Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2319 ggr
staffank
4/18/09, 1:16 PM

100 olika undatag....

hur är det där med blinckers och bromsljus på en valp (3315 -69)inför bes?? eller finns det undatag där med??
MVH Staffan

Annons:
staffank
4/24/09, 11:36 PM
#1

ingen som vet??

danneape
4/25/09, 12:05 AM
#2

Vad menar du med undantag?

att det är samma lampa som e bromsljus och blinkers?

//Danne

VALP3314
4/28/09, 10:44 PM
#3

Ja det jag vet är att du skall ha både bromsljus och blinkers bak, sen räcker det med att enbart använda blinkerserna som sitter uppe på sidorna framåt , du  behöver med andra ord inte sätta extra fram,

Hur det är med reglerna bak om vart du skall kopla bromsljuset är jag osäker , det finns ju bara 2 allternativ antingen på samma som blinkersen eller på bakljuset

AndersEriksson
4/29/09, 1:57 AM
#4

Blinkers och bromsljus använder samma glödlampa.

/Anders

JohnA
4/29/09, 3:46 AM
#5

Valpen har så vitt jag sett en gammaldags "magisk" koppling som AndersEriks säger, d.v.s. gemensam glödlampa för broms och blinkers. "Magin" sker i blinkersspaken som kopplar över den blinkande sidans bromsljus till blinkfunktion. Om man blinkar åt vänster får således bara bromsljus på höger sida och vice versa. Detta är förstås ingen höjdare när man kopplar in en släpvagnskontakt men det är ganska enkelt att koppla om systemet till "vanlig" blinkers med separat bromsfunktion. Man får då dra en extra kabel till bromslyset.

På min radiovalp sitter moderna baklysen med gul blinkers och skämmer hela bilen men jag ska byta till de gamla runda helröda så småningom. Jag kommer då INTE att återgå till det gamla kombinationssystemet utan borra bort nitarna till mörkerbelysningens avskärmningskåpa och använda dess lamphållare för röda blinkers. Jag inbillar mig att detta kan minska risken för missförstånd och påkörningar bakifrån. I samband med detta har jag också tänkt återmontera främre mörkläggningslyktor diskret försedda med orange lysdioder som blinkers.

Jag kan inte tänka mig att bilprovningen skulle ha några som helst synpunkter på vare sig det gamla ursprungliga kombinationssystemet eller min egen variant. Däremot är det ingen höjdare att helt sakna bromsljus… Eftersom valpen mig veterligen aldrig haft frontmonterade blinkers kan bilprovningen heller inte begära detta men för trafikflytets skull kan det vara bra att ha.

staffank
4/29/09, 11:34 PM
#6

okej…då är jag med! Glad tack tack!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: