Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 5992 ggr
Terence
2009-03-28 19:01

Tips backspeglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valpens originalbackspeglar höjer ju inte utseendet direkt… Vi gjorde ett att våra numera vanliga besök på skroten och hittade backspeglar från en citroen lätt lastbil.

Annons:
Svedis
2009-03-29 17:40
#1

Snygg. Fast med dom där luftbromsarna lär du väl tappa i topphastighet?

Rookien
2009-03-29 22:02
#2

Jag gillar originalet bättre får jag nog säga.

Svedis
2009-03-30 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Du kunde väl satsa på rejäla doningar när du ändå höll på??

Terence
2009-03-30 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Luftbromsar eftersträvar jag då det för tillfället är enda bromsarna som finnes! Rookien! Vår vovve blev lite slokörad av ditt omdöme! Annars är det en stor dag idag! Vi lyckades hitta ekonomiplåt på Tradera till vår vovve så nu kommer nog arbetet att rulla på lite bättre!

Svedis
2009-03-30 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Spännade, när du är klar kör jag ner min så du får praktisera på en 202:a som hålls ihop av rosten.

Dessutom undrar jag alltid vad ekonomiplåt är? Vad köper man om den är slut?  Slösaplåt eller?

ps/lite godis så voven blir på humör igen.

ROBBAN68
2009-03-31 01:04
#6

Hej Svedis, du behöver inte ekonomiplåt. Valpen är så rak i formerna så det funkar utmärkt med vanlig lagerplåt. Till skärmkanter använder du ett fyrkantsrör med måtten 40x30x4, då får du skärmkanter som inte går att skilja från originalet. Ett tips, skaffa en millimetersplåt kallvalsad som är blylegerad. Då kan du böja och banka på den mycket lättare. bockar du en vanlig plåt fjädrar den tillbaka- den blylegerade stannar kvar i den vinkel du bockat i. kostar några kronor extra- men är mycket bättre att jobba med. Mindre rostbenägen är den med…

MVH//ROBS

Annons:
Rookien
2009-03-31 22:48
#7

Det var inte meningen att göra vovven ledsen, men jag tycker inte riktigt att dom plastklumparna går ihop med bilen i övrigt.

ROBBAN68
2009-03-31 23:19
#8

Jag har köpt backspeglar på BILTEMA, do är svarta, runda och ligger i MC/moppe hyllan- djäkligt likt originalet- men ack så små! I det fallet är jag lite avis på era Cittra speglar. Och säkerhet måste ju stå i första rummet.

MVH//ROB

Terence
2009-04-01 00:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Svedis! Jag gav ditt godis till min andra vovve o hälsade från dig! Hon hälsar tillbaka…problemet är att sådant godis brukar inte vara så länge…

Terence
2009-04-01 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag måste medge att jag inte tycker det ser så illa ut…

Terence
2009-04-01 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi har nu lämnat backspeglarna och börjat cadda på flaket, kom gärna med synpunkter om ni tycker detta oxå är fult…vi är öppna för förslag. Tanken är att det skall vara öppningsbart som en motorhuv. Som låsning hade vi tänkt använda två st centrallåsmotorer. Flaket skall göras i 2 mm aluminiumplåt modell diamond.

Svedis
2009-04-01 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det finns ju roligare backspeglar!

valplinus
2009-04-02 21:37
#13

inte behöver man väl backspeglar heller??Tungan ute dom försvinner ju bara i skogen å så har man ju en inne

Annons:
eile
2009-04-03 12:02
#14

På vw bussar med samma speglar fästa på samma sätt blir det mycket luftvirvel in i hytten om man åker nedvevat. 

Nu ska väl inte hastigheten på traktor valpen bli så hög men vid vanlig landsvägs fart kan jag tänka mig att det blir svårt att ha sidorutorna öppna. Speglarna orginal fäst i ovan kant så drar det inte in i rutorna om de är öppna vilket är helt perfekt på sommaren.

Terence
2009-04-06 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Backspeglarna satte vi dit bara för att det är lag på det… vi har köpt en kamera som skall monteras vid draget som kikar bakåt…den skulle egentligen kopplas in automatiskt men där är ju inte backljuskontakt av någon anledning på valparna. Är det någon som vet om det är en Volvo standardkontakt som ska sitta i locket på lådan?

Rookien
2009-04-07 22:44
#16

Backkamera var jag också sugen på, men någonstans var jag tvungen att sätta stopp. Det började bli lite väl kostsamt.

Jag satte dit en backljuskontakt, men kom tyvärr inte längre än så. Jag köpte en Volvokontakt på Micro. Det finns en standardkontakt som passar så gott som alla Volvo från PV fram till 940 eller något sådant. Det ska bli till backljus så småningom.

eile
2009-04-07 23:02
#17

gamla volvolådor lilla huset har en liten kontakt med en fjäder som sitter i bakkant och går emot skiftaxlarna, nyare lådor 202 mm har den sittande i locket och är av helt annan typ.  har ett 202 lock liggande slängt under bänken om det behövs kan jag ta en titt om det finns förgängat håll för den nyare kontakten.

Rookien
2009-04-13 10:50
#18

Jag satte dit en backljuskontakt från Micro med reservdelsnummer 7.6036

Kan vara lite dum att koppla in eftersom den är gjord för en snabbkontakt, den har alltså två stift som sticker ut, men den kan man kanske få tag i från en 240 på någon skrot. Det finns en annan variant med två kablar ut från backljuskontakten, men jag hittar ingen bild på den.

Upp till toppen
Annons: