04 Teknik

12v släpkärra på 24v valp

2009-04-23 18:52 #0 av: JohnA

För 1½ år sedan strax efter att jag köpt min 9033:a hyrde jag en släpkärra. När jag stod där med elkontakten i handen slogs jag av hur illa det passar ihop med en vanlig hyrkärra till en bil med 24-volts elsystem...

Jag har sedan dess tänkt koppla in en 24/12-konverter och några reläer men inte förrän idag kommit till skott. Bygget blev inte fullt så enkelt som jag räknat ut men nu funkar det utmärkt. (tänk hur mycket krångel det ofta blir med de enklaste kopplingar även för en elektronikingenjör...)

Spänningsomvandlaren är en Mascot som ger sex ampere på tolvvoltssidan och den är inkopplad på ledningen till bilens bakljus. Släpvagnsuttaget bak på bilen var kopplat efter tidigare ägares helt egna idéer, kanske avsiktligt när det ändå inte funkat att hänga på en vanlig kärra.

12-voltsutgången från spänningsomvandlaren kopplade jag direkt till de två bakljusstiften i släpvagnsuttaget så att släpvagnens bak- och positionsljud tänds när man slår på bilens lyse.

Eftersom Biltema inte längre verkar ha 24v-reläer köpte jag tre st. av deras 12v dubbelreläer och seriekopplade spolarna parvis. Ett dubbelrelä kopplar ut tolvvolten för bromsljuset och de andra två reläerna servar var sin blinkers. En svaghet som Bilprovningen inte skulle gilla om de förstod funktionen är att bromsljus och blinkers inte fungerar på släpvagnen om man glömmer tända lyset på bilen.

Ett sätt att komma runt detta problem är att använda de lediga kontakterna i dubbelreläerna till att koppla in 24 volt till spänningsomvandlaren även då lyset är släckt, alternativt koppla 24v-matningen direkt efter tändlåset och använda ett fjärde relä för att styra släpvagnens bak- och positionsljus.

Att koppla blinkers via reläer funkade inte alls till en början. -Medan bilens lampor blinkade som vanligt förblev släpvagnens blinkers fast lysande. Orsaken var att ett relä kräver betydligt mindre ström för att hålla sig kvar sedan det väl dragit och valpens blinkrelä bryter inte strömmen helt till blinklamporna under blinkandet. -Tittar man riktigt noga ser man hur lamporna glöder svagt mellan blinkningarna. Problemet kurerades genom att löda in sex kiseldioder i serie till vart och ett av dubbelreläernas spolar som skickar ut 12-volten till släpvagnens blinkers. Kiseldioderna ger ett spänningsfall på ca 0,7 volt styck, d.v.s. drygt fyra volt tillammans. Detta spänningsfall tycks räcka till för att reläerna ska släppa mellan blinkningarna men med andra relätyper kan man kanske behöva ända antalet dioder.

Nu kan jag äntligen haka på vilken vanlig 12-volts släpkärra som helst!

En enklare ful-lösning skulle kunna vara att koppla ett gäng 12v-lampor av samma styrka som på släpvagnen i en ljustät låda inne i bilen. Lamporna kopplas då i serie och fungerar som strömbegränsningsmotstånd. Svagheten i detta är att blinkersen kanske funkar illa och att man kanske inte på förhand vet hur starka lamporna i baklyse och positionsljus är.

Anmäl
2009-04-24 01:00 #1 av: johan903

Bygg om bilen till 12volt!

Anmäl
2009-04-24 13:46 #2 av: JohnA

Frestande tanke Johan, men då går jag miste om mitt helt fantastiske extraljus i form av en 450-watts sealed-beam avsedd för flygfält. Dessutom hade en sådan ombyggnad blivit mer omfattande än att peta in tre reläer och en spänningsomvandlare. Får se om det med tiden blir ett blandsystem 12+12 med dubbla generatorer.

Anmäl
2009-04-24 14:35 #3 av: valplinus

bilder på extralyset tackCool

Anmäl
2009-04-28 22:36 #4 av: VALP3314

Hu hade det inte varit enklare att bara byta lamporna på hyrsläpet till 24v när du använde det och byta tillbaka sen ??

 

Anmäl
2009-04-29 03:20 #5 av: JohnA

Möjligt, men jag vill ha friheten att haka på vilken kärra som helst när som helst. Det blir mycket släpkörning hela denna sommar p.g.a. flytt och jag har ingen egen kärra.

Den idealiska ombyggnaden är i mina ögon konvertering till 12 volt över allt där man enkelt kan byta strömförbrukarna och sedan komplettera med en lite mindre extragenerator som isolerats från jord så att den kan "jordas" i +12v och ladda ett separat batteri för att driva de få 24v-förbrukarna som finns kvar. (vindrutetorkare, värmefläktar, tankmätare och så mitt superlyse förstås)

Jag bifogar relativt aktuell bild på bilen med 450w-lyset och två utställda kurvljus monterade.

Anmäl
2009-04-29 07:41 #6 av: ake64

Snyggt exemplar du har där John och jag gillar din lampa.

Angående ombyggnaden hade jag gjort likadant som du. Möjligen att jag hade gått över till 12V helt och hållet eftersom jag inte har någon fin lampa som kräver 24V, men som du skriver är det ännu bökigare.

Anmäl