Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 4070 ggr
lasse.old
2/19/09, 6:15 PM

Vattenpump

Har nu fått reda på att min vattenpump till brandbilen är av fabrikatet Albin. Någon bör väll veta något???. Tacksam för alla svar som kan fås.

Annons:
ROBBAN68
2/20/09, 12:10 AM
#1

Hej, jag har en bekant som samlar på allt som har med motorer, brandsprutor och pumpar att göra. Och jag vet att han har några albinpumpar som han köpt från brandförsvaret. Men om det är rätt grejer vet jag ju inte- du kan inte ta kort på den, kolla efter tillv. nummer och sånt? Jag har själv en Wisconsinpump från militären på 18 hk, och den pumpar som f*n. Ett annat tips är att kolla på nätet efter folk som renoverar brandbilar, det finns säkert forum för såna med.

MVH//ROB

lasse.old
2/21/09, 7:37 PM
#2

Hej Robban. Vid närmare koll så är det en Albinpump som sitter i. Felaktig uppgift från för. ägare. Tror du att din bekant har eller vet var man får fram reservdelar till denna??. Tror att den torkat under årens lopp och därför inte lev. tillräcklig styrka. Bör väll vara någon form av inpeller som lev. trycket. Du kan även nå mig på tel: 0807-805413. Tack på förhand.

Lasse

ROBBAN68
2/21/09, 9:37 PM
#3

Hej Lasse,

Jag var faktiskt ute hos honom idag, och tyvärr hade han gjort sej av med allt sånt. Hade bara rena militärbilar kvar. Jag vet ju att ett flertal stationer har aktiva grupper med brandmän som på sin jourtid renoverar brandbilar och gamla saker. Jag minns inte var jag hittade sidan på nätet, men det var om just ett sånt gäng- hittar jag det återkommer jag här. Du har förresten fått ett PM från mej.

MVH//ROB

ROBBAN68
2/22/09, 12:47 PM
#4

Hej, kolla den här sidan, där har du en massa länkar och bilder från hela sveriges brandförsvar. Det finns även bilder på musseiala föremål som renoverats runt om i landet.

http://www.utryckning.com/orebro/fordonslistor2007.php 

MVH//ROB

lasse.old
2/23/09, 7:06 PM
#5

Hej Robban. Fick svar från Albinpump, dessvärre i negativ form. Dom har inga reservdelar eller sprängskisser samt att dom tidigare har fått samma förfrågan. Slutar väl med att man får riva pumpen och ge sig ut på den öppna marknaden och leta. Kommer att studera den länk du vidarbefodrade och se om jag kan finna något matnyttigt.

Tack Lasse

Svedis
2/23/09, 7:43 PM
#6

Finns mycket på blocket. Sök Albin, brandpump, spruta eller motorspruta. Själva pumpen brukar vara ganska enkel med ett eller plera pumphjul som roterar i ett assymetriskt pumphus. Ganska få rörliga delar. Så inga torkade bitar normalt. Plocka isär så kanske du hittar felet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: