressen å där försvinner infon om 202 och 303

under reklamen

synd

jävligt bra ide ang valp datan

så man kan jämföra

för min del så kan väl den byggas ut

både av er samt forum mäniskor

"Rookien" hade massor av bra inslag som skulle kunna vara med under typ rubrik personligt om dömme

klockriek
2009-12-28 11:38
#5

Kul med massa ideer

men skillnaden mellan alla modeller blir man inte klok på

vad är en 3314

när ni pratar om c202 resp 303

googlar man 202,303,903

hittar man inte skillnad på bilderna

ok jag e ny kan någon göra

en sida med tydlig förteckning

på skillnader både utseende samt betäckningar

ake64
2009-12-29 00:40
#6

L3314 kan man lite förenklat säga att det är originalvalpen. L3314 finns i tre modeller:

- L3314SU med kapell som hette 903 i det militära.

- L3314HT med hardtop 903B

- L3314PU som är en pickup 902.

C202 är en ungerskbyggd moderniserad L3314 men det är inte mycket mer än utseendet som är någorlunda lika. C303, C304, C306 är efterträdarna till L3314 som militärt hette 11, 13, 20 och de finns också i ett antal varianter.

Mer info finns här: http://www.terrangbil.net/v2_info.asp?category=32 Länken går till info om 903:an men klicka på fakta om fordonen för att gå vidare till de andra modellerna.

Annons:
Niklas
2009-12-29 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4: Kan du lägga in en skärmdump så att jag får se hur det ser ut? Jag lägger in en bild av hur det ser ut för mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Knirken1
2009-12-30 18:57
#8

JaDu "Klockriek"!!  Att helt få kläm på det här med alla "Volvo valp" varianterna är nog en grej som ganska få av oss helt lyckats med 100%:igt, om ens någon.

Efter flera år av Volvo valp hobby stöter jag ännu på varianter/bilder ute på nätet, tex på Blocket där då tex olika firmor mfl säljer sina gamla trotjänare från "anno dazumal", som jag ej sett förut.

ake64 gör en fin beskrivning ovan i inlägg #6, men min valp heter på Volvofabrikens språk L3315, vilken inte ake64 har med ens i sin beskrivning, även om den är bra.   På militärspråk heter min bil, Raptgbil 9033. (Bokstäverna står för Radio Person terräng bil .) Den går som lastbil, äldre än 30 år & därmed skattebefriadGlad. Fullförsäkrad (minus vagnskada) kostar 1436 kr helår, på Länsförsäkringar. (min moppe kostar 2500 kr/år !!?) Besikningen är som för lastbil och kostar någon 100-lapp extra mot vanlig bil men valpen behöver bara besiktigas vartannat år, så "summa  sumarum" utgör även besiktningskostnaden en liten utgift sett på sikt. Det endra är besiktnings-personalen mycket snälla eller så är valpen en otroligt rejäl "apparat" för den passerar besiktningarna med glans, de gånger jag haft in den i alla fall.

Ibland har jag fått för mig att militären har ett "finger med i spelet" för att många valpar skall finnas i drift, och i trafik, och därför släpps igenom bes/test oberoende av små skitanmärkningar, som vanliga "svensonburkar" annars åker dit på. Detta för att de behöver tillgång på/låna robusta och pålitliga fordon om det skulle "knipa till". Då duger det inte med några moderna snålbyggda datachipp-beroende överkomplicerade fjutt-fordon, utan enkla rejäla grejor som kan lagas med skiftnyckel, skruvmejsel, pinnsvets (alt. 2st 12V batterier+svetspinne!) & rep/najtråd. En valp får man "alltid fart på", vilket var en gammaldags enkel krav-filosofi då de togs fram. /Kn1

ake64
2010-01-01 09:37
#9

Helt rätt Knirken1.

Det finns hur många modeller som helst och därför gick jag bara in på de inom L3314 som jag känner till.

L3315, L3304 och P2304 (som prototypen heter enligt Volvos hemsida) med varianter lämnade jag därhän.

Upp till toppen
Annons: