Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 1782 ggr
JohnA
2009-05-06 15:47

9033 med inbulat tak

Jag har ett fågelbad på taket! Första inbromsningen efter regn ger automatisk spolning av vindrutan… Skrotvalpen hade samma hängiga form på sitt tak över förarutrymmet och formen är så mjuk att det nästan ser fabriksgjort ut. Eftersom det är opraktiskt med vattensamlingar ovanpå en stålkaross antar jag att formen uppkommit genom att grönklädda slynglars kängor och lata bakdelar lite i taget massarat fram formen under 30 års tid. Det märkliga är att plåtskåpet är slätt och fint, men det kanske är stadigare i sin konstruktion?

Är det någon här som framgångsrikt och med enkla medel lyckats trycka tillbaka ett intryckt tak?

Annons:
ROBBAN68
2009-05-07 01:57
#1

Jag har samma problem med mitt tak som ska på Brand-Valpen, det är konkavt med en dal på ca två centimeter i mitten. Och då är det en PU vi pratar om- så taket är bara nån meter långt. Min lösning på det problemet är att kapa dom utstående längsgående pressningarna på fyra ställen och pressa tillbaka taket till sin raka ursprungliga form och seda svetsa igen snitten. Det ska inte slå sej för det är mycket pressningar i plåten original.

MVH//ROB

leo-
2009-05-07 16:51
#2

Har aldrig provat detta men har fått det berättat , krympning av plåt

Borra ett hål i mitten av bulan. Ta svetsen och gör en ring runt hålet ett par cm ut, kyl ner och plåten rätar sig

om ni provar så berätta resultatet

Kanske bäst att göra det på en spillbit först

ROBBAN68
2009-05-08 00:57
#3

Hej Leo, jodå- jag har praktiserat den metoden på jobbet. Det är enda metoden att räta ut en bit skuren i tjockplåt som dragit sej. och det funkar bra.

Men nu är HELA mitt tak konkavt om man står vid sidan av bilen och tittar på taket. Om man kan värma upp samtliga upphöjningar lika mycket samtidigt och sen kyla ner dom snabbt så skulle taket dra sej rakt. Men det är svårt att lyckas med det, så jag kapar, trycker och svetsar i stället.

MVH//ROB

Svedis
2009-05-08 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kan inte hålla mig…

en bensinkran skruvas in i taket, slang dras till spolarbehållaren!! Sedan tappa in i burken innan start så kommer sedan spolningen från rätt håll.

Trevlig helgSkrattande

ROBBAN68
2009-05-09 00:31
#5

Asg… Svedis, det vore nog en idé! Skulle nog funka på Johns Valp- men inte på min tyvärr. Taket lutar ju så mycket framåt så det rinner ju bara av! Men din tanke är ju klart utvecklingsbar. Varför inte samla upp vattnet och filtrera det så har han alltid fullt i spolarburken.

Skämt åsido. Jag har varit uppe i garaget nu och mitt tak är ingen vacker syn, i princip allt bärande i framkant och på sidorna är bortrostat! I framkant gör det inget- men jag får byta allt ovanför dörrarna. Det ska ju bli en riktig HT av 902:an, Dvs, hela taket med väggar och bakstam kan plockas bort, så den kan köras helt öppet med safaridörrar och så. Trevligt på sommaren.

Det finns en byggtråd med massor av bilder på terrängbil.net för den som vill se.  www.terraängbil.net sök "i garaget" vidare till OBELIX byggtråd.

MVH//ROB

Upp till toppen
Annons: