04 Teknik

Originaldäck, tryck, bensinförbrukning och slitage

2009-09-07 23:21 #0 av: JohnA

Har nu kört ett tag på gamla torra original 16-tummare med zick-zackmönster och antydan till pilform. Det låter illa och kränger mer i kurvorna än med mina feta 15-tums radialdäck men bilen vandrar inte alls lika mycket i hjulspåren på landsvägen.

Nu efter kanske 500 mil har jag noterat ett kraftigt fläckvis slitage på däcken och de blir också klart varmare än radialdäcken blev. Jag är också ganska säker på att bensinförbrukningen är högre än de 1,25 jag mätte upp gång på gång med de modernare däcken.

Det fläckvisa slitaget sitter på sidoklackarna närmast zick-zackmönstret i däckets mitt och är värst på framhjulen men syns också där bak. Idag slog det mig att jag kanske har för högt lufttryck i däcken och att detta faktiskt ökar friktionen. -Med högt tryck får mittendelen av däcken en större diameter än däckets kanter samtidigt som en större del av bilens tyngd tas upp av mittmönstret. Detta skulle därmed kunna innebära att däckets mindre ytterkanter hasar i vägbanan och därför skrubbas fläckvis.

Låter detta rimligt? Är det fler som råkat ut för detta? Vilket lufttryck bör man ha i gamla "originaldäck" om man mestadels kör på asfalterad landsväg i relativt hög fart?

Anmäl
2009-09-11 11:33 #1 av: JohnA

Jag plockar ut den viktigaste frågan ur ovanstående:

Vad är lämpligt lufttryck i gamla originaldäck till 903 vid körning på mestadels asfalt?

Anmäl
2009-09-11 12:21 #2 av: Svedis

Om klackarna slits kilformade fram (sett från sidan, som en kilformad "sinuskurva") är det  framvagnsinställning som gäller. Tror det är toe -in som är fel. Om det är fläckvis, verkar det konstigt. Detta med högt lufttryck och större diameter på mitten, tror jag inte ett dugg på.

Sedan hur man justerar alla hjulvinklar fram, vete tusan.

Anmäl
2009-09-11 17:16 #3 av: senner

Fläckvis slitage är troligen obalans eller eventuellt cordbrott jag har kört med 1,2kg i mina däck vid landsvägkörning och det har funkat bra.

Anmäl
2009-09-12 00:16 #4 av: eile

brukar ligga på 2,5 -3 kg  (michelinare)

Anmäl
2009-09-12 22:54 #5 av: JohnA

Eile, det låter som ett högt tryck! Borde resultera i stenhårda däck. Jag har å andra sidan inte Michelin utan Firestone som säkerligen är från 70-talet eller äldre.

Det där med framvagnsinställning kan nog ha något att göra med slitaget för jag har nu konstaterat att det är tydligare fram än bak. Slitaget är jämnt fördelat på ALLA mönsterklackar på sidan av sicksackmönstret i mitten och har en något sned eller urskålad form. Jag har kört ca 2000 mil på dessa däck. På de moderna radialdäcken i nyskick har jag tidigare kört ca 1000 mil utan att se några som helst tendenser till konstigt slitage. De däcken rullar över huvud taget mjukare och utan vibrationer men bilen vandrar olustigt över vägen vid minsta spårighet och den mindre däckdiametern (7%) ger onödigt högt motorvarv. Vintertid och i lera är det heller inga tvivel om att gammelhjulen är klart effektivare.

Anmäl
2009-09-12 23:09 #6 av: eile

michelinarna "for highway" är märkt med 60 psi så runt 4 kg är ok

mina första om gång gick över 10k mil och är fortfarande besiktningsbara brukade ligga på dessa runt 3-3,5kg

 

 

Anmäl
2009-09-14 18:50 #7 av: JohnA

Jag fann en instruktionsbok på nätet och där står att trycket i 8,9x16-däck ska vara mellan 1.0 och 1.4 bar. Det lägre trycket är vid körning i snö och terräng, det högre vid snabb landsvägsfart för erhållande av bättre stabilitet.

Jag körde tidigare på ca 1,5 bar/kg och har nu sänkt till dryga kilot. Möjligen blir däcken något varmare men ljudnivå och vibrationer är lägre och jag kan inte klaga på stabiliteten. Oavsett tryck tycker jag det verkar som att de gamla firestone-däcken rullar tyngre än de moderna breda men mindre radialdäcken. Mina lägsta noteringar för bränsleförbrukningen är på 12,5 l/100km och det var med radialdäcken. Jag har inte lyckats komma i närheten av detta med gammelhjulen men det kan förstås bero på andra parametrar jag inte har koll på.

Anmäl
2009-09-14 22:40 #8 av: eile

instruktionsboken tog nog inte hänsyn till körning på släta asfaltsvägar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.