01 Reparation & renovering

vad för olja??

2009-03-28 22:46 #0 av: staffank

har nyligen köpt en "valp" och tänkte byta olja i axlarna fram och bak plus i fördelingslådan...va ska man köpa för slags olja funkar något från biltema eller är det dårskap??

Anmäl
2009-03-29 09:31 #1 av: ake64

Här kan du hitta dokumentation.

http://www.terrangbil.net/v2_dokumenter.asp

Personligen tycker jag smörjschemat i instruktionsboken är tydligast.

På första sidan här på valpifokus har du en artikel om oljor som är rätt bra. Det är inte några problem med Biltemas oljor om man frånser att de har lite begränsat sortiment ved beträffar transmissionsolja. Vad jag har läst mig till tidigare är att du ska ha en olja med spec GL1 och Biltema har bara GL4 och GL5.

mvh Åke

Anmäl
2009-03-29 13:41 #2 av: Svedis

Transmissionsolja användes generellt i växellådor, bakaxlar (hypoid) och slutväxlar. Normalt är det API GL-5, SAE 80W/90.

Om man ska ha typ GL-1 ( som i min C202)  i växellåda eller någon annanstans, tar man motorolja, mineral, SAE 10W/40. Detta är samma som  transolja SAE80W/90! Viskositeten beräknas olika för de olika typerna, så "tjockleken" på oljan är faktiskt densamma ( olika SAE-system för att förhindra sammanblandning). GL-1 har inga EP-tillsatser ( Extreme Pressure, med svavel och fosforföreningar). Står det GL1 kan det vara skadligt med GL5.

Så i min 202:a är det motorolja i motor, växellåda och fördelningslåda. Transmissionsolja i bak-och framaxel.

Och joddlarolja i burkhållaren!!Skrattande

Biltema har bra oljor då det är samma du hittar ute på mackarna.  Tänk att samsta oljan idag är bättre än sämsta för 25 år sedan!

Anmäl
2009-04-07 23:54 #3 av: enav16

Om det är en gammelvalp alltså den som gjordes på 1960-talet så skall du i bakaxeln ha axelolja med limslip-tillsats, annars pajar diffbromsen och det är onödigt. 

I vxl- och fördelningslåda transmissionsolja 80/90, kvalitet GL1-4, inte GL5. GL5 olja innehåller svavel vilket är döden för de mässingsdetaljer som finns, fast det har ju Svedis redan skrivit Glad . I framaxeln har du axelolja utan limslip-tillsats.

Lycka till!

Anmäl
2009-04-08 20:24 #4 av: staffank

jo köpte sån där olja till bakaxen, jätte dyr 2L för 500 kr.  man vill ju inte förstöra i onödan.....

Anmäl
2009-04-10 18:02 #5 av: wodger

Bor du på västkusten så är en tripp till Svenssons Livs i Skepplanda ett tips. Han säljer sån olja i "löpmeter" och annan olja oxå för den delen. Han har ALLT! Spolarvätska mm mm.....

Ta med många dunkar......
Och billigt!


Svensson Livs

* Tlf. 0303 - 33 60 03

 

I alvhem.........

 

 

Anmäl
2009-04-10 22:59 #6 av: ROBBAN68

Och bor du på östkusten så har Malmqvist & Edling i Norrköping samma förutsättningar.

 

MVH//ROB

Anmäl
2009-04-10 23:02 #7 av: staffank

bor i sveriges närmaste stag Glad Enköping

Anmäl
2009-04-11 11:02 #8 av: Knirken1

En bit tillbaka i inläggen här så skriver ju någon person om att han var med på guidad rundvandring i en viss fabrik som tillverkar oljor och smörjmedel. På grund av toa besök eller vad det var så kom han ifrån gruppen och såg dem ej. När han försökte komma ikapp tog han fel väg och rumlade in i en större lokal där de förvarade nytillverkade tomdunkar som skulle få innehåll påfyllt. Så långt han kunde se var det uteslutande dunkar med texten BILTEMA och förtryckt för alla möjliga API-kvaliteter och div petroliemedel.

När han till slut hittade de andra så nämnde han vad han sett men då blev guiden mycket irriterad (smått förbannad!). Han fick lova att inte tala om vad han sett, och det gjorde han.

Dock här på "Valp i focus" så skrev han i samband med att han berättade om detta "äventyr" att oljefabrikens namn började på "C" och slutade på "L" (!!!!!). Det är ju inte så himla svårt att klura ut den tillverkarens namn precis. Med andra ord så är det absolut inga dåliga oljor man saluför på BILTEMA, och till "bättre" priser dessutom.

F.ö. så har jag L.S olja (extra högtryckstålig transmissionsolja) både i fram och bakdiffen. Växellådsolja som ej är skadlig för mässing och dyl. i växellådorna, och vanlig hederlig högkvaltets mineralmotorolja i motorn. Ev kan jag acceptera bra delsyntet men helst dyrare kvalitet av mineral. Helsyntet är rena döden för hobbybilsmotorer som går relativt sällan. Helsynteten rinner av cylinderväggarna totalt inom max några få veckor och första startförsöken blir då som rena fräsmaskinen/svarven för alla slitytor innan oljetrycket räddat situationen och i värsta fall kan det ju ta ett tag att få snurr på maskien efter längre vila. Helsyntet hade jag endast i "plastraketen/bambustaketet" (SUZUKI:750:n) då den körs hårt/(varm/brutalt höga varv) och ofta under sommaren, oljan hinner aldrig rinna av cyl.väggarna. (Starten efter vintervilan är en engångsföretelse tack & lov).  / MVH / Kn1

Anmäl
2009-04-11 12:43 #9 av: ROBBAN68

Biltema har orättvist fått dåligt rykte i dom flesta avseenden. Jag har köpt det mesta från dom och det har funkat bra- till bra priser. Till min gamla VW bubbla köpte jag dock från Malmqvist & Edling, på grund av att Tema inte hade den viskositeten jag sökte.

MVH//ROB 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.