01 Reparation & renovering

Bromsjustering.

2009-09-09 10:44 #0 av: gusten

Jag skulle behöva hjälp i detalj hur man går tillväga för att efter renovering lufta bromssystemet. T ex i vilken ordning man ska börja-sluta (bakhjul/framhjul). Bilen är en Valp 1963. Orsaken till att jag frågar är att jag började med vänster frambroms med en luftningsflaska från Bil Buttericks på nippeln, fick motstånd efter en stunds pumpande. Men det verkar som om trycket släpper då jag släpper upp pedalen och trampar ner så får jag pumpa upp ett motstånd igen. Vid ett tillfälle så lossnade slangen från nippeln då jag trampade. Jag efterfyller i huvudcylindern då nivån sjunker. Alla hjulcylindrar är nya likaså bromsrören till bakhjulen. Please, help... /Gusten

Anmäl
2009-09-09 12:19 #1 av: VALP3314

Jag brukar börja med det längsta röret, alltså vänster bak och sedan ta höger bak, vänster fram och slutligen höger fram.

Det med din pedal (dubbeltrampet) har nog att göra med justeringarna av broms backarna prova att justera ut dem på juster skruvarna som sitter på vardera sida av axeln på bromsköldens baksida, det sitter allts 8 st totalt

Anmäl
2009-09-09 12:55 #2 av: JohnA

Instämmer med föregående! Lyft upp hjulen ett i taget och justera backarna så de släpar i så lätt det går. Justera ALLA backar innan fortsatt luftning. Det sitter en ventil i huvudcylindern som kan hålla kvar en aning av trycket några sekunder så att pedalen känns bra efter en eller ett par pumpningar och detta höll på att göra mig vansinnig innan jag förstod och accepterade. -Mina bromsar tar jättefint sedan renoveringen för två år sedan men alltid går pedalen lite djupare vid första trampet. Är backarna dåligt justerade blir fenomenet bra mycket värre men jag har aldrig lyckats justera bort det fullständigt p.g.a. ventilen eller kanske snarare det lilla extra hålet mellan huvudcylinder och bromsvätskebehållaren.

Anmäl
2009-09-09 13:27 #3 av: Svedis

Är vätskan ljus och fin kan du återanvända den. Jag kör ju 2-personersmetoden, dvs en trampar samta med öpen nippel och stänger innan uppsläpp. Sökert 10-20 tramp för att köra igenom varje hjul.  Inget luft om det är motstånd dvs ej svampigt vid bromsning.  Om du måste dubbeltrampa för att få "hårt" motstånd är det som sagts ovan en justeringsfråga. Lycka till 

Anmäl
2009-09-09 13:56 #4 av: gusten

Tackar innerligt för era tips. Ska ta en dust med bromsarna imorgon. Ha de! /Gusten

Anmäl
2009-09-09 19:47 #5 av: ROBBAN68

Det finns ett annat tips som kan vara bra också. Just vid luftningen av bromssystemet så är det ingen nackdel att justera skruvarna så backarna trycks mot trumman, då har du i princip noll rörelse i kolvarna och då känner du väldigt tydligt om du har luft kvar i systemet. Och när du har luftat klart så kan du börja justera in- eller ut backarna till rätt läge.

 

MVH//ROB

Anmäl
2009-09-09 20:36 #6 av: gusten

Tack Robban68, det var användbar info. /Gusten

Anmäl
2009-10-03 16:36 #7 av: willysvalp

Hej.

ursäkta att jag lånar denna tråd lite.

Jag har också problem med mina bromsar, jag har en ny huvudcylinder från volvo 240 med servo, nya bromscylindrar på alla hjul, nya bromsrör (dock inte slangar) och bra bromsbelägg men de fungerar inte ändå.

Går det inte att blanda ihop en huvudcylinder för skivbroms med trumbromsar? De är 100% luftfria och det läcker inte vad jag kan se.. De är även justerade så att hjulen rullar lite trögt om den är upphissad.

 Om jag rullar med bilen och sedan trycker ner bromspedalen i botten så stannar bilen efter några meter och tappar inte bromsförmågan (har provat i en backe)

tacksam för svar mvh Joakim

Anmäl
2009-10-05 02:15 #8 av: danneape

Det kan ju vara så att du har för lite volym i huvudcylindern,,

alltså att den pumpar ut för lite vätska till hjulen på varje tramp jämfört med originalcylindern,,

//Danne

Anmäl
2009-10-05 10:08 #9 av: Svedis

Kan du förklara problemet lite tydligare.

Anmäl
2009-10-05 20:26 #10 av: willysvalp

Jo jag ska göra mitt bästa.

 

Fordon - Valp l3314 med willys kaross, huvudcylinder/servo och pedalställ från volvo 240

 

problem - Den får alltså inte upp något ordentligt olje tryck.

trycker jag bromspedalen i botten så bromsar den lite grann och det blir inte mycket bättre tryck om jag pumpar flera gånger.

obs. det är ingen luft i systemet.

Det som ''danneape'' sa om att huvudcylindern inte trycker tillräckligt med olja låter vettigt. men vad ska jag skaffa för huvudcylinder istället?

Mvh/Joakim

Anmäl
2009-10-05 20:56 #11 av: eile

låter som du trampat sönder packningen i huvudcylinder troligen genom att trampat den i botten. WV lt bilar har ungefär samma fattning och större volym

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.