Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4541 ggr
JohnA
6/17/09, 11:48 PM

Tvekande motor...

Nu blev det då där igen… -Redan från början för snart två år sedan hade jag problem med att motorn tvekade på låga varvtal vid plötsligt gaspådrag. Att komma iväg vid grönt ljus eller ännu värre vid väjningsplikt i tät trafik kunde vara en smula spännande. Jag har sedan dess bytt tändsystem, hela motorn och problemet har varit kvar i växlande grad. För ett par månader sedan bytte jag förgasare och fick betydligt bättre gång i grejorna tills för två veckor sedan. Nu tvekar motorn som förut igen och det smäller ibland i avgasröret när jag gasar på. Med högre varv och slir på kopplingen går det bra att köra iväg men att göra det snyggt och mjukt är svårt. Att köra fullt flyttlass är inte så kul i korsningarna…

Min misstanke faller på det lilla membranet som ska magra av bränsleblandningen när man kör på låg belastning. 40 år gör säkert ett och annat med mjukheten i dessa men det förklarar inte varför det funkat bra med "nya" förgasare för att sedan plötsligt bli dåligt igen. Händer det att acc-pumparna krånglar? Jag tycker fenomenet blir lite mildare om jag snabbt stampar gasen i botten och sedan släpper upp då jag ska gasa på vid låga varv.

Annons:
JohnA
6/17/09, 11:52 PM
#1

Jag sneglar på de två alternativa insugsrör jag har liggande. -Antingen B20 original grenrör med strombergare eller ett aluminiuminsug med en måttlig tvåports weber. (har B20-motor med B18 grenrör och förgasare i bilen) Har ingen lust att krångla med detta om felet inte sitter i gamla förgasaren eller är enket att åtgärda. Några hästkrafter till skulle förstås inte skada.

danneape
6/18/09, 10:51 AM
#2

Låter som att acc pumpen i förgasaren har ett trasigt membran,,

//Danne

JohnA
6/18/09, 11:05 AM
#3

Näää, är det inte en kolv på Zenithen? Det kan förstås också vara något skräp som fastnat i en backventilkula. Ska nog ta och lyfta på locket där och titta i alla fall. Det som förvirrat mig är smällarna i avgasröret som jag associerar till tändningsproblem. Tidigare när jag hade en några månader gammal kondensator från Biltema fick jag grönjävliga smällar mitt i stockholmssmeten och motorn dog under flera sekunder.

eile
6/18/09, 3:30 PM
#4

accpumpen ser du väl om den funkar och går den för magert ser du det på stiften.

Men det hela låter mer som tändfel,  har dragit på det andra forumet hur man ställer både kamvinkel och tändning utan instrument, vet inte om tipsen ligger kvar fick ju ganska mycket ovett typ besservisser mentalitet av moderatorn i ett privat mejl.

tror nog ditt fel ligger i slina och glappig fördelare så när vacumförställningen släpper tillbaka brytarplattan vid belastning tappr du brytaravstånd.

kortfattat gör så här kolla brytarnas ytor inga groppar då har du frisk konding.

kolla nockaxlen osmörjd och nedsliten byt fördelare.

friska nockar- tryck tummen för att få med glappet ställ lagom avstånd dvs ca en halv millimeter. släpp tummen lite glapp måste finns kvar annars så startar den inte. har du mätere så  ca 55-60 graders kamvinkel men mät detta vid motorn igång annars ljuger glappet bort kamvinkeln och du får för litet värde, grundregel öka kamvinkel minska avståndet.

sug i slangen med munnen kolla att plattan rör sig.

ställ sen tändningen efter spikningarna på den soppa du önskar köra på. 

ställer du efter märkningar och med stroboskåp ställer du tändningen efter tändpunkten för 60-70talets kvalite på soppa.

JohnA
6/19/09, 1:31 PM
#5

Tack för bra förslag på saker att kolla! Baksmällarna har gjort mig osäker och tidigare har jag bytt delar kors óch tvärs i tändsystemet tills jag inte vetat vad som suttit var. Dags för en allmän genomgång tror jag.

Vändkant med taskigt lågvarvakomp i en cylinder och tillhörande knackningsljud vid låg belastning har inte blivit sämre trots 2500 mils hård körning på landsväg. Ståldrev till kamaxeln. Kanske motorn är värd att få sitta kvar ett tag till efter lite allmän service…

eile
6/19/09, 1:50 PM
#6

byt till ståldrev? kört sönder fiberdrevet tidigare då finns ju risk att mer skit åkt runt i motorn, kolla lyfthöjden på kammen så du inte kört ner någon nock. har själv varit med om ett litet sotflag som trillat ner i galleriet vid byte av topppackning längs vägen, en dagstur senare och en lyftare var så sliten att det gått hål i den, lyftarna måste kunna rotera fritt tjurar de minsta lilla börjar de gå ner eller så ger kammen med sig.

Annons:
JohnA
6/22/09, 10:33 PM
#7

Drevraset inträffade förr-förra vintern, naturligtvis irriterande nära en motorvägsavfart… Säkerligen en hel del skit i sumpen efter det och jag tog risken att inte göra något åt det. Motorn har gått minst 2500 mil sedan dess utan ökning av slammer eller gradvis försämring av prestanda. Nej förresten, den har tappat ork rejält en tid men blev pigg igen efter förgasarbytet. Nuvarande felet beror sannolikt på tändning (glapp fördelare kanske) eller skit i accpumpen.

Frågan är om det kan bli "avgastjuffar" av ett förgasarproblem eller om det är ett direkt bevis på att jag ska undersöka tändningen? (har inte hunnit kolla på motorn sedan jag skrev sist men ska köra flyttlass igen på onsdag)

JohnA
8/10/09, 2:20 PM
#8

Nu har jag härdat ut två månader till med eländet. Jag kör fortfarande flyttlass med bilen och vågar inte riskera vare sig stillestånd, tidskrävande arbete eller kostnader innan flytten är färdig. Å andra sidan drar bilen på tok för mycket bensin för att det ska kännas roligt.

Karossen är helt svart vid avgasrörets mynning. Det kommer svarta moln när jag startar med varm motor. I uppförsbacke efter hemkomst med ett flyttlass är det extremt låg tomgång med ständiga tjyvstopp. Det hostar (och smäller ibland) vid pådrag men även vid avsläpp känns det att motorn dör ett kort ögonblick.

När jag körde hem virke med bakdörren öppen fick jag sniffa avgaser. Vid hög belastning luktade det normalt men vid motorbromsning i hög fart stank det huggorm. Jag misstänkte hög flottörnivå och bytte både nålventil och allt som följer med flottörhuset. Delarna kom från en begagnad förgasare i okänt skick men som såg hyfsat fräsch ut. Fenomenet är exakt detsamma som innan transplantationen.

Misstankarna ligger nu på ekonomiventilen men jag förstår inte hur den skulle kunna göra blandningen extra fet. Kan ett av ålder stelt membran ge dessa fenomen? Jag minns att en kompis valp för 10-15 år sedan också gick väldigt fett med bluddrande tomgång utan att han förstod varför. Jag hittade också en tråd på Amazonforum som beskriver ett likartat problem med Zenithen men utan att ge exakt svar på orsaken.

Inte kan väl ett tändningsfel ge dessa symptom? Motorn borde då gå mer allmänt hackigt och det kan knappast bli fet blandning vid motorbromsning.

Rookien
8/13/09, 8:10 PM
#9

Har du tagit något kompprov? I såfall vilka siffror?

Jag har också en hel del problem som du kan läsa i min tråd Trimningsproblem. Men nu ska det i en lambdamätare så jag ser vilken blandning jag har på ett ungefär åtminstone. Ska sätta i en Weber 36/36 också. Vet inte om det är bra, men jag vill testa.

JohnA
8/18/09, 2:46 AM
#10

Tänk att det ska vara så lätt att mystifiera problem… Kanske för att ha en ursäkt att skjuta på åtgärdandet?  Hur som helst går nu motorn helt perfekt. Mjukt och exakt svarar den på gas och bränsleförbrukningen har sjunkit rejält. Har inte mätt ännu men det t.o.m. märks på tankmätarens sjunkhastighet längs landsvägen! Orsaken var som jag var inne på ekonomiventilen. Hur enkelt som helst att meka loss så jag fattar inte varför jag inte kollat detta redan innan ca tio flyttlass på sammanlagt 160 mil…

Ekonomiventilens membran hade utmattningssprickor i innerkant längs den fastnitade mässingskäglan. Sannolikt fanns dessa sprickor i begynnande form redan för två år sedan då jag köpte bilen och konstaterade dess stundtals trilskande gång. Förmodligen hade kompisen samma problem på sin valp för 15 år sedan. -Jag minns att den bluddrade på tomgång, drog massor av bensin och sotade karossen vid avgasrörets mynning.

När jag lossade de tre små skruvarna till ekonomiventilens kåpa rann det ut bensin! Det som händer när membranet gått sönder är att bensin sugs ut från flottörhuset bakvägen genom emulsionsrören (som egensligen ska suga luft) och ner i grenröret via vacuumkanalen nedanför spjället. Inte undra på att motorn storknade även då jag släppte upp gaspedalen. Ännu lättare slurkade bensinen bakvägen i uppförsbacke då flottörhuset lutade.

Bilen har dragit närmare två liter milen med släpkärra och den siffran hade sannolikt varit mycket högre om det inte vore för att jag kört större delen av sträckan i 80 blås med tunga lass. (relativt lite undertryck i insugsröret)

Ni som har original B18 Zenith, kolla ekonomiventilens membran noga!

Upp till toppen
Annons: