Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 9568 ggr
rubenglans
10/17/09, 1:40 PM

Koppling

Hej Undrar om det är ´krongligt å byta koppling på en volvo valp L3315 vart man får tag i lammeler osv, om det är en dyr historia , ny med valp snart hoppas jag

tack på förhand

Annons:
NivaMicke
10/17/09, 11:54 PM
#1

Det är relativt enkelt, koppling kan du köpa nästan var som helst…  Alla till B18 passar…

Plocka bort kardanaxlarna , handbromsstag , växlingsstag mm som sitter fast i växellådorna.

Stick in ett läkt (45*70) ovanpå bladfjädrarna som motorn kan vila på , släpp växellådsbalken , lossa alla bultar i sprängkåpan och lyft ner lådorna med en bra domkraft eller palldragare…

Centrera den nya kopplingen noga och lyft FÖRSIKTIGT in växellådorna igen , får ej tvingas , lätt att kröka lamellen…

Byt stödlagret i svänghjulet när du ändå har kopplingen ute…

Om motorn läcker bakom svänghjulet är det lämpligt att fixa det oxå nu… och ingående packbox i växellådan…

Har säkert glömt något…..Men ungefär så här går det till…       MVH Micke

ROBBAN68
10/18/09, 3:13 AM
#2

NivaMicke,

Är du säker på att alla kopplingar till B18 passar? Har inte ingående axeln i växellådan en annan typ av splines? Har erfarenhet av kopplingsbyte på kompisens Valp, på en gräsmatta i Olerum en solig sommardag och då VET jag att han sa att det var tur att han bytt ingående axel mot en axel från en M40 låda- just för att en standardkoppling skulle passa.

Jag har för mej att Valpen har samma låda som  Volvo 164, M400 heter den väl- en lite starkare version av M40 lådan. Sen har man som Volvoåkare ett annat problem också, och det är urtrampningslagret. Det förekommer två modeller med olika höjd på- och man måste ha rätt lager för att det ska fungera.

Jag är ganska säker på att det finns folk här på forumet som verkligen VET exakt vad som gäller. Kom in med tunga fakta i frågan nu.

Detta är inte skrivet i någon form av besservissermentalitet- utan bara som en upplysning att kolla upp delarna ordentligt så inte Rubenglans köper fel grejer.

I övrigt vad det gäller själva arbete så är det helt rätt förfarande med ett tillägg- skruva även bort kopplingscylindern som sitter med två skruvar i svepet.

Med vänligaste hälsningar OBELIX

NivaMicke
10/18/09, 3:29 PM
#3

ALLA kopplingar till B18 och M40 passar…garanterat , har nyss bytat 2 stycken , min egen och en kompis…

De är även starkare än en original Lapplanderkoppling….

Växellådan i Valpen är en M40 , M400 från 160 är nått helt annat och passar INTE.

Finare splines kom nån gång mitten -70talet , det får man se upp med…

Urtrampningslagret är olika beroende på kopplingsfabrikat…

OBS! Nu snackar vi VALP….202 är nått helt annat……MVH Micke

ROBBAN68
10/18/09, 10:41 PM
#4

Det var fakta det! Jo för tusan- jag vet absolut skillnade på en Valp och en 202:a. Då kan man lungt ligga kvar på dom M40 jag har i Smedjan med andra ord. Är det samma sak med urtrampningslaget och olika höjderna på dom

UNDRADE OBELIX

NivaMicke
10/20/09, 12:41 AM
#5

M40 lådorna passar bara om de är av äldre modell…

Nån gång slutet -60tal , kommer inte ihåg exakt nu…

Senare lådor har finare splines på utgående axel och passar ej…

Ännu senare lådor , -73 och framåt , har lägre utväxling på 1:an…

Efter -74 är de extra förstärkta… En sån låda är "hårdvaluta"

Har en sån i min Valp….. Man måste byta utgående axel för att den ska passa , och det är en del jobb….(Hela lådan måste rivas)

Köp urtrampningslager ihop med kopplingen så ska det bli rätt…

Jag testar dock alltid innan , så det funkar , man vet aldrig…

rubenglans
10/20/09, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fan låter ju smut det där, köpte valpen :) funkar fin fint förutom koplingen då. ska upp i helgen å fixa med det, bror e bilmek så det e bra att han följer med så såg jag till att han fick vara med på bilen, va ju det klart : ) läste nåt om att dom kör med Amazonens rallt kopling i bilarna för att få ett bättre klip, vad säger ni om det ?

Tack för svaren /Ruben , bilen  på bilden fin tycker jag

Annons:
NivaMicke
10/20/09, 5:31 PM
#7

Rallykoppling är helt onödigt om du kör original…..

Moderna kopplingar är starkare än dåtidens förstärkta lapplanderkoppling….

Bilen ser ju bra ut!  Se till att va rädd om den….Försök gärna att hålla den original , finns inte så många kvar nu….

eile
10/20/09, 6:08 PM
#8

några låd och kopplingstips

skruvade rätt mycket lådor under hela 80-talet och någon större skillnad på lilla m lådorna minns jag inte, mycket var tom så likt att tom gamla köpinglådorna dvs tidig pv b4b 47-53 mm så man kunde få synkningar i dessa om man plockade över delarna.

en förstärkt serie fanns men det var i od enheten och dessa satt på p1800 i stora drag var det bara ett nållager som skiljde.

vet att jag tidigare hört diskusioner om lägre 1 mm. men tror det mesta är ett missförstånd amazon kombi samt 145 hade annan bakaxelutväxleng vilket lurade de som bara jämnförde bilarna rakt över.

sen fanns både env och spicer parallelt som leveratör av bakaxlar

74 däremot kom de kraftigare knutkorsen ev var det då redan m45 lådan dvs samma som 202 sen fick dock fick 202 av någon anledning det grova splinsen.

(tror det är samma som landroven måste isåfall varit smidigt för UN som beställde mängder med 202 för att ersätta landrovrarna när både bromsar och kopplingar passade).

senare lådor och även de nålagrade M lådorna så passar alla 202 låddelar rakt över, jag åker själv med modernt alu hus och sen slängt ut de nålagrade dreven till förmån för de äldre bronsbussade.

ang kopplingar så fanns det alltid rallykopplingar dessa var förstärkta, exprimenterar man med andra kopplingar kan det vara ide att byta till finspinnsat.

AM bilarna hade samma splinnes som tidiga volvo dock var dessa förstärkta men jag har slängt i vanliga volvo standar centrum i desa bilar.

Vill man ha finsplinsat så finns det ett knep att byta ingående axel utan att behöva riva m lådorna.

Letar man kopplingar så ta hänsyn till ryckfjärdrarna så dessa inte blir feldimensionerade.

rubenglans
10/20/09, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

a det låte ju faktist trolig det, a den e skit fin helt orginal inte sönder smetad med massa blig blig det är en gammal radiobil tror jag,9033 sa han jag köpte den av,

vore kul å få tag i radio utrustningen som sat i för 40 år sen, kommer håla den orginal sätta på arbetsbelysning är det enda.

  håller på letar effter ett litet arme tält 5-10 per som jag tänkte ha i bilen, sen ska det finas en röd lampa som ska ha suttit i bilarna, en sån lampa som lyser rött som man har å läser kartor med när det e mörkt ute, vore oxå balt å få tag på

Är det Altyco part som gäller,eller går det lika bra på Mekonomen brors har rabater där?

rubenglans
10/20/09, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

jo sen till oljor,diffar,fördelarlåda v-låda,osv vad ska man köpa,märke å visko

rubenglans
10/20/09, 7:22 PM
#11

Mike

Vart Köppte du kopplingarna som du bytte på polarns valp eller han kannske hade :) vet inte vad man ska köpa orginal eller annat, ca pris vad ska man betala för en kopplingssats

Mvh Ruben

NivaMicke
10/20/09, 9:44 PM
#12

Kopplingen polaren köpte hade nummer 622014506

urtrampningslagret ingår , kolla Mecas hemsida…

 Mekonomen har oxå 05-622014509 , lager ingår ej.

05-VKC2065 på lagret… Stödlager i svänghjulet: 6202-2RS

Ang. skillnader på M40 lådorna så är det utgående axel som skiljer

nån gång -66-67 tror jag att finsplinsat kom och det funkar inte i valpen. Nått år där omkring blev axeln till bottenstocken något grövre , backdrevet har gjorts grövre oxå…. Inga stora saker som hänt och som oxå nämts tidigare , dock får man se upp , går inte alltid att blanda delar från olika lådor… En sak är jag dock 100% säker på: 1973 kom M40 med lägre utväxling på 1:an. 3,41:1 istället för 3,13:1 tidigare… 1974 kom ett kraftigare hus , sen blev det inte fler förbättringar , därför jag tycker att de är "hårdvaluta"

Ang. finsplinsat på INGÅENDE axel: Kan man montera en axel från M45 och få finsplinsat på en M40? Skulle jag vilja veta.MVH Micke

eile
10/20/09, 10:53 PM
#13

Minns ej om de gick att skifta men har både fin och grova liggande som centreringsdon, så har du din lös kan vi måtta.

Annons:
rubenglans
10/20/09, 11:53 PM
#14

Coolmen min är från 1969 å då skulle det vara finsplinsat då kan jag alltså inte köpa den på Mecas som du satt in ? hm vad gör jag då ? är det bättre eller semre med finsplinsat?

den på mecas har 10 splines. javla bra pris tycker jag

NivaMicke
10/21/09, 12:27 AM
#15

Blanda inte ihop ingående och utgående splines…….!

Ingående är ALLTID grova på M40 och passar på kopplingen.

Utgående MÅSTE vara grova för att passa i F-lådan.

Alltså , bara om du byter låda som det ev. kan bli problem.

Hoppas det klarnar nu… MVH Micke

rubenglans
10/21/09, 12:42 AM
#16

a fan nu klarnare då kör jag på prylarna från Meca, köra satsen där för 1,200 med lager, ska jag ta nåt mer när man ändå är i farten,tänkte byta stift å oljefilter,luftfilter,

tack så jävla mycket.

NivaMicke
10/21/09, 1:19 AM
#17

Jag bytte vevaxeltätningen bakom svänghjulet när jag ändå höll på… Satte dit den nyare gaveln med riktig packbox istället för filt.

Om den inte läcker olja kan du göra som du vill…..men det är ju samma jobb en gång till om det behövs senare…..

Stödlagret i svänghjulet , samma sak där , dubbelt jobb…

Ingående packbox är lätt att byta när lådan är nere , bara 3 små skruvar till "tratten" runt ingående axel…. se dock NOGA till att inte dra ut ingående axel när "tratten" är borta…

 Hoppas det inte blev för rörigt igen…..

Ang. service så följ smörjshemat och instruktionsboken , finns en hel del som bör smörjas men som många glömmer…. Har du original luftfilter så behöver det inte bytas , är ett oljebadsfilter som görs rent och byts olja i…

rubenglans
10/21/09, 1:26 AM
#18

jo tar fan bytte dom grejornanä man endå är där å river. ska smörga upp alla niplar å sånt med hittade ett smörg shema på nättet

rubenglans
10/21/09, 1:29 AM
#19

du nåt som slog mig va att man ska väll köra blyad bensin, det gjorde inte jag tankade 20 jeep dunk körde ;) inte hella världen en gång. sen vad ska skvimpa i för olja kommer användas mycket på vintrarna.

NivaMicke
10/21/09, 1:43 PM
#20

Ja , den vill ha blyad bensin , det finns tillsatser att köpa på Macken eller Mekonomen , själv har jag en skvätt S1 från RedLine oxå i tanken , den smörjer lite oxå….

 Ang. olja så vågar man inte ge några råd , olja är religion…!!  Alla har sin uppfattning , själv så kör jag bara på bättre sorter för säkerhets skull…  Jag bytar ofta oxå…

Ska du köra mycket på vintern så köp en motorvärmare , det är guld värt en kall morgon…

Annons:
Svedis
10/21/09, 5:16 PM
#21

Du frågade om oljor.

Transmissionsolja användes generellt, men ej i min 202:a, i växellådor, bakaxlar (hypoid) och slutväxlar. Normalt är det API GL-5, SAE 80W/90.

Om man ska ha typ GL-1 ( som i min C202)  i växellåda eller någon annanstans, tar man motorolja, mineral, SAE 10W/40. Detta är samma som  transolja SAE80W/90! Viskositeten beräknas olika för de olika typerna, så "tjockleken" på oljan är faktiskt densamma ( olika SAE-system för att förhindra sammanblandning). GL-1 har inga EP-tillsatser ( Extreme Pressure, med svavel och fosforföreningar). Står det GL1 kan det vara skadligt med GL5. Pajar synkringar.

Så i min 202:a är det motorolja i motor, växellåda och fördelningslåda. Transmissionsolja i bak-och framaxel.

Och joddlarolja i burkhållaren!!

Biltema har bra oljor då det är samma du hittar ute på mackarna.  Tänk att samsta oljan idag är bättre än sämsta för 25 år sedan!

Om det är en gammelvalp alltså den som gjordes på 1960-talet så skall du i bakaxeln ha axelolja med limslip-tillsats, annars pajar diffbromsen och det är onödigt. Förutsatt att du har diffbroms…

I framaxeln har du axelolja utan limslip-tillsats.

eile
10/21/09, 10:47 PM
#22

ang oljor du kan i princip välja vad du vill.

m lådorna har haft olika oljor beroende på vilka tillsatslådor de varit kopplade till allt ursprunget hade sae 80 vxlådsolja med tidig od tillsats motorolja med senare od tillsats atf olja. tycker du ska gå en mellanväg vanlig motorolja halvsyntet eller helsyntet. volvo själva har haft en mobil syntet olja till lådor som haft missljud mm.

JohnA
10/22/09, 2:05 PM
#23

När jag bytte till B20 i min 9033:a var det något "mickel" med urtrampningslagren. Tror det slutade med att jag flyttade över B20:ns lager så var allt frid och fröjd. En trevlig konsekvens av motorbytet var att jag fick betydligt mer lättrampad koppling vilket är lika trevligt i stadstrafik som i skogen. Någon förstärkt koppling kan knappst behövas på en standardbil.

Beträffande oljor hade jag en näst intill "död" lamelldiff men efter byte till en specialolja från Redline har jag återfått ett visst grepp i lamellerna. Det har tagit sin tid och det driver knappast lika bra som nya lameller men det var onekligen en enkel åtgärd. Vid inkörning av nya lammeller ska man ha "limited slip-olja" men på slitna lameller slirar den bara.

Upp till toppen
Annons: