Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 8130 ggr
Rookien
11/9/09, 10:25 PM

Sätta styrservo på C202

Det här är ju en fråga som har stötts och blötts i olika forum, säkert här också. Vad kan man använda o.s.v.

Fick tips om servo från Volvo 164, kan det vara något?

Är det tillåtet? Har läst en del om att dom kan bli griniga på Bilprovningen.

Annons:
eile
11/10/09, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

inget besiktningskrav eller strul.

zf från tex volvo 164 passar men du får göra lite små ändringar. servot kommer att syticka upp i golvet en bit:  se bilden.  men lite elstiskfog dvs limma täta och en tjockare golvmatta döljer det mesta.

pedalerna får flyttas i sär något och när du ändå gör det kan det vara idee att byta till modernare gummin.

rattstången skarvas med tex 240 ytterröret håller samma diameter och du får helagrad stång.

dvs pumpar finns att driva med jag kör med en mycket liten pga av platsbrist men orginalet från gamla volvo eller tex 740 bör passa bra. 

Jag delade och vände pitmanarmen 180 grader för att få infästningen till att hamna bättre på första staget än orginalet när jag ändå höll på.

servot sätts enklast dit genom att bara skära av ramen bulta dit servot på en platta som är något för stor och sen svetsa dit bitar på ovan och undersidan och i dessa svetsa dit den bortagna rambiten igen.

lycka till jobbet tar några timmar.

Rookien
11/10/09, 7:25 PM
#2

Det såg inte så dumt ut. Men 164 servon växer väl inte direkt på träd. Det finns ett servo från 164 på bildelsbasen just nu, men kompisen tyckte det var för dyrt - 1000kr + frakt för bara servot, ingen pump.

Jag har ingen brådska, men det hade varit trevligt att få dit ett servo.

Några andra förslag på lämpliga servo - ange helst bilmodell inte bara ett fabrikat på servot!

eile
11/11/09, 7:23 PM
#3

1000:- lät väl billigt pump kan du ta från annan bil.

Det är zf snäckor så gör ett sök på zf så hittar du andra bilar men vissa har skruven fräst åt andra hållet vilket krånglar till monteringen när pittmanarmen måste gå motsatt håll.

opel och andra tyskbilar har zf.

Rookien
11/11/09, 8:36 PM
#4

Tack för tipsen Eile!

Jag tyckte inte heller att det var så dyrt, ska kolla vad han menar.

2000 kr skulle jag lätt kunna tänka mig att lägga för att få servostyrning.

En fråga till från en okunnig - vilken är pittmanarmen?

eile
11/11/09, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

armen som sitter på servot.

här är en bild på monteringen som föll bort tidigare.

Svedis
11/15/09, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

en pitman arm ( den korta till vä)

Annons:
Svedis
11/15/09, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

mitt servo (original)

Rookien
11/15/09, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mitt servo - original från 1968.

Lite klent som synes Glad

Rookien
11/15/09, 3:24 PM
#9

Någon som vet vilka Opel modeller som har snäckväxel?

Har letat lite på Bildelsbasen, men det finns oftast inga bilder och dom bilder som finns är på kuggstångsstyrning.

eile
11/15/09, 5:20 PM
#10

omega, vectra mfl tror jag tyskbilarna hette som hade zf men låter det vara osagt vilket håll skruven går på, vet att när jag skulle sätta servo på min fick jag för mig att opel zf blev felhåll men kan ha tänkt fel , annars är det bara en vanesak vilket håll man styr eller så ändrar du om bland styrstagen.

Rookien
11/15/09, 6:37 PM
#11

Kan bli lite tufft om man ska låna ut bilen.

Annars finns det ju sådan där ställen med ombyggda bilar där man kan träna på att svänga åt fel håll!

offroader65
12/19/09, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

ta en stryservo från en tidig BV 202 som sitter i midjan…

den ska tydligen gå att meka dit lättare än ett 164 servo och det sitter liknande på traktorer.

Upp till toppen
Annons: