01 Reparation & renovering

lamell / koppling till C202

2009-01-13 09:45 #0 av: Svedis

Rivit kopplingen som ser OK ut. Vill dock byta då jag kopplingen inte kopplat ur!

Altyco har allt men ingen lamell. Någon som har eller tipsa om ersättning? Inte gjorde man en lamell endast för några tusen 202:or?

 

Anmäl
2009-01-13 15:10 #1 av: VALP3314

Att den ej kopplar ur är faktiskt ganska vanligt. även om Koplings armen fungerar som den skall och allt ser ok ut så kan lamellerna fastna om de stått en stund,

Har själv varit med om det och löst detta genom att köra med lågväxel i koplar ur bromsa samt ge gas samtidigt,och kört lite ryckigt , sedan har koplingen släppt och allt fungerat normalt igen, så har du lameller som ser ok ut och inte slirar så borde de vara ok igen nu när du rivit i sär dem och monterar tillbaka dem.

Sorry men svar på din fråga om vart du får tag i lammeller vet jag inte

Mvh H.H

Anmäl
2009-01-13 22:58 #2 av: eile

legger kopplingen och drar lite så växling vid stillasående blir svårt har nog lamellcentrumet  slagit sig, sätt upp den i svarven och kolla.

202 har troligen samma lamel som vissa am fordar och amc bilar  enklast lossa 1 axlen byt denna mot finsplinsat sen får du både bättre koppling och mängder med billiga både standar och förstärkta lammeler att välja på. 

 

Anmäl
2009-01-14 05:30 #3 av: ake64

Jag har ingen koll på hur spleinsen ser ut på din låda men visst sjutton finns den lådan i fler Volvobilar så det borde inte vara så svårt att få tag på en lamell.

Vad beträffar 903:an ska det vara samma lamell som till Amazon mm. Tryckplattan passar också men har klenare fjädrar än original.

Har du kollat med Mekonomen?

Anmäl
2009-01-14 09:37 #4 av: eile

202 låda är samma som i 240-740 volvo men har annan splines tryckplattan är samma som 164.   förstärkta lammeller finns till turbo bilarna, ambulancer mm syns tydligt påhur kraftiga ryckfjädrarna är.   den obs finsplinsade lamell jag använder till min 5vxl låda har volvos artikelnummer 6814584  ev finns det andra med större diameter men jag tog peugots tryckplatta och fick inte in kraftigare lammel.  

Anmäl
2009-01-14 09:39 #5 av: eile

lamell till finsplinnes axel med extra kraftigt centrum

Anmäl
2009-01-15 14:03 #6 av: Svedis

Vilken axel med fina splines ska man jaga? Köpa en gammal 740 låda och ta utgående??

Anmäl
2009-01-15 17:10 #7 av: eile

Alla med det större huset dvs inte amazon, pv och tidiga 140. Finns knep att byta axlen utan att behöva riva lådan man gör på sammasätt som när man byter ingående lager utan att riva. se bilden orginal 4 vxl 202 låda med bytt axel och peugots kåplingskåpa dit bultad.

ev har jag en axel av vadera sorten liggande under bänken kan ta en bild om någon vill se skillnaderna

Anmäl
2009-01-15 22:20 #8 av: Svedis

Ok, blir väl att plocka ihop och hoppas det funkar och att det kommer snö. Sedan i sommar riva i lugn och ro.

Men som jag tolkar, är det hyfsat enkelt att komma ifrån problemet med lamellen?  Är storleken samma så man kan behålla befintlig tryckplatta , lager mm?

Anmäl
2009-01-17 18:36 #9 av: Svedis

Såg hur fin ut som helst. Några bitar har  slitits bort från lamllen! Men borde inte spela någon roll?

Det finns inte att köpa idag, så lamellen åker till Skåne på renovering dvs blir som ny.

Anmäl
2009-01-17 19:20 #10 av: Svedis

Jämför med Eiles bild ovan avseende splinsen

Anmäl
2009-01-18 16:11 #11 av: Svedis

Vid spetsarna 2 bitar bortslitna!

Anmäl
2009-01-19 22:55 #12 av: Svedis

Malmöföretaget ( en som KAN renovera kopplingar) vill ha tryckplattan för att mäta upp den ( en plan platta och ny lamell kan förstöra lamellen).

Sen blir det att kolla stödlagret. Om detta är skuret, så lär ingående axeln till lådan snurra även med kopplingen nere!

Så snart har jag fart på min. Detta är ju svårare problem än era enkla problem med bromsarna!! Ni får fart på prylarna men inte stopp! Jag kommer ju inte ens igång. 

Anmäl
2009-01-19 23:24 #13 av: eile

du kan kolla koplingen själv, eller köp en 164 koppling och byt ingående axel 

tryckplattan plan linjal och mät

centrumet spänns upp i svarv klämd mellan chuck och dubb mät hur mycket den kastar.

utrampningslager känner du för hand eller handlar nytt.

stödlager är ett vanligt standar skf kostar ca 50 spänn.

vill den dra något fast kopplingen är nedtryckt så är troligen centrumet skevt och detta är inget ovanligt. 

vill du göra det enkelt  köp en 164 koppling och byt ingående axel till 164 ellr 240-740.

Anmäl
2009-01-19 23:47 #14 av: Svedis

yes, du har rätt, men jag tänkte göre det lätt för mig och fixa det gamla. Även om man byter axel, måste man mäta prylarna. Jag måste börja i en ände då vi inte har någon förklaring till att den inte kopplade ur. Sedan är jag lite originalfreak!

Anmäl
2009-02-15 16:44 #15 av: Svedis

Medans jag fortfarande väntar på renoverad lamell. får ni gotta er i akterdelen på B20:an

Anmäl
2009-02-19 18:45 #16 av: Svedis

Åsså kom den renoverade lamellen. Väntar med begynnande magsår på fakturan!!

Anmäl
2009-02-22 17:08 #17 av: Svedis

Så kan ni få gotta er åt tryckplattan...

Anmäl
2009-02-22 17:09 #18 av: Svedis

eller dess andra sida, blästrad och som ny.

Anmäl
2009-02-22 23:22 #19 av: eile

vad kostade kalaset?

Anmäl
2009-02-23 19:41 #20 av: Svedis

Väntar på fakturan. Men kläm i med en gissning. Tryckplattan blev visst planad.

Anmäl
2009-03-30 11:04 #21 av: Svedis

Jaha, chocken har lagt sig, men det är tufft att ha gamla bilar...

Helrenoverad lamell och planad tryckplatta ( urtrampningslagret såg nytt ut?), gick på 4300:- inkl. moms.

Fast det var det värt. Alternativet att byta axel etc. hade tagit en massa tid.

 

Anmäl
2009-04-08 01:11 #22 av: Terence

Eile, en liten fråga:

Har du haft din stackars valp nedmonterad i molekyler eller plockar du ner den varje gång du hjälper oss andra mer eller mindre oförstående mekare?

Anmäl
2009-04-08 10:00 #23 av: eile

Det enda jag gjort med min de sista åren är att det blev lite inredning i höstas, annars är den oskruvad sen år 2000, men på äldre dar blir långtidsminnet bättre.

Anmäl
2009-04-08 11:48 #24 av: Gulasch

Jag måst eventuellt även byta kopplingen på min C202:a. Urtrampningslager, stödlager och tryckplatta finns hos Altyco men ingen lamell. C202:ans lamell lär ha typbeteckningen Borg&Beck 52509, om man lite surfar på nätet med detta dyker det upp Land Rover series II och III. Och dom har en 9 eller 9,5 tums lamell för 10 spårig axel som skall ha samma mått som C202:an....

Har nån forskat i detta? 

Anmäl
2009-04-08 12:16 #25 av: Svedis

Du måste ha rätt tjocklek på lamellen.  Enklast att göra som Eile skrivit, byt ingående axel i växellådan till finsplines och du har Volvos hela standardsortiment att välja bland. Annars som jag som renoverade lamellen + tryckplatt + lager..  som jag ansåg var värt besväret ( att slippa joxa med oljiga axlar i växellådan och riskera att bli smutsig!!).  Det är viktigt att kontrollera att tryckplattan är plan annars är vitsen med lamellrenovering inte så stor.  Stödlagret är billigt, standard skf, urtrampningslagret går att hitta här och där.

( min kortminne är dåligt men jag undrar om inte lamellen är större än 9,5 tum?? Snarare 10-11 ???) 

Anmäl
2009-04-08 12:56 #26 av: Gulasch

Tjockleken på lamellen lär även stämma med Land Roverns, friktionsmaterialets tjocklek som ny ca. 9mm... Jag har som sagt inte själv mätt, men när det blir dags för mig att byta kopplingen skall jag jämföra lamellen med kompisens gamla Land Rover lamell. Byta ingående axel verkar ju nog vara en bra lösning även, men Land Rover delar är billiga som smör om man beställer från England och ett arbetsmoment mindre om det skulle råka passa. Det sitter redan Bromscylindrarna runtom från en 6 cylindrig series Land Rover på min bil.... 

Anmäl
2009-04-08 14:03 #27 av: eile

orginaltryckplattan har mycket slaglängd så tjockleken är inte så avgörande, är det bara samma splines så passar säkert landrover centrumet, skulle tryckplattan var slut så handlar du en från volvo 164 ev passar även urtrampningslagret. sålde en tryckplatta och skickade med två urtrampningslager och vad jag minns köptes det ena lagret ihop med 164 tryckplattan det andra var orginal 202 och jag såg ingen skillnad på dessa.

Anmäl
2009-04-08 14:56 #28 av: Gulasch

 Jo, då verkar det finnas alternativ. När det blir dags att byta koppling, så får man väl ta dom gamla delarna med och gå till reservdelshandeln och jämföra så man får rätt, till 164 finns stor och liten lamell. Det är visst B30E motorn som haft den större. Bor själv i Finland, och för ett par år sen fick man ännu delar till C202 hos Volvo, men då kostade bara urtrampningslagret dryga 800 Euro!!!  Så man är ju lite intresserad av att leta reda på alternativa lösningar....

Anmäl
2009-04-08 19:52 #29 av: Svedis

.. men B30 och 164 är nog med finsplines???  Vidare har troligtvis din lamell lite kraftigare ryckfjädrar. Men kanske det passar från Landrover...

Anmäl
2009-04-09 10:58 #30 av: Gulasch

Jo med finsplines visst alla lameller till 164, men finns 2 olika storlekar på lamellen. Så har det även funnits 240 1976-1978 med 10 st grova splines, men den är kanske inte tillräckligt kraftig. Min koppling ger säkert upp före sommaren, så jag rapporterar om Land Rover delar råkar passa när jag kommer åt att jämföra. 

Anmäl
2009-04-09 11:38 #31 av: eile

Stirra er inte blinda på antal splines för det måste vara rätt diameter oxå.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.