02 Material & delar

nybörjare

2009-05-04 22:29 #0 av: volvo-valp85

var och byte åt mig en volvo valp men jag skule vilja gärna vet vad det e får årsodel och så på den vaen jag ha tyvär inte hittat några skyltar till den bara en vid förar dören som det står någe nummer på! någon som e duktig har o vat vad det kana vara ska ta kort på den så kanse ni ser vad det e för årsmodel på den 

 

som var nyblästrad o lackad ram! nylackad b18 motor o ej ihop plockad

det som jag saknar nu för att starta och prov köra den är broms slangar fram vart köper man såna?

insuget ha provat med att vanligt från en b20 men INSUGET OCH GRENRÖRET VAR FÖR tjockt så då måste jag ha längre bultar!  eller ska man ha ett anat när det e b18 på den?

mwh johan

Anmäl
2009-05-05 22:54 #1 av: Knirken1

Hej volvo-valp8 !!

Kul att Du satsat på en rejäl "terräng-grunka", men att säga vad det kan vara för modell är svårt utan foto. Fixa en digitalkamera och ta några bilder som du sedan sparar på en dator/ hårddisk. Skriv igen hit till "VOLVO VALP iFocus" och välj "Bifogad fil" där nere i ditt inlägg. Alltså klicka först på "Bläddra" så öppnas chansen /möjligheten att lägga in valfri bild från din hårddisk, och då lämpligen någon sådan av din Valp.

Vad gäller motorn som enligt dig är en B18 (Bra det, B18A antagligen) så försök i möjligaste mån att hålla dig till originaldelar, och helst ha kvar originalmotorn (mitt goda råd) då fabrikens original-kalibrerade detaljer är noga utprovade tillsammans (fördelningslåda /växellåda /drivlina /allt...!!). Bla får du tex enklast rimlig bränsleförbrukning då och lagliga avgaser vilket kan vara bra vid ev besiktning (samt då du ev säljer valpen någon gång & kunden frågar om allt detta, för att han /hon tex vill vägregga den.) Det blir alltid så med veteran-aktiga fordon att ju mera original det är, desto mera kult-värde och även kr:-värde framtonar/uppstår, om man så säger. Kan du få tag i originalgrenrör så montera det. Likaså förgasaren som är en svagt frammåtlutande (!!) Zenith. Typen kallas i "valpkretsar" för "starholk" och är en suverän liten förgasare rätt justerad och fixad, vilket ej är så komplicerat jmf med för de flesta andra förgasare. Har du sådan så var rädd om den, då den också numera är en värsta sortens "kultgrej", samt perfekt för B18A & Valpen.

Enda lilla minus-detaljen med "starholken /förgasaren" är att i totaloriginal så bildas lätt lite bränsle"ång"bubbla/or, vid/i flotörhuset frammåt sett över motorn/förgasaren strax innanför där bränsleledningen (från bränslepumpen /kolla där) löper in i förgasaren. Detta kan uppstå speciellt då man varmkört motorn, och sedan stänger av den ett tag.  Värmen från avgasgrenröret letar sig upp via (samma gods) metallens goda värmeledningsförmåga , till insugsgrenröret. Där sitter som bekant "vår" "starholk". Den blir strax då "dynghet" och att detta skapar problem (med bensinen) i flotörhuset och utrymmena intill är inte så svårt att förstå. Ångficka/fickor kan uppstå, med åtföljande startproblem.

Lösningar: Enklaste snabbknepet är att öppna främre motorhuven, och dra bort bränsleledningen från förgasaren (brukar gå bra med handen). Bensingasen blåser/bubblar ur och förgasaren som kallnar lite bara av gastryckbortfallet "kan andas ut". Nu kan ju snabbt även vridas på startnyckeln för att se att bränsle kommer som det ska från pumpen. Verkar allt som det ska med det så, dit med slangen igen. Knacka lite på förgasaren runt flotörhuset så släpper ev trottelventil om den av trycket ev fastnat lite. Ett fuskknep att snabbt mildra detta "förgasarvärmnings-strul" är att vid paus i körningen ställa upp fram-motorhuven helt i öppet läge, och öppna båda sidofönstren.

Att det inte blir några problem vid körning beror på att inflödande bensinen kyler förgasaren på ett bra sätt, /lätt att känna direkt vid/efter körning med handen mot flotörhuset. Dessutom fläktar det åtminstone något från stora kylfäkten, men det är endast lite här, och bara så länge motorn går förståss.

Permanent lösning är att montera någon kylande metall/Al-plåt,  mot/mellan flotörhuset och allt (normalt) hett som är nerom densamma. Somliga placerar en extra liten mini-fläkt "här". Vanligare är nog att man monterar en värme-spärr i form av en värmebeständig extra packning mellan insugsgrenröret och förgasaren. Fri fantasi här är välkommet. Man kan ju undra hur självaste Volvo kunde missa att prova ut "detta" själva för länge sedan. De kanske bara startade och körde hela prov /test.dagarna och aldrig gjorde halvkorta motorpauser.

Tidningen Klassiker hade ett reportage för ett par år sedan, om en PV544 åkare/entusiast som tröttnat på "fenomenet" (OBS då att 544 har ändå större utrymme runt motorn än vad valpen har!!), och han visade just sin lösning med en extra Al-plåt vid/under "starholken". Se även till att choken verkligen följer chokreglaget som du vill, vilket inte alltid är fallet på ens någon chokförsedd motor (lättjusterat dock, bra det).

 

- Detta med dina funderingar om fordons-typ och diverse annat:  Bäst är ju egentligen att forska lite om det inte finns någon motorklubb i din närhet, och om det där ev finns någon "offroad"-section/gäng. Det brukar där vanligen finnas folk som kan en del om valparna och om motorerna i dem (tex C202 har annan motor & förgasabestyckning osv). Bläddrar du bakåt i tden bland inläggen så kan du finna en viss TESSiER:s inlägg, & i hans "logga"/avatar (klicka där) kan man få fram pdf:er på hela verkstadsboken & resrvdels boken för alla möjliga terrängfordon och där finns också kompletta sådana böcker för 903-valparna  

 

Anmäl
2009-05-05 23:44 #2 av: Knirken1

Hoppsan! Inlägget ovan flög in som "inlägg #1", innan jag ens skrivit klart det!!! Drygt!! Nåja, skule bara lägga till att just Valp-modell 903 av någon variant, är det du nog har (finns många olika varianter av militär-"lill-valpen").

Bromsslangarna är f.ö helt normala vanliga som man tex finner på OK-macken eller BILTEMA.

Vktiga tips slutligen för denna gång: Kolla så fort du kan vad kylarvattnet har för frystemperatur. En kompis köpte en hobbybil i höstas och den motorn havererade totalt i vintras, pga att förre ägaren bara hällt på med vanligt vatten i HEMI V8.an !! Hur kul som helst! Han måste nu leta/meka/byta motor istället för att åka ut i vårsolen. Kolla även växelådsoljan samt fördelningslådan ang att där finns olja. Diffarna fram och bak ska du kolla snarast.

Bak i diffklumpen (diferentialklumpen mellan bakhjulen!) på militärvalp ska du ha så kallad L.S. olja (limited slip = begränsad slir!!) så att "power lock" systemet mår bra.

Motorolja bör du byta om du är osäker på när det senast gjordes. Använd delsyntet eller mineralolja av kvalitetsmärke, men absolut inte helsyntet på en hobbybilmotor, om du nu inte använder fordonet till vardags. Då kan du hälla i syntet också. Problemet med helsynteten är att den efter ett antal veckors (eller ändå snabbare) stillastående/ej startad motor, all olja rinner av & ner i bottendelarna av motorn. Den normala oljefilmen som alltid finns kvar något av för tex mineralolja finns ej kvar vid användning av syntet, efter "lite" motorvila. Cylinderväggar & annat är så som avfettade (prova vid tvekan på stående plåtbit själv!). Första startförsöket efter viss tids stillastående blir som rena fräsmaskinen /svarven innan oljepumpen räddat situationen genom att få upp trycket och oljeflödet. Syntet är bäst för MC-motorer som går mycket över sommaren. Vårstarten är en engångsföreteelse för dessa & som återkommer "glest", men dessa motorer slits fruktansvärt just i detta startmoment, sen funkar det trots allt. Vardagsanvända bilar pallar också detta då de går ganska ofta.

Varför finns då syntet?! Jo! Denna "flytande polymer/plast" smörjer bra vid mycket höga temperaturer såväl som för mycket låga temp, bara den kommit ut i motorn på tänkt sätt. Kvalitets delsyntet (mix av mineral & syntet) gör dock lika ett lika bra jobb, (mineral nästan lika bra, om du inte ska gasa modern formel 1-motor, med fullgas hel dag) men även efter längre tids motorvila vilket ej synteten fixar. En annan anledning till syntetoljans "existens" är "buissnis as usual". Dvs, den genererar mycket pengar hos tillverkare & distributions /sälj-ledet, bla pga högt "pris/liter-faktum" och folks rädsla att tänka/ lita på normala vedertagna fakta, bla beskrivna här nu då. Testa som sagt var gärna själv enligt "plåtbitsprincipen ovan", och fundera över det som sker. Mera senare..... MVH / Kn1  

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.