Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 5447 ggr
JohnA
2009-10-03 18:21

Finns tändmagnet till B18/B20?

Som en konsekvens av att jag just nu läser en tjock bok från 1940-talet om motorrenoveringar blev jag nyfiken på om det har tillverkats någon tändmagnet med fördelare som passar Volvo B18/B20. Så vitt jag vet var det Bosch som tillverkade volvos ordinarie tändfördelare och då är det kanske inte helt osannolikt att det fanns en variant med tändmagnet också. Till VW:s luftkylda boxer fanns tändmagneter och dessa förekom bl.a. i elverk och "portabla" brandpumpar.

Jag har inget direkt behov av en tändmagnet men det är en trevlig tanke att alltid ha möjligheten till startbogsering oavsett hur urdraget batteriet är på valpen. Med 24v-system blir det ju inte så enkelt att "kabla" igång bilen heller.

Jag efterlyser inte en tändmagnet utan är mest bara nyfiken om de förekommit på volvomotorer i något sammanhang.

Annons:
ROBBAN68
2009-10-06 22:53
#1

Albin brandspruta och Aktiv Skördetröska hade Porsche/VW industrimotorer. Dom hade som du skriver en tändmagnet inbyggd i fördelaren. Och där KAN vi ha en ledtråd.

Till och börja med hade Abin-sprutan Albinmotorer, O-41 om jag inte minns fel. En fyrcyl. sidventilsbensinare. Snart byttes den mot den tyska industrimotorn. som i sin tur fick ge plats för Volvos motorer. Jag har faktiskt bara sett B23:an hos brandkåren, Men det borde ju funnits tidigare Volvomotorer också. Sen om dom hade inbyggd tändmagnet låter jag vara osagt- för det vet jag inte.

SKREV OBELIX

danneape
2009-10-07 05:50
#2

Vet inte om det någonsin suttit magnettändning på B16,B18,B20,,

Men föregångaren B4B tror jag det suttit magnettändning på,,

Grannen har en gammal volvo krabat med B4B på,, men den har vanlig fördelare, en kompis har en annan gammal traktor med magnettändning av märket volvo,, men jag är osäker på vad motorn heter på den,, den har i allafall 2 tankar, en för bensin och en för fotogen,

//Danne

ake64
2009-10-07 10:20
#3

Det är troligtvis en T22 eller T24 grannen har. De hade magnettändning men jag är tveksam till att prylarna går att flytta över på ett enkelt sätt.

Är du säker på att det är en B4B i krabeten. Enligt Volvos sida satt det en B16 C i den.

Volvo T425 Krabat

danneape
2009-10-08 03:14
#4

Nä säker e ja inte,, troligen e de så att det sitter som du säger en b16c i den, och en b4b i kompisens traktor som mycket riktigt var en t22a,

//Danne

pv-jeep
2009-10-08 20:39
#5

Om motorn var en volvo i T-serien satt det en T4b motor dvs en nertrimmad B4B. Dessa har om jag inte missminner mig en magnet av Scintilla eller Bosch fabrikat

Upp till toppen
Annons: