Avgassystem Volvo Valp
Avgaserna går ut i endast ena pipan?
Som jag tolkar ditt Mekano, ska rören gå på utsidan av karossen och sedan framåt??
Om så, måste T-fördelningen sitta efter ljuddämparen, så du går höger resp vänster ut och sedan fram. Som det är nu, måste du flytta bilen i sidled men behålla motorn på plats, vilket kräver sin Einstein.
Givetvis får du resonansproblem då avgaserna går olika lång väg, men det kompenseras med en tvärgående X-koppling för utjämning ( som jag har på min -68 med 289:a)
I övrigt blir mitt samvete sämre för varje inlägg du gör..
25 knyck se då till att ha piporna högt så han slipper få in avgaserna om vinden ligger på bakifrån.
När du håller på, fixa en förbikoppling vid ljuddämparen. undrar om den behövs??
Du vet " loude pipes save lifes" så folk hör att man kommer och inte står i vägen!!
Piporna snett bakåt så hjälper dom till.
Eile, jag tror dom nya lyftbromsarna / speglarna ställs in för att motverka avgasinträngning??
Tacka vet jag ett kort litet utblås mitt under bilen med lagom avslut innan bakaxlen, alltid lika kul att se beskitningsmännen åla in under bilen.
vill du få lite roligare ljud så dela upp rören ända frame vid grenröret b20 hade ju dubbla hål och då får du två puffar i vadera rör efter varandra 1-3-4-2 tänder den ju.
eller skaffa ett gamlat extraktorrör.
sätt flex så nära motorn som möjligt så slipper du onödigt burkskramel, bra flex i rostfritt finns på beg saabar.
Terence, är ljuddämparen av fullflödes absorptionstyp med standardfyllning? Var i så fall beredda på att det från början mjuka dova mullret redan efter några veckors gasande kan övergå i ett ganska hårt ljud. Detta antagande grundar sig på mina otaliga försök att på en liten Fiat 126 med svansmotor försöka få till det perfekta motorljudet på ett löjligt kort avgassystem. Det som händer är helt enkelt att den ljudabsorberande stoppningen brinner upp när ljuddämparen sitter för nära grenröret. Har man inte en absorptionsdämpare med extra tålig stoppning är det nog bara ljuddämpare med strypande labyrinter och plåtburkar med massor av små hål som håller i längden.
För övrigt är det där med flexslang mellan grenrör och ljuddämparen intressant för min egen del för vad jag än monterar som bakre ljuddämparupphängning så håller det inte och snart kommer det säkert att spräcka grenröret… (original avgassystem)
För det rätta ljudet finns redan färdiga lösningar:
Förbannat snyggt. Hoppas du kopplat rätt! Fast med dessa långa rör tar det väl en halv minut efter start innan du hör ljudet?? Snygg slash cut på änden.