Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 15011 ggr
nygren
1/14/10, 9:14 AM

Snöplog till volvo c 202

Hej jag har en fråga om hur man får tag i en snöplog till valpen, och fästen och andra tillbehör.

Annons:
Svedis
1/17/10, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är inte så enkelt. Dragstången sitter fast i bak. Dock är det skitmysigt att ha grejerna.

hfb608
1/17/10, 11:46 PM
#2

skulle också vilja ha plog till min valp men har hört att dom inte tål det av någon anledning. funderar istället på en snöslunga.

nygren
1/18/10, 8:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild på valpen som jag letar eller snarare kollar efter en plog till.

Ryden
1/18/10, 10:43 PM
#4

Rindab säljer en lättare snöplog för SUV och pickuper etc från amerikanska Snowsport för 13 lök. Färdigt fäste finns ej till valpen, men fästet består av ett 2" fyrkantsrör fastsatt ca 25cm över marken i fronten så det är inga problem att svetsa själv

http://www.snowsportplow.com

Kanske inget för en entreprenadfirma, men den borde funka för tex gårdsplanen.

Svedis
1/20/10, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

leksaken duger för lätt snö och klarar inte att ploga en väg då den skjutersnön framför sig. Köp en slunga för pengarna. Bifogar några bilder på original från -82

Svedis
1/20/10, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fästet hänger på kofångaren samt främre dragfäste

Annons:
Svedis
1/20/10, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dragstång som tål hårda tag

Svedis
1/20/10, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

..och bakre fästet för dragstången som tar huvuddelen av belastningen

JohnA
1/21/10, 12:09 PM
#9

Ser tungt och stadigt ut det där Svedis! Men blir det inte stora brytkrafter i dragkroksinfästningen när fästet sitter så lågt? Vad är egentligen anledningen till att plogar ibland fästs på det viset? Det borde egentligen inte vara bättre för ramens hållbarhet än att ha fästet längst fram. Däremot borde hissningen bli enklare och mer lodrät.

Är valpen kanhända lite för lätt och motorsvag för att bli en bra plogbil? Plogens form borde också ha stor betydelse. "Riktiga" stora väghållningsplogar har ett rejält överhäng i överkanten så att snön rullas säkerligen flera varv innan den hamnar i diket. För att det ska funka behövs nog en hel del fart på grejorna.

En liten lätt plog att fästa på 903:an att ta till i nödfall när grannen inte hinner med sin egen traktor hade varit mycket trevligt denna snörika vinter efter flytt till hus med brant uppfart.

Ryden
1/21/10, 2:26 PM
#10

Svedis, den senaste versionen av Snowsport går att snedställa åt bägge hållen och funkar bra för mindre jobb. Måste man flytta rejält mycket snö har man ofta bättre grejor att ta till än en valp.

Jag har provat Snowsport på en Nissan KingCab och den räcker för mig. Tänkte svetsa till en egen, man är väl smålänning :)

Ryden
1/21/10, 2:53 PM
#11

Hela skälet till att jag funderade på att bygga en egen snowsport är att jag inte har hydraulik och inte kunde komma på något bra sätt att lyfta plogen utan det (inte vinch heller), en plog med dragstång är ju robustare.

Plötsligt slog det mig, man kanske kunde använda en eldriven saxdomkraft som en fattigmans hydralkolv?

Vad tror ni om det, plogen blir bara för lättare jobb hemmavid.

Vinkeln är ok att justera manuallt, jag hittade tom. en bra lösning som automatiskt lyfter plogen vid backning, behöver bara möjlighet att lyfta till transportläge utan att stiga ur

Ryden
1/21/10, 4:24 PM
#12

Svängde i hop en skiss…

Svedis
1/21/10, 10:04 PM
#13

John, jag är ingen snöexpert då permanentboende hinner ploga innan jag kommer ut till helgen. Så jag är en av de få som inte önskar plogat!!  Kraften på en tung plog (ca 3-400 kg) kommer nere vid vägytan. Med enbart frontmontering får du ett enormt brytmoment på infästningen. Att stången sitter så lågt, beror på att diffklumpen bestämmer höjden! Du ser ett litet "uttag" på bilden med neken stång, ca 1 m från änden. Och den fungerar som vägskrapa, på gott och ont. Den orkar tung snö, men krav på 4-hjulsdrift och kedjor bak + vikt över bakaxeln. Annars står nästan bakaxeln i luften när man lyfter. Och styrservo ett måste.

Och med tanke på rostangrepp, behöver man all hjälp man kan få….

Annons:
Svedis
1/30/10, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

lågväxel, 4-hjulsdrift, kedjor bak.. Det är "manligt" att dra in i vallarna….

Svedis
1/30/10, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu väntar vi på nästa snöfall

JohnA
2/1/10, 3:32 PM
#16

Svedis, nog är den där plogen i stadigaste laget för en valp? Jag förstår nu det kloka i att ha infästningen långt bak och grannen har likadant på sin traktor. (med följden att tryckstången skrapar i och ibland lyfter plogen oönskat)

Jag hade tänkt något smäckrare till min 903:a, inte mycket bredare än bilen. Går det för tungt ändå får man nöja sig med att skrapa halva bredden åt gången. Sådana lättare plogar är kanske svårare att få fatt på till vettigt pris?

En snöslunga i dryg valpbredd och med egen motor vore annars schysst! Då kunde man sprätta iväg snön ända till grannen. Skrattande

Svedis
2/1/10, 10:37 PM
#17

Som du ser är det en bit upp till dragstången. Den är ledad ung. rakt under motorn, så lyfter gör den inte, man plogar ju. Bra även när man kör mot typ en vägg och skrapar när man backar.

Plogen + bil en original som kommunen köpte in ca -81, ett 40-tal till cykelbanor och liknande. Men den är lite kraftig och tung och kräver sin hydraulik. Men skoj när det ligger 30 cm och bara att gasa..

ROBBAN68
2/2/10, 10:44 PM
#18

Jag har planer på ett blad till min Valp, och själva bladet blir en utskuren del ur en hodrofortank, 2 meter bred och 40 cm hög. Sen blir den förstärkt på baksidan, vikbara skrapstål i 15 mm HARDOX 500. Samtliga detaljer för vridning av blad och fjädrande skär har jag på ritning- så det är bara latmasken som ska komma ur kroppen nu. Får bli ett sommarpyssel. Och jag har naturligtvis tänkt och ha en dragstång från bakre draget, sidostabiliteten får jag genom ett "panhardstag" och lyftet genom elwinch. Till en början kommer jag bara köra med åsnedriven vridning på bladet.

SKREV OBELIX

JohnA
2/4/10, 11:35 AM
#19

Hydrofortank var ju en fiffig materialdonator Robban! Farmartank kan säkert också vara bra om man vill bygga lite större/högre blad. Svängning av bladet borde man kunna lösa med en vajerstyrd ändlägesspärr som frikopplar och sedan köra bilen i rätt vinkel mot snömassorna tills bladet svänger och låser.

Infästningen baktill antar jag bör göras till valpens original traktorkrok via L-format avslut på plogbalken och inte till eventuell nedbyggd dragkula. -Bättre att böjkrafterna kommer i plogbalken där man lätt kan förstärka än i draget.

Svedis
2/5/10, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tänk att om du kör på fin asfaltplan. är det inga svårigheter att putta snön med ett stålblad. Men på vägen är det småhinder som verkligen slår in i bladets nederkant. Därför har man fjädrande slitblad nertill. Gör du en stum konstruktion, knäcker du den kanske direkt.

Annons:
ROBBAN68
2/5/10, 7:52 PM
#21

Svedis, vet inte om det var mej du svarade, men om det var det så kan jag väl rätta mej lite- det skulle nog stå fjädrande skrapstål istället. Tanksidan är bara för att skyffla undan snön. Och det är självklart att stålen ska fjädra- jag vill inte ha den modellen där hela bladet viker sej.

SKREV OBELIX

Svedis
2/6/10, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

jag läste lite slarvigt. Såg mest uppsågad hydrofor..Nå, det gick fint idag

Upp till toppen
Annons: