Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 2563 ggr
ajaj
2009-10-13 21:45

fram axel

är det nån som har en billig fram axel till valp 3314 69 till salu

Annons:
JohnA
2009-10-15 20:02
#1

Vad är billigt? Jag har en axel från 67 som saknar hjullager på ena sidan. Två st. frihjulsnav finns, det ena löst liksom ena bromstrumman. Funkade bra på donatorbilen och hjullagret behövdes på bruksbilen. Hade inte tänkt sälja men plånboken skulle behöva förstärkningen. Ge ett bud om det kan vara något! (öppet eller via PM)

ajaj
2009-10-15 21:20
#2

hej johan ja vet inte va man ska je för bud ja är ny på området det är tydliggen pinjongen o kronjulet som är slut det andra är bra bor i småland det blir nog dyr frackt

ROBBAN68
2009-10-17 12:00
#3

Aj aj,

Du tänker helt rätt i och med att du söker en axel och inte dom delarna lösa. Om resten på din axel är i gott skick så räcker det med själva axeln och tillhörande pinjong och kronhjul. Det är lättare att plocka bort spindlar och allt och flytta över det till den nya axeln än att byta själva innehållet i axeln. Det är rätt knepigt att shimsa upp kronhjul och pinjong mot varandra så det blir perfekt. Dessutom får du chansen att titta över alla delar i framaxeln då. Tvätta CV-knutarna och ge dom nytt fett, justera styrlagren till rätt motstånd för att undvika wobbel, göra rent runt gummiflärpen som håller smutsen ute, tvätta hjullagren rena och smörja och justera in dom på nytt, Tvätta och gör rent bromsarna ordentligt. Och till sist kolla och eventuellt byt den utvändiga packboxen på pinjongen. Sen när du har gjort allt så ska du hälla i ny fin olja i axeln! Då har du en axel som ska fungera i många år framöver.

Jag har råkat ut för exakt samma sak som du, så jag har en lös axel med skuret pinjonglager liggandes, och den ska renoveras någon gång är det tänkt, men har dragit mej för det- just för svårigheten att shimsa det rätt.

SKREV OBELIX

ajaj
2009-10-17 20:06
#4

ja det är inte lett å ha tummar mitt i händerna som jag har men man lär sej nog  haha

Upp till toppen
Annons: