01 Reparation & renovering

Avgassystem Volvo Valp

2009-04-06 00:06 #0 av: Terence

Så var det dags att bygga ett nytt avgassystem... grabben ville tvunget ha ett 2,5 tums system med dubbla kromade pipor...piporna kom docj inte med på bilden.

Är det någon som kan se vilket fel vi gjorde när vi filurade ut systemet?

Anmäl
2009-04-06 00:20 #1 av: Svedis

Avgaserna går ut i endast ena pipan?

Anmäl
2009-04-06 16:47 #2 av: Terence

Beeeep....fel svar!

(Fast det kanske är möjligt att dem gör men det tror jag inte....)

Anmäl
2009-04-06 18:30 #3 av: Svedis

Som jag tolkar ditt Mekano, ska rören gå på utsidan av karossen och sedan framåt??

Om så, måste T-fördelningen sitta efter ljuddämparen, så du går höger resp vänster ut och sedan fram. Som det är nu, måste du flytta bilen i sidled men behålla motorn på plats, vilket kräver sin Einstein.

Givetvis får du resonansproblem då avgaserna går olika lång väg, men det kompenseras med en tvärgående X-koppling för utjämning ( som jag har på min -68 med 289:a)

I övrigt blir mitt samvete sämre för varje inlägg du gör..Skrattande

Anmäl
2009-04-06 21:16 #4 av: Terence

5 poäng till Svedis....

Vår tanke är inte att flytta bilen i sidled...vi hade tänkt göra avgassystemet "trådlöst" på en bit....

Jag fick beställa lite nya delar till det idag...

Resonansbekymren kommer grabben att köra ifrån när han spränger ljudvallen vid 25 knyck...

Anmäl
2009-04-07 12:26 #5 av: eile

25 knyck se då till att ha piporna högt så han slipper få in avgaserna om vinden ligger på bakifrån. 

Anmäl
2009-04-07 12:46 #6 av: Svedis

När du håller på, fixa en förbikoppling vid ljuddämparen. undrar om den behövs??

Du vet " loude pipes save lifes"  så folk hör att man kommer och inte står i vägen!! 

Piporna snett bakåt så hjälper dom till. 

Eile, jag tror dom nya lyftbromsarna / speglarna ställs in för att motverka avgasinträngning??Flört 

Anmäl
2009-04-07 13:58 #7 av: eile

Tacka vet jag ett kort litet utblås mitt under bilen med lagom avslut innan bakaxlen,  alltid lika kul att se beskitningsmännen åla in under bilen.

vill du få lite roligare ljud så dela upp rören ända frame vid grenröret b20 hade ju dubbla hål och då får du två puffar i vadera rör efter varandra 1-3-4-2 tänder den ju.

eller skaffa ett gamlat extraktorrör.

Anmäl
2009-04-08 00:51 #8 av: Terence

En liten bit på väg...vad tror ni?

Anmäl
2009-04-08 14:04 #9 av: eile

sätt flex så nära motorn som möjligt så slipper du onödigt burkskramel, bra flex i rostfritt finns på beg saabar.

Anmäl
2009-04-08 20:34 #10 av: JohnA

Terence, är ljuddämparen av fullflödes absorptionstyp med standardfyllning? Var i så fall beredda på att det från början mjuka dova mullret redan efter några veckors gasande kan övergå i ett ganska hårt ljud. Detta antagande grundar sig på mina otaliga försök att på en liten Fiat 126 med svansmotor försöka få till det perfekta motorljudet på ett löjligt kort avgassystem. Det som händer är helt enkelt att den ljudabsorberande stoppningen brinner upp när ljuddämparen sitter för nära grenröret. Har man inte en absorptionsdämpare med extra tålig stoppning är det nog bara ljuddämpare med strypande labyrinter och plåtburkar med massor av små hål som håller i längden.

För övrigt är det där med flexslang mellan grenrör och ljuddämparen intressant för min egen del för vad jag än monterar som bakre ljuddämparupphängning så håller det inte och snart kommer det säkert att spräcka grenröret... (original avgassystem)

Anmäl
2009-04-08 22:21 #11 av: eile

För det rätta ljudet finns redan färdiga lösningar:

http://www.soundracer.se/index.html

 

Anmäl
2009-04-09 01:32 #12 av: Svedis

Sedan bara fortsätta med rätt ljud åt andra hållet. 2 sådana här på taket skulle sitta fint.

Anmäl
2009-04-10 01:30 #13 av: Terence

Svedis!

Taket börjar bli fullt med extraljus, komradioantenn osv...

Dock kan jag tänka mig att viss plats reserveras på flaket till lite ljud...

Ikväll fick vi ena pipan på plats, hålet genom karossen kommer att täckas med en fräst aluminiumdetalj.

Anmäl
2009-04-10 01:35 #14 av: Terence

...på bilden ovan ser det ut som om röret inte sitter hårt fast men det stämmer inte. Vi svetsade ett kraftigt fäste som kommer döljas under durkplåten.

Anmäl
2009-04-21 22:31 #15 av: Terence

Så var äntligen avgassystemet färdig, varför tar alltid allting längre tid än beräknat?

Anmäl
2009-04-22 21:49 #16 av: Svedis

Förbannat snyggt. Hoppas du kopplat rätt!  Fast med dessa långa rör tar det väl en halv minut efter start innan du hör ljudet?? Snygg slash cut på änden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.