06 Övrigt valprelaterat

diff fram och bak på valp-63?

2010-01-13 16:54 #0 av: nozzen

hej

har köpt mig en valp och undrar om den ska vara diffad fram? bak diffar den fint

Anmäl
2010-01-13 19:20 #1 av: AndersEriksson

Diff.broms finns endast bak.

/Anders

Anmäl
2010-01-15 13:57 #2 av: JohnA

Grattis Nozzen till att ha fått tag på valp med fungerande difflameller! Vad jag förstått är dessa ofta slutkörda men det kan också bero på att folk häller i för moderna oljekvaliteter som snorar bort friktionen.

Vad jag förstått ska man inte kunna dra runt ett upplyft bakhjul för hand om andra hjulet står på marken (med friläge i växellådan). När

Min 903:a från 1957 hade bara gått 5300 mil då jag köpte den (styrkt av serviceboken) och den hade nästan inget grepp alls i bakdiffen. Med ett hjul upplyft orkade jag nätt och jämnt snurra hjulet. Eftersom jag inte hade förstått hur diffen verkar testade jag också att palla upp ena hjulet på några träklossar och sedan gasa på med tanken att bra lameller skulle ge drivkraft på hjulet i marken. Detta funkade förstås inte men hade förmodligen inte ens funkat med nya lameller. För har jag fattat rätt behövs ett kort ögonblick av LIKA överfört vridmoment till båda hjulen för att lamellerna ska låsa ihop. Ska man t.ex. köra uppför en isig backe gäller det att ta sats med bra grepp på båda hjulen innan och sedan inte släppa av i backen... Har lamellerna väl tappat greppet kan det vara svårt att komma vidare... En ganska lynnig konstruktion således. Av denna anledning har jag blivit varnad för att frestas sätta samma lamelldiff i framaxeln...

Hur som helst, mina lameller var svaga i greppet. Så fick jag fatt på en växellådsolja från amerikanska Redline som skulle vara bra för racingdiffar och racingväxellådor genom att den saknade vissa additiv som annars finns i moderna transmissionsoljor. Det tog sin tid för oljebytet att göra verkan, säkert ett par månader eller kanske 500 mil, men idag 3000 mil senare greppar lamellerna hyfsat bra. Skulle förmodligen bli ännu bättre med nya lameller men det är sällan jag behöver maximalt grepp.

Den mirakelolja jag köpte ska egentligen kompletteras med en "snortillsats" som man häller i en skvätt i taget tills man får precis det grepp i difflamellerna man vill ha. Är lamellerna i prima skick är det annars lätt hänt att de hugger i gathörnen med läskiga smällande ljud och skakningar samt att lamellerna överhettas eller snabbt slits ut. Enligt instruktionen på flaskan testar man först med bara oljan och skvättar sedan i "snortillsatsen" tills oljuden är borta. Mina egna lameller är förmodligen så pass slut att de inte behöver en enda droppe av LS-tillsatsen.

Har man inte helt nya difflameller är det sannolikt HELT FEL att köpa en vanlig bakaxelolja/hypoidolja oavsett om den har s.k. LS-tillsats eller ej. Det är något "skumt" med moderna oljor och deras snorighet! Min trehjuliga MC-bil, en heinkel från 1959, har typisk MC-motor med oljebadad koppling. Häller jag modern motorolja i den får jag stora problem med slirande koppling. Även moderna MC-oljor för motorer MED oljebadad koppling kan få det att slira. Det enda som funkar är gammaldags "rak" olja utan tillsatser. Mellan fingertopparna kan man tydligt känna att en sådan olja är mer klibbig.

Långt inlägg? Joviss, men vi måste väl hålla skrivandet på maximal nivå nu när det går utför med forumet? Flört

Anmäl
2010-01-15 19:03 #3 av: ROBBAN68

Även jag har bra grepp i min diffbroms på min XC903:a, det tråkiga är ju bara att denna konstruktion inte fungerar när man behöver den som bäst. Då man sitter fast och verkligen VILL ha max grepp. För att den ska fungera optimalt så måste man ha driv på hjulen hela tiden så man behåller momentet så att säga. Om man stannar så är det nästan omöjligt att få diffbromsen att greppa igen. Har testat lite att vänsterbromsa samtidigt för att få tillbaka momentet i bakaxeln- verkar funka i vissa lägen.

JohnA, du menar väl din valp från -67 va? Fanns den så tidigt som

-57?

 

SKREV OBELIX 

Anmäl
2010-01-15 19:10 #4 av: NivaMicke

Jag kör på "mirakeloljan" Red-Line 75-90NS , med nya lammeller...

Funkar helt perfekt , greppar inte för mycket.... MVH Micke

Anmäl
2010-01-21 11:55 #5 av: JohnA

Robban58: Du är uppmärksam! ...Eh, jag tycks ha en tendens att slinta på siffran till vänster. Tungan ute Naturligtvis är min valp av årgång 1967.

Diffarna var kanske från början tänkt att endast sitta i exportmodellerna med tanke att de bilarna skulle falla i fiendens händer och sedan användas vid ett anfall mot Sverige. Försåtsdiffarna skulle då föra fienden rakt ut på jävligaste underlagen och sedan lämna dem där medan svenskvalparna UTAN lamelldiff lättare skulle känna sina begränsningar och hålla sig rörliga på fastare mark.

Allvarligt, är det vanligt att dessa diffars lynniga funktion försätter folk i kniviga situationer? Jag har själv inte brötat omkring tillräckligt mycket för att känna att jag har något tydlig statistik. Det enda jag konstaterat hittills är att ibland förvånas jag över hur bra bilen tar sig fram för att i en annan situation förvånas av det motsatta. Att lamellerna ibland greppar fint märks vid ren bekhjulsdrift genom att bakänden lätt kan kana i sidled.

Jag skulle gärna ha en låsbar diff även i framaxeln men inte utan att själv ha totala kommandot över när den ska vara låst.

 

Någon som funderat över aktiva system typ Landrower Freelander där kraften hos slirande hjul istället förs över till de andra hjulen med hjälp av individuell hjulbroms? Den tekniken kostar naturligtvis kraft men borde vara det snällaste mot drivlinan.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.