01 Reparation & renovering

Tgb 11 som kokar

2009-09-13 17:04 #0 av: Tomas34

Hej.

Tänkte kolla om nån har ett tips eller nån ide varför svärfars tgb 1 kokar.

Han har bytt topplocks packningen samt satt i en termostat det satt ingen förut. Men det blir inte bättre.

Tror inte det är luft i systemet för alla slangar blir varma men det är kylaren som är lite konstig den är varm upptill och nertill men inte mitt på.

Är det nån som kan ge mig tips vart man kan vända sig för att få hjälp eller tips?

Mvh Tomas

Anmäl
2009-09-14 01:50 #1 av: ROBBAN68

Byt kylare.

SKREV OBELIX

Anmäl
2009-09-14 17:51 #2 av: JohnA

Kan impellern släppa från axeln i vattenpumpen? I så fall skulle cirkulationen lätt bli bedrövlig och ge kokande motor även om värmen kommer ut till kylaren.

Anmäl
2009-09-14 18:46 #3 av: Tomas34

Vi tror att vattnet cirkulerar för vatten nivån sjunker när man varvar på motorn lite och stiger igen när man släpper ner den på tomgång.

Fick ett tips ifrån en att skölja ur kylaren sen testa igen så jag ska testa det.

Mvh tomas

Anmäl
2009-09-14 23:54 #4 av: ROBBAN68

Ja, om du har tid och möjlighet så kan du ju fylla den med sån där propplösare som finns till avlopp, kaustiksoda heter det väl tror jag. Låt den ligga några dagar oxh sen skölja som du skriver.

Om vattnet stiger och sjunker beroende på varvet så tycker jag det låter som det ändå finns luft nånstans.

Hoppas ni hittar felet så ni slipper följa mitt första tips.

Lycka till skrev OBELIX

Anmäl
2009-09-15 00:46 #5 av: eile

jag brukar göra rent med asetol men ta väck slangarna till motorn eftersom jag har alutopp och tillsammas blir det explosivt.  koppar och mässing blir spegelblankt när man syrat av det en stund.

kokade ni temostatet? monterade det rätt?  hade v pumpen några vingar kvar? stor luftficka i v-elementet. fullt med rostflagner i motorn för att ni snålat med glykol- bara att knacka bort frostpluggarna och börja rensa.

trycksätt inte systemet förren det är varmt.

Men troligast är väl en spricka eller skev topp eftersom t-packningen är ny bytt- litet kompläck gör stor luftbubbla fort och kokning som följd.

misstänker ni det låna ett rör med indukatorvätska finns hos större bilverkstäder hålls mot kylarhålet och färgas om minsta kompression går ut i vätskan.

 

Anmäl
2009-09-15 10:39 #6 av: ake64

Jag håller med den som tipsade på kylaren. Den blir ojämnt varm trots cirkulation och kokande motor. Lyckas du inte få rent den så prova med en annan.

Visst kan du få ut kompen i motorn men du borde se att det bubblar i vattnet då. Alltså redan som kall.

Anmäl
2009-09-15 15:03 #7 av: ROBBAN68

Eile, Verför i hela världen ska dom ta bort slangarna på sin motor när det är du som har alutopp? Dom frågade om råd när det gäller deras motor- inte din motor. Skärp dej lite.

Jag är rätt säker på att du vet att B30 har gjutjärnstopp. Och på vilka grunder är det TROLIGAST att toppen är sprucken eller skev bara för att dom bytt topplockspackning? Mej veterligen kan topplockspackningen gå sönder av flera olika orsaker.

 

SKREV OBELIX

Anmäl
2009-09-15 23:55 #8 av: eile

läs innantill notera ordet  JAG

jag brukar göra rent med asetol men ta väck slangarna till motorn eftersom jag har alutopp och tillsammas blir det explosivt. Jag gör detta för jag inte vill spränga hela bilen i luften.

Vill de prova och är säkra på att inga aludelar tex vattenpump eller några zinkade eller kromade bultar frostpluggar mm finns så visst syra av hela blocket.

ok nog om detta asetol lär de ändå inte hitta om de inte har kompisar bland gamla rörmockare men troligen är det numera förbjudet.  

Komprision läck syns inte alltid som bubblor eller känns känns om man håller handen för locket indukatorvätska är en bra uteslutningmetod.

Han har bytt topplocks packningen samt satt i en termostat det satt ingen förut

varför inget termostat tidigare??  gissar att problemet funnits en tid.

lycka till.

Anmäl
2009-09-19 22:44 #9 av: ake64

@eile: Jo visst har du rätt i att det inte alltid syns som bubblor utan bara som kokning och du har också en poäng i att problemet säkert har funnits en tid.

Kokande motor pga sprucken topp har hänt mig med men då var kylaren jämnvarm så därför håller jag lite mer på kylarspåret. Vad jag också menade är att det är en klart enklare åtgärd att kolla igenom kylaren och därför värd att börja med innan man går vidare in i motorn.

mvh Åke

Anmäl
2009-09-20 00:12 #10 av: eile

Tror inte det är luft i systemet för alla slangar blir varma men det är kylaren som är lite konstig den är varm upptill och nertill men inte mitt på.

Tror nog fläkten lurar de som försöker känna på kylet.

Har varit med om bilar där vingarna på vattenpumpen rostat bort och då cirkulerar det dåligt.

Vet även de som lyckats lägga dit  toppackningen fel.

 

 

Anmäl
2009-10-07 15:05 #11 av: Limpan4all

Är locket på kylarvätskans expansionskärl tätt?

Sitter det rätt lock där?
Det är ju samma sorts lock (samma gänga) som till spolarvätskan.
Men det ena skall stoppa mot övertryck (men öppna för undertryck) det andra är egentligen bara ett täcklock.

Dessa bilar är konstruerade för att ha en kylarvattentemperatur lokalt i motorblocket på över 100 grader C om det då inte är övertryck i kylarsystemet så kokar det lokalt, då kan man få lokal överhettning med permanenta motorskador som följd...

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.