Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4848 ggr
Rookien
2009-08-09 01:23

Trimningsproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag körde sönder en topp antagligen för att jag körde på blyfritt och med för mager blandning. Fick tag på en ny B20F topp och planade den 2mm och fick en komp på 13 kg vilket innebar nya problem med spikningar som inte ville ge med sig. Kanske om jag hade kört på enbart E85, men räckvidden är kort nog utan att behöva öka bränsleförbrukningen med 30%.

Bara att börja om så istället för en packning på 0.8mm så blir det 2mm för att få ner kompen till bättre värden. Har bara hunnit skruva tillbaks den idag och inte testat kompen ännu.

Men jag undrar varför ventilerna ser så olika ut. 1:ans och 4:ans är mörkare än 2:ans och 3:ans. Är bränsleflödet så olika i grenröret?

Annons:
eile
2009-08-09 16:04
#1

vill inte göra dig ledsen men 3 kan ha gått på vatten och ev även 2'an, leta upp problemet vätska kan inte komprimeras resultatet blir i bästa fall en spruken kolv men det kan gå värre.

Drog du i cirklar?  även om toppen vacummprovades efterventiljobbet har jag ibland hittat sprickor med vanlig läckspray samma som man använder när man kollar tätheten i svetsfogar.

hittar du inte problemet och ändå vill köra vidare med grejerna så hjälper en 5 krona i kylarlocket så du inte får övertyck och vatten insläpp när motorn står och kallnar.

Rookien
2009-08-10 23:47
#2

Hudå, får hoppas att det inte är så.

Jag drog toppen från mitten utåt i 3 steg enligt verkstadshandboken.

30-60-93Nm. Då fick jag en komp på 13kg på varje cylinder.

Bytte till 2mm packning och fick värden som jag är lite missnöjd med.

11-12-11.5-10 kg. Gillar inte att det blev 10kg på 4ans cylinder.

Ska kolla vad det blir efter att ha kört lite med den, men det får bli i morgon.

eile
2009-08-11 01:40
#3

du har väl efterdragit,  på gjutjärn brukade jag dra direkt efter första varmkörning. kollade din bild igen 3'ans stift har helt klart gått på vatten annars måste du ha en märkligt ren förbränning på den burken, håll ögonen på stiften lite tur rättade det till sig med ny packning.

ROBBAN68
2009-08-11 01:44
#4

4:ans cylinder är den enda som har en kompression som är i närheten av vad du ska ha på en B20 för att få den att hålla och gå bra över hela registret. Max 9 kilo är lämpligt att ha om du ska veta att sakerna ska hålla. Och ligger du på 11-12 kilo så måste du ha betydligt mer rörelse i förtändningen än vad original vakuumklocka kan ge. För att få den gå bra måste du montera datorstyrd tändning med programmerabar förtändning för att slippa avgassmällar och behålla körbarheten genom hela registret.

Det rådet fick jag nu när jag har börjat titta på min B20 som ska göras i ordning i vinter. och mitt recept blir: B20, med en specialkam som lyfter 12 mm, 9 kilo i komp, insug för weber 32/36:a med primär och sekundärport, B20:s främre rör med dubbla rör första biten, Fördelare med Hallgivare, Lambdasond, och elektroninskt programmerbart tändsystem för att undvika knackningar och avgassmällar med så hög komp. Ska enligt en gammal räv inom rallycrossen ge omkring dubbelt vrid mot original vid 1000-2000 varv. Och det är där jag vill ha det.

MVH//ROB

eile
2009-08-11 15:18
#5

tänk vad som hänt på några deciner med soppan, en volvo med 8-9 kg ansågs helt totalt slut och runt 11-12 skulle det ligga på annars handlade inte.

men på den tiden smakade även bensin gott.

men visst  i början på 80 talet när jag plockade ihop mitt första öken monster som hade en något borrad b20 så valde jag en tjockare packning för att kunna åka på 80 oktan soppa. den motorn hade gått 30-40 tusen mil som firma bil , Motorn var renoverad och felhopplockad av någon yrkesskola, jag åkte på pendlar bil och på långresor totalt ca 25- 30 tusen mil. 

Det helt otroliga någon gång varje sommar brukar jag se bilen som fortfarande rullar utan att motorn har rörts sen den första gången plockades ihop , tala om outslitliga motorer.

Rookien
2009-08-12 00:58
#6

Nä nu ger jag snart upp 11-11.3-11-9.5

Undrar om jag skadade packningen vid montering. Jag tog inte loss grenröret eller förgasaren när jag bytte packning den här gången och då blev det lite krångligare och det kan ha gjort att jag klämde packningen på fel ställe.

Ska ju byta till Weber DCD 36/36 så då får jag väl ta av toppen igen och kolla packningar och ventiler samtidigt.

Annons:
Rookien
2009-08-12 01:00
#7

Kan det vara någon idé att byta ventilkåpspackningen till en i gummi? Jag tycker aldrig man får det tätt med korkpackningen, det är ständigt blött runt ventilkåpan.

eile
2009-08-12 16:49
#8

kork har alltid funkat men ibland fick man knacka tillbaka hålen lite på kåpan. gummi var något man hatade bara kasade i väg och läckte.

kanske skulle lägga undan en komplett 202 topp med dubbelutblås och ställbar su som ej är planad?

Lite märkligt att inte fler av sv valp åkarna med b18 hakar ditt 202 topp och får lite extra hk och modern förgasare, den lilla extra platsen som behövs om man vill ha orinal 202 luftburk ska väl inte vara så svår att ordna till.

Rookien
2009-08-12 21:45
#9

Tog bilen till jobbet idag, körde hem och lät bilen svalna. Kompprov på 4an=9 kg, alltså stadigt sjunkande.

Plockade loss toppen (börjar få viss rutin) - inget fel på topplockspackningen, däremot ventilerna. Insugsventilen på 4an hade fått beläggning på anliggningsytan, även på 1ans insug fast inte lika mycket. Det måste finnas något samband med att 1ans och 4ans ventiler är mörkare, antagligen pga högre temp. Kanske skulle lämna in och fräsa in härdade säten även på insugsventilerna. Inte utan att jag är sugen på det.

eile
2009-08-13 01:06
#10

redan brända ventiler, du justerar väl om ventilspelet efter efterdragningen? eller så har du en tändpunkt som ligger efter eller för nära självantändninger du får då för hög temp i förbränningen, för hög förbrännings temp går även att få om den går för snålt, då luktar avgasrena surt.

Rookien
2009-08-13 08:21
#11

Justerar ventilspelet varje gång.

Jag måste få till min Lambdamätning så jag vet vad den får för blandning, nu var sätet skruvat i botten, den fick alltså en otroligt fet blandning. Undrar om det är överskottsbensinen som lägger sig som en beläggning på ventilerna.

eile
2009-08-13 10:41
#12

för fett i så fall är stiften svarta.

Rookien
2009-08-13 19:09
#13

Det konstiga är att dom inte är svarta. Lite vita vid elektroderna och bara lite mörka i övrigt. Bara aningens svarta inte alls mycket.

Annons:
Rookien
2009-08-13 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite svarta var dom visst ändå och dom har bara gått högst 15 mil.

AndersEriksson
2009-08-13 23:38
#15

De där stiften har definitivt inte gått fett…

/A.E

Rookien
2009-08-13 23:51
#16

Men vad är fel? Munstycket eller nålsätet var max öppet när jag körde sista gången så den borde ha gått fett. Vad händer om den får extremt mycket bensin eller bensin i för stora droppar? Alltså om nål eller säte är slitna t.ex.

eile
2009-08-14 00:54
#17

lite väl rena stift säker på att den inte drar in vatten?

vad säger co mätaren?  skruv in om jag minns rätt är ned med munstycket och detta blir fetare blandning.

reagerar den inte på skruven har du nog problem med tillförslen, låg flotörnivå. Har själv en gång varit ut för ett spökfel ett slangfilter som inte tål soppan och smälte igen hålet.

soppafilter med papp och du haft vatten i tanken och de har luddat sig funkar oxå dåligt.

igensatt tankluftning. mm

Rookien
2009-08-14 01:03
#18

Jag provade att ta av luftfiltret och tittade in i insuget samtidigt som jag gasade och det såg mer ut som en bensinstråle än dimma, men det kanske ska se ut så. Ganska säker på att den inte tar in vatten, men inte 100%. Har inte co mätt den någon gång dessvärre. Avgasröret är ganska svart i änden så det tyder ju på för fett och sotning.

Den reagerar på skruven och skruva in ger fetare som du säger. Tror att den var max inskruvad sista gången. Har blivit så uppskrämd av att den inte får gå för snålt eftersom den bränner ventiler då så jag har inte vågat testa att köra snålare utan att samtidigt mäta.

Har inget bränslefilter och tanklocket brukar skruva upp sig själv under körning så den får nog in luft.

Rookien
2009-08-14 19:17
#19

Kom på en ny teori igår kväll:

Topplocket är ju gjort för insprutning, tänk om jag inte har lyckats täta hålen för munstyckena ordentligt på 2an och 3an. Då suger den tjuvluft där och därför är jag tvungen att öppna munstycket i förgasaren mycket mer än vad som borde behövas för att motorn ska gå ok. Då får 2an och 3an nästan den mängd bränsle dom behöver och 1an och 4an får alldeles för mycket. Därför ser 2an och 3an så mycket renare ut än 1an och 4an.

Ska se om jag kan hitta bättre packningar att täta med under helgen.

Upp till toppen
Annons: