Annons:
Etikettmaterial-delar
Läst 5841 ggr
JohnA
2009-07-25 02:54

Få plats med ny förgasare

Jag vill bli av med original-zenithen i min 903:a som fick sitta kvar ihop med grenrör och avgassystem av bekvämlighetsskäl när jag uppgraderade från B18 till B20. Jag har två alternativ på hyllan, B20 Stromberg och tvåports Weber av mindre modell på insugsrör av aluminium.

Enklast är att byta till B20 original-grenrör  för strombergare men då blir det tajt mot karossen vid passagerarstolen. För närvarande har jag dåliga förutsättningar att såga upp och svetsa om i karossen.

Webern KANSKE kan passa utan karossmodifiering och jag hoppas det finns forumfolk som vet om detta brukar funka eller ej. Är det bara att sätta vinkelslipen i ett original-grenrör, kapa bort allt som hör insugssidan till och sedan skruva delarna på plats? Något särskilt att tänka på då?

Annons:
ROBBAN68
2009-07-25 03:34
#1

Hur är det med Weber? Öppnar båda portarna samtidigt eller är det en som öppnar först- och sen den andra när man vill ha lite mer klös? Om det är den senare varianten jag beskrev så tror jag det funkar utmärkt i din bil. Då får du fina lågvarvsegenskaper med hög hastighet över munstycket, och när du behöver finns det mer att ösa på med vid behov.

MVH//ROB

JohnA
2009-07-30 01:08
#2

Den weber jag har tillgänglig här har ett ganska litet förstaspjäll och ett större sekundärspjäll som öppnar ganska tvärt på kanske sista tredjedelen av gaspådraget. Andraportens diameter är ungefär densamma som hos original B20 strombergare så det kanske kan bli aningen mer flås i motorn än de 82 hästar jag vill minnas är standard på en äldre B20. Det är dock inte flåset jag är ute efter utan en bättre och mer mjukt fungerande förgasare än gamla B20-zenithen med sitt säkerligen stela membran i "snålventilen" som jag misstänker vara orsak till apekonsterna.

Strombergaren är rent känslomässigt mest "rätt" men i slutänden handlar det om minsta möjliga ombyggnader och att helst slippa svetsjobb i tunnplåt. Jag får nog helt enkelt mäta lite bättre än jag gjort innan jag startade tråden. Ska också försöka ordna en bild på weber och tillhörande insugsrör av aluminium om jag hittar kamera och minneskortläsare i flyttröran…

eile
2009-07-30 21:32
#3

det funkar säkert bra halva småland åkte runt med dessa eftersom de gjöts i anderstorp tror fortfarande modellen ligger kvar i brättstället där jag la den för massa år sen, slängde några såna insug för några år sen några var märkta holly några misad mm.

ett alternativ om du vill få mer vrid är att ta hela paketet från en 202 dvs topp med större ventiler, dubbelpippigt grenrör, och ställbara su'n kan ta en bild hur trångt det är skrotar just nu en 202 som säljs i delar.  Motorn har bara gått 6000mil men slaktas troligen, eller ev följer med som rullade chassi om min volvocamper säljs. (man vet ju aldrig kan ju vara någon som vill kunna skifta mellan diesel och bensin chassi)Flört

Troligen går allt fritt på sv valpen om du skippar luftburken och bara sätter en vilkel anslutning från saab eller annan volvo och luftburken placeras sen på nytt ställe.  202 med detta var uppgiven till 100hk men gav troligen lite till och kortar man ner utblåset som var mycket tillkrånglat pga av vinch mm på 202'an så fanns att vrida ur.

Hade du inte tankar tidigare på överväxlar en sv-valp?

En 202 drivlina med fd låda blir ju rätt perfekt växlad med sv valpens axlar.

eile
2009-07-30 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

sommarvädret höll upp en stund det gick att ta sig ut och knäppa en bild.

här syns tydligt det lilla extra utrymmet 202 har för att få plats med luftburken skippar man luftburk bör den gå fritt ev behövs lite knackande i plåtkanten om en vinkelanslutning ska dit

eile
2009-07-30 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

mesta delen av förgasaren hamnar i motorkåpan

JohnA
2009-07-31 01:39
#6

Skrot-903:an som donerade B20 med stromberg var omsvetsad i karossen för att ge plats för ett platt sportfilter. Ett sådant filter vill jag INTE ha för jag antar att det kommer böla ganska rejält av insugsljudet. Lyckas jag klämma in en vinkel mellan strombergare och kaross är den lösningen mindre krånglig än att skruva dit Hansen-insug med tvåportsweber. Med webern krävs hur som helst ändå någon form av modifierad luftburk och i båda fallen måste jag bygga om länkstången till spjället. Jag antar att webern kan ge aningen mer toppeffekt men frågan är hur mycket nytta jag har av det på en bil som i första hand behöver vrid.

@eile: Jodå, jag funderar ständigt på många olika uddalösningar, ibland t.o.m. på problem som inte ens existerar. Efter vad jag märkt vid byte från feta däck med något mindre diameter till gamla originalhjul tror jag inte längre det finns så mycket att vinna på en överväxel tillsammans med B20. Möjligen att motorn skulle orka femman på en helt normal M45 eller vad de nu heter. Med diesel blir saken förmodligen en annan men det är också ett helt annat projekt. I nuläget har jag andra projekt med högre prioritet, som t.ex. att köra flyttlass med valpen. Det finns tyvärr inte tid att göra den ombyggnad jag just nu skulle behöva… Även förgasarbytet får vänta tills jag flyttat färdigt.

Annons:
eile
2009-07-31 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Du har väl ungefär samma tids som mej. Därför säljs nog alla 4x4 grejer samt diesel camper 202'an 

ang vinkel så tror jag saab passar och burken lägger man som på min diesel i bakant av motorn satt i batterihållaren

ake64
2009-07-31 18:35
#8

Jag har två stycken valpar med B20 och Strombergare. Den ena har en sån vinkel som eile skriver om och den andra har ett sportfilter. I båda fallen har man varit tvungen att ändra karossen till att bli som på eiles bild för att få dit grejorna.

….och JohnA. Mitt sportfilter kommer nog inte heller bli gammalt. Det är inget roligt med det brölet.

mvh Åke

Upp till toppen
Annons: