Annons:
Etikettteknik
Läst 6306 ggr
JohnA
2009-06-17 23:59

MB 190 diesel i 903:a?

Nu när B20:n i min 903:a åter är på hostigt humör och dricker minst 1,8 med fullt flyttlass 2x8 mil varje gång sneglar jag på mercedesmotorn i mitt garage som även den ska flyttas till nya bostaden. Frågan är om någon vet hur pass bra eller illa en sådan motor passar i en valp? Det som bekymrar mig mest är det frambygda oljetråget av aluminium och att motorn är ganska bred upptill mellan avgasrör och insugsrör. Att blocket lutar som en B23:a spelar nog mindre roll i sammanhanget. MB 190-dieseln är ganska högvarvig enligt instruktionsboken så det enklaste borde vara att göra en adapter mellan dieseln och original M40-lådan även om det vore trevligt med mercans femväxlade låda.

Någon som satt i en mercedesmotor i en valp och mätt bränsleförbrukningen efteråt? MB190 är tyvärr ingen turbomotor men nog borde det bli snålare än en B20?

Annons:
ake64
2009-06-18 00:23
#1

Vilken 190 diesel är det?

JohnA
2009-06-18 10:50
#2

Oj, hur vet man det? Kan tänka mig att donatorbilen var från början av 90-talet med 30.000 mil på mätaren. Startar snällt och snabbt med jämn och fin tomgång så motorn är förhoppningsvis i gott skick.

Bakluckan hade V-form i bakkant. Motorn ser ganska modern ut med platt ventilkåpa. Ännu plattare ser det ut av insugsrör och luftfilter. I flyttstöket vet jag inte var instruktionsboken är men jag kan försöka finna någon identifikationsskylt på motorn. Tror den ska vara på knappt två liter och 70-80 hk.

Jag minns att det i instruktionsboken stod något om maxvarv omkring 5000 rpm men det är knappast menat att man ska varva så högt kontinuerligt. Frågan är hur högt man törs gå på landsväg under längre stunder då detta sätter bilens marschfart.

eile
2009-06-18 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

finns valpar med alla tänkbara dieslar har sett både iveco, peugoter, mercor, mfl, sv valpen är enklare konventera än ungraren eftersom sv valpen har lilla volvolådan med lagringen i lådan istället för svepet-koplingskåpan. så på sv är det bara att bulta dit lilla lådan centrerat i dieselns kopplingskåp.

tråg svetsar du bara om, lutar du upp stående motor ändrar du även oljepumpen och ev dräneringar.

den till vänster om vita peugoten är en merca, kolla regnummret ägaren kan nog ge dig mer upplysningar.

ake64
2009-06-18 19:19
#4

Tidigt 90-tal med V-formad baklucka och knappt 2 liter. Då var det säkert en 200D. Karosstypen hette W124 och var den serien som nu kallas E-klasse.

Jag vet inte om någon som har stoppat i en sådan motor i en valp men som jag ser det borde den funka utmärkt om den bara får plats. Nej, inget raceråk men helt ok. Som eile skriver kan det stöka en del med oljetråg mm om du reser den upp men det ska gå att lösa.

5000varv låter rimligt som maxvarv och om du som jag inte ligger mycket över 70 blir det ju inga problem. Min varvar 3200 i 70 och din borde ligga lite högre eftersom du har mindre däck (33:or om jag minns rätt).

Jämförelsen haltar kanske lite men min gamla 220D-71 varvade 4500 vid marschfart 135km/h och det var även toppfarten. Allt enligt instruktionsboken. Din som är ett par generationer modernare borde mao lätt klara det varvet.

mvh Åke

JohnA
2009-06-19 13:48
#5

Jag blir glatt förvånad av ditt inlägg Åke! När det gäller dieslar har jag små praktiska erfarenheter men jag är mycket förtjust i dem. Det är mest mindre industrimotorer jag tittat på och de varvar sällan högre än 3000-3500. Gissar att det där handlar mer om livslängd än maximala prestanda och ett landsvägsfordon får ju sällan samma drifttid som en industrimotor.

Jag kör numera med original "bullerdäck" på valpen. Dels för att maximera hastigheten men också för att den inte är lika spårkänslig som med de moderna "fet-svålarna". Det kränger förstås mer i svängarna och morrar hårt men i högre fart är det motor- och transmissionsljud som har övertaget. originaldäcken är ca 7% större och den skillnaden känns förvånansvärt tydligt i marschfart omkring 70-80.

Dieslar går som bekant märkbart snålare än bensinare men jag inbillar mig att skillnaden minskar när dieslarna tvingas gå i högre varvtal. -Kan det vara så att vinsten i bränsle med en diesel äts upp av att ha kvar den låga utväxlingen? Jag vill ogärna offra allt för mycket av mina kära 80 knyck som är en nedre gräns för min otålighet på landsvägen.

På motorväg är 80 å andra sidan ganska trivsamt tempo där man nästan helt kan strunta i övrig trafik och ändå komma fram hyfsat snabbt.

eile
2009-06-19 14:12
#6

Dieslar är snåla där verkningsgraden är som högst dvs där du har max vrid vilket är betydligt lägre än hos bensinare, varvar du en diesel för mycket blir den inte snål att köra, åkte något år med vanlig turbodiesel och 4 vxlat- på tok för lite arbestsmotstånd och motorn hade även en för stor tubo vilket gjorde att man fick en valp som i 70-80 vill börja skena på som galen gamal saab turbo. Tänkte om gav bort drivlinan, plockade ihop en ny med ännu större motor men mindre turbo och för att få upp bra arbetsmotstånd en 5 vxlad låda resultatet blev en trevlig bil att köra i alla farter och en soppa förbrukning i blandad körning som ligger klart under litern.   så ta reda på var max vridet ligger på den motor du väljer och sen kan du plussa på ca 1000 varv det är här din motor kommer att trivas bäst.

tycker att du innan du ger dig in på förstora ombyggnader ska leta upp någon annan dieselvalp och ta en provtur även ta reda på hur andra löst konventeringen. Man behöver ju inte återuppfinna hjulet varje gång Skrattande 

har du sv valpen så skaffa en fd51 låda från tex 202 , 303, 11 bil mfl. och du får automatiskt ändrad utväxling mer lagom avpassad för en diesel, oron för för hög 1:a kan du bortse från eftersom fd51 går bra att växla från låg till hög i farten, vilken diesel du än väljer mer än dubbla vridet jämfört på samma varvtal vid lågfartskörning så trots lite förlust med fd51 på lågfartsregistret blir ändå resultatet mycket bättre än orginalet.

Annons:
JohnA
2009-06-22 22:27
#7

Det kom bra tankar ur denna tråd! Trots rådande flyttkaos fann jag instruktionsboken till nämnda donatorbil som visade sig vara en 190D från 1988. 32.000 mil på mätaren borde inte vara mycket för en mercedesdiesel. Motortypen heter 601, är på 1997cc, har något kortare slag än borrning och ger 53kW/72hk vid 4600 rpm. Maxvrid 123Nm vid 2800 rpm.

Om jag som eile skriver kan plussa på 1000 rpm på detta borde jag hamna vid en ekonomisk marschfart på omkring 70 knyck vilket är under min otålighetsgräns. Högre utväxling vore onekligen att föredra så jag får ner varvet till kanske högst 3500 vid 80. -Kan det låta vettigt?

I mercans instruktionsbok uppges bränsleförbrukningen för 190D till endast 0,51 på landsväg och 0,62 vid blandad körning. Bilen väger ca 1200 kilo och jag antar att siffrorna är framtagna vid mycket försiktig körning i relativt låga hastigheter. Överfört på en tvåtons valp med aerodynamik som en fallskärm antar jag att man får svårt att komma under litern men kanske inte heller hamnar så långt över i 80 med vettig utväxling. Definitivt värt att fundera närmare på!

Svårigheterna blir att dels få plats med motorn på bredden och med sumpen mot framaxeln, dels att få till den högre utväxlingen utan att förstöra valpens fina krypegenskaper.

ake64
2009-06-22 23:16
#8

Så den satt i en 190 i alla fall. Nåväl dat är samma motor som jag tänkte på fast i en annan kaross. Jag har ingen egen erfarenhet av den motorn men 32000 mil brukar inte vara mycket för en merca.

Prestandan ligger ju inte så långt ifrån B18/B20 heller så jag tror att du har ett alldeles utmärkt objekt där.

Jag tror också att du har genomskådat det mesta som kan dyka upp på vägen och att du i övrigt har klarsynta idéer.

Lycka till

Åke

JohnA
2009-06-23 16:15
#9

@ake64: Haha, att du kallar mina idéer klarsynta beror enbart på att jag hittills hållit igen med mina vilda alternativa lösningar. Skrattande

Eftersom det inte bara är osäkert huruvida mercamotorn får plats utan krångliga ombyggnader utan även utväxlingen sannolikt blir för låg för en "landsvägsracer" måste även växellådsarrangemanget ändras. Ont om plats är det mellan axlarna också… Tankarna vandrade iväg till lösningar med något bakflyttad motor, mercalåda+extralåda+vinkelväxlar tillbaka till en flyttad fördelningslåda… Huga krångligt!

Istället är jag nu tillbaka på ful-lösningen som ger minimum ombyggnad och dessutom en enormt ökad driftsäkerhet: Dieseln som "fraktgods" precis innanför bakdörren med växellåda och "påputtarhjul" hängande utanför… -Radikalt, säkert fullt av allvarliga nackdelar men i alla fall snabbt att fixa. Allt handlar om att komma fram billigt till vardags på landsväg och inte riskera att bli stående med motorstopp där bärgning är dyrt.

Vad säger du nu då Åke? Cool

ake64
2009-06-23 20:15
#10

Att valpen behöver barlast därbak så där gör du med en enkel lösning två flugor på smällen.  Flört

eile
2009-06-23 22:36
#11

Istället är jag nu tillbaka på ful-lösningen som ger minimum ombyggnad och dessutom en enormt ökad driftsäkerhet: Dieseln som "fraktgods" precis innanför bakdörren med växellåda och "påputtarhjul" hängande utanför… -Radikalt

Haka dit mercan med ett triangelstag-toolbar när du sen inte åker landsväg och ska ut i skogen hakar du bara bort mercan. Kan även tänka mig att ljud komforten ökar radikalt med att ha mercan påskjutande bakifrån.

danneape
2009-06-24 03:50
#12

Hehehe,, ideérna sprutar.Skrattande

//Danne

JohnA
2009-06-26 15:51
#13

Mercadieseln har ju hydraulpump för servostyrningen. En idé är att sätta små hydraulkolvar på en hävstångsmekanism så att motorn kan lasta sig själv! Tanken att ha HELA paketet hängande baktill är inte så kul, dessutom torde lagen se det som en släpvagn som måste registreras eller som ett registreringsbefriat efterfordon som får köras i max 30… Men utskjutande last är däremot ok så länge man markerar utsticket med flagga eller belysning! Bygger jag in motorn i en ljuddämpad låda och tar bort nedre halvan av bakdörren borde det mesta oljudet hamna utanför bilen. Svåraste funderingarna nu rör hur jag får ner kraften från växellådan till mercans diffklump utan att behöva en kardan lika lång som propelleraxeln på en thailändsk flodjonk… -Jag behöver en vinkelväxel 1:1.

Annons:
eile
2009-06-26 18:40
#14

vinkelväxel 1.1 har du i bakre lådan till vinchen men den kommer att bli varm.

kan du inte bara vända MB-paketet och bulta dit kardanen i kraftutaget.

som det ser ut på fd 51 borde det gå bra men är osäker på hur det ser ut på sv valpen.

Annars sälj mercan och sv valpen och köp min lilla husbil den är regad med mer motorstyrka än du någonsin kommer behöva, självklart finns både vinch, 5 vxl och servo styrning och servo bromsar såg att du samlar rör kan slänga in några dynco's som ändå står och samlar damm.

Upp till toppen
Annons: