Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5202 ggr
axel
5/15/09, 3:05 PM

bromsar på tgb 13

Jag har bytt bromscylinder 1 höger fram. altyco har nya.

Jag har köpt nytt dammskydd till cylinder nr 2 höger fram. tatanka hartill försäljning.

Packningen inne i cylindern finns att köpa på många ställen till exempel terrängaxel.

MEN nu är mitt problem att få dit alla 4 fjädrarna!!!! Måste man ta bort hjulspindeln eller vadå!!!! Är det någon som satt ihop bromsbackarna fram?

Annons:
danneape
5/15/09, 9:02 PM
#1

Ja,, men jag tyckte inte det var några problem alls,,

Har du bytt backarna oxo?

//Danne

axel
5/15/09, 9:52 PM
#2

nej…backarna var bra. Jag plockade isär eftersom en bromscylinder rostat fast. Men jag tar kort på härligheten under helgen och bifogar….det måste vara något missförstånd eller så är jag tokig om det inte är "några problem alls"

/ArneSkrikandes

danneape
5/15/09, 10:35 PM
#3

Har för mig att det  var lite pilligt att få dit fjädrarna men att det gick ganska lätt,,,, jag kanske kommer ihåg fel men,,

jag bytte cyllar fram och backar på alla 3axlarna,,

//Danne

axel
7/2/09, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag skall göra ett försök med att bifoga bilder. Det syns lite dåligt men det är 4 fjädrar som skall dit. två korta (styva) som skall fästas i backen samt i "knoppen" som syns bredvid cylindern. Två långa fjädrar,inte fullt så styva som skall fästas mellan bromsbackarna. Jag har strategin att få dit backarna med de korta fjädrarna för att sedan pilla dit de långa fjädrarna då backarna är på platts. Dock fjädertång för lastbil går inte att använda, för stor. Har köpt en mindre på Biltema men jag får inte in den heller. Aftersom den stora plattan (spindeln) sitter ivägen går det inte att sätta dit backen med en fjäder för att sedan vicka, bryta….upp den i läge.

//arne

axel
7/2/09, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag fick bara med en bild så jag försöker igen

axel
7/2/09, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

två bilder till varav den ena här

Annons:
axel
7/2/09, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sista bilden

senner
7/2/09, 4:56 PM
#8

Jag hakar först fast fjäder på bromsbacken och i den andra änden så sätter jag en najtråd då kan jag i den andra änden av najråden ta tag och sträcka fjädern och så att jag med hjälp av en skruvmejsel kan peta på fjädern på tappen.

axel
7/30/09, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för tipset Senner. Jag måste ha fjädrar styva som berget….Men din ide var precis vad jag behövde. Två spännband så gick det vägen!!!!!! Se bifogade bild.

Upp till toppen
Annons: