Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 7210 ggr
rubenglans
10/23/09, 2:29 AM

värmare

Hej  hundrar om det är några valp ägare som har bensin värmare i sina valpar ?

e lite sugen på skaffa facktist, vad ska man köpa,finns det några orginal till dom osv

Mvh Ruben

Annons:
eile
10/23/09, 9:07 PM
#1

blädra bland inläggen c202 till salu och slå regnumret han som handlade den fick med en mycket smidig liten aludurk låda man sätter i ht på golvet v sida där en volvo flygmotorvärmare satt, tiduret ligger kvar här om det behövs, det ända som fattades var bensinpumpen allt såg ut som nytt.   

annars finns små smidiga vebasto samt e-sprakare typ bl-1 mm dessa är mycket smidiga men brukar kosta en del eftersom båtfolket även använder dem.

Har själv använt dessa när min gick på resor. ang värmare är det bättre att underdimensionera och den får gå längre tider än överdimensionera och den få korta tider och sotar igen vanliga rumstermostat funkar bra för att regelera värmen och gångtiden.

rubenglans
10/23/09, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hitade inläget. men det va en kupe värmare (varmluft) ? har värmepaket i min valp, vill ha en som värmer upp vattnet i motorn så man startar en varm motor om det kan bli riktigt kalt ibland.

har en Webasto BW50 som suttit i en BMW men har inget tidur, men med tanke på att valpen är från -69 så skulle jag kunna tänka mig en on/off knapp för å slå på värmaren å ev en tryckknapp för tända bränaren ,skulle  passa bra med övriga knappar å instrument, gör lixom inget om det är enkelt :) men som sakt vet inte vilka sladar som man behöver använda, vet inte ens om det går å koppla utan tidur,vart hitttar man det du snakade om ? 

Mvh ruben

rubenglans
10/23/09, 11:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hitade inläget. men det va en kupe värmare (varmluft) ? har värmepaket i min valp, vill ha en som värmer upp vattnet i motorn så man startar en varm motor om det kan bli riktigt kalt ibland.

har en Webasto BW50 som suttit i en BMW men har inget tidur, men med tanke på att valpen är från -69 så skulle jag kunna tänka mig en on/off knapp för å slå på värmaren å ev en tryckknapp för tända bränaren ,skulle  passa bra med övriga knappar å instrument, gör lixom inget om det är enkelt :) men som sakt vet inte vilka sladar som man behöver använda, vet inte ens om det går å koppla utan tidur,vart hitttar man det du snakade om ? 

Mvh ruben

eile
10/24/09, 12:39 AM
#4

det är en luftvärmare för kupe bruk MEN den har en rostfri värmeväxlare på utblåset dvs avgasvärmen som värmer motorvattnet.  men visst det finns små som bara värmer vatten haft två tidigare rena vattenvärmare i husbilar. dessa har inbyggda låg -högtemp så du behöver bara en on off eller ett enkelt tidur. Du behöver alltså ingen extra knapp för tändning det sköter relät detta gäller även den bw 50 du har.

rubenglans
10/24/09, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

så i praktiken en on/off knapp e allt för att få den å funka, a dvs att den funkar, du vet inte vilka kablar som ska gå på batterioet å styr kablar till on/off eller tidur, har ett tidur från 2002 i min vito men värmaren finns inte men kannske kan ta tiduret, men först å främst vill jag kolla om värmaren funkar det skulle jag kunna göra med en on/off knapp eller bara tvinna ihop två kablar kanske koppla på ett batteri å lite soppa, fan vore kul å få igång grejorna, tack för hjälpen iaf

rubenglans
10/24/09, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här är ett tidur till en webasto. är det någon som kan svara på hur man ska koppla dom färgade kablarna ? Brun,Gul,Blå,Röd

har en webasto BW50, kopplings shema vore bra eller hjälp här

Mvh Ruben

Annons:
eile
10/24/09, 6:49 PM
#7

ligger en ute på blocket be att få kopia på kopplingsschemat i manualen http://www.blocket.se/stockholm/Webasto_bensinvarmare_f__Saab_m_fl_24097395.htm?ca=21

men troligen är två brytarfunktionen de andra två belysningsdispley och tidgång.  finns övriga nere på värmaren eller vid relät så är det till fläktpåslaget till kupefläkten vilket inte startar förren en viss vattentemp uppnåtts.

Svedis
10/26/09, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

I princip kan du köpa ny (kostar flis) från någon tillverkare (Ebersprächer, Webasto) och koppla med någon av kylslangarna till motorn. Värmaren kan sitt långt bort. De har även styrning för kupefläkten ( vid ca 30 graders vattentemp). Men som sagt, skitdyrt jämfört med det du har eller en vanlig elvärmare (istickstyp).

JohnA
10/29/09, 5:37 PM
#9

Finns något intresse för en Primus gasolpanna för vattenburen värme? Jag har en mycket kompakt sådan på 2500 watt som arbetar tystare och betydligt strömsnålare än en värmare för flytande bränslen. Tror det är en tolvvoltare och den kan enkelt drivas av en liten 24->12-converter. Gasolpannan är helt ny men testkörd för många år sedan.

Jag kan återkomma med mer info om intresse finns.

rubenglans
10/29/09, 10:57 PM
#10

mm inget är omöjligt,bilder å pris

Mvh Ruben

eile
10/29/09, 11:17 PM
#11

din bw 50 är många gånger smidigare än någon gasolpanna, såg att på blocket annonserade en firma som både servade och uppgraderade värmare och så klart har de kopplingsschema, annars hör med närmsta garage råtta el på värmarna är ganska simpel att förstå sig på.   även på you tube hittade jag en filmsnutt där de prövare bw50. 

vill du ha småsprakare kolla på skroten under f-stolen på wv transporter där brukare sitta en extra värmare.

JohnA
11/2/09, 1:55 AM
#12

Gasolpannor har sina för- och nackdelar precis som bensinbrännarna. Jag tror inte man kan påstå att bw50 är smidigare utan att precisera sig en aning. Själv vet jag inte hur bw50 ser ut och vad min gasolpanna heter minns jag inte men tror det är Primus 2440. (alltså betydligt mindre än de 2450/70/80/90 man finner i husvagnar)

Storleken på gaspannan är ca 30x20x14 cm, d.v.s inte helt olik motsvarande bensinbrännare. Största nackdelen med gaspannan är att man behöver en gasoltub som tar plats. Gaspannan bör också monteras hyfsat vertikalt på ett ställe där avgaserna kan smita iväg uppåt. Bensinbrännaren har avgasslang. Med båda värmartyperna måste man tänka VÄLDIGT noga var avgaserna tar vägen om man tänkt sova i sitt fordon…Gaspannor brukar dock i allmänhet ge renare avgaser och mindre koloxid än en bensin-dito men det är inget man ska ta för givet.

Den absolut största fördelen med gasolvarianten är strömförbrukningen. En 12-volts primuspanna drar 1-2A i starten och nöjer sig sedan med mindre än 0,1A. Det blir 1-1½ watt ungefär. Bensinpannan drar gissningsvis 30-50 watt minst, åtminstone om den ger luftburen värme. Med 2500 w i gasolpannan kan man inte räkna med självcirkulation så en cirkulationspump behövs också. Från någon watt uppemot tio watt får man räkna med till en sådan. Det är också stor skillnad i ljudnivå till gaspannas fördel.

Till husvagn eller husbil har gaspannan betydligt fler fördelar än som motorvärmare enbart för att slippa kallstarterna. 2440-modellen jag har tillverkades främst för uppvärmning av entreprenadmaskiner och mindre husbilar/campers. Den låga strömförbrukningen var mycket uppskattad när grävmaskinerna stod tio mil rakt ut i skogen.

eile
11/2/09, 12:57 PM
#13

gasolpannorna du även i truckar.

men har du redan en bensinare och har bensindrift på fordonet så är det enklast att bara koppla ihop det du har.  Hur har det gått har du listat ut vilka kablar som är plus och minus samt av och på?

Annons:
Upp till toppen
Annons: