Annons:
Etikettreparation-renovering
Läst 8158 ggr
Svedis
1/13/09, 9:45 AM

lamell / koppling till C202

Rivit kopplingen som ser OK ut. Vill dock byta då jag kopplingen inte kopplat ur!

Altyco har allt men ingen lamell. Någon som har eller tipsa om ersättning? Inte gjorde man en lamell endast för några tusen 202:or?

Annons:
VALP3314
1/13/09, 3:10 PM
#1

Att den ej kopplar ur är faktiskt ganska vanligt. även om Koplings armen fungerar som den skall och allt ser ok ut så kan lamellerna fastna om de stått en stund,

Har själv varit med om det och löst detta genom att köra med lågväxel i koplar ur bromsa samt ge gas samtidigt,och kört lite ryckigt , sedan har koplingen släppt och allt fungerat normalt igen, så har du lameller som ser ok ut och inte slirar så borde de vara ok igen nu när du rivit i sär dem och monterar tillbaka dem.

Sorry men svar på din fråga om vart du får tag i lammeller vet jag inte

Mvh H.H

eile
1/13/09, 10:58 PM
#2

legger kopplingen och drar lite så växling vid stillasående blir svårt har nog lamellcentrumet  slagit sig, sätt upp den i svarven och kolla.

202 har troligen samma lamel som vissa am fordar och amc bilar  enklast lossa 1 axlen byt denna mot finsplinsat sen får du både bättre koppling och mängder med billiga både standar och förstärkta lammeler att välja på.

ake64
1/14/09, 5:30 AM
#3

Jag har ingen koll på hur spleinsen ser ut på din låda men visst sjutton finns den lådan i fler Volvobilar så det borde inte vara så svårt att få tag på en lamell.

Vad beträffar 903:an ska det vara samma lamell som till Amazon mm. Tryckplattan passar också men har klenare fjädrar än original.

Har du kollat med Mekonomen?

eile
1/14/09, 9:37 AM
#4

202 låda är samma som i 240-740 volvo men har annan splines tryckplattan är samma som 164.   förstärkta lammeller finns till turbo bilarna, ambulancer mm syns tydligt påhur kraftiga ryckfjädrarna är.   den obs finsplinsade lamell jag använder till min 5vxl låda har volvos artikelnummer 6814584  ev finns det andra med större diameter men jag tog peugots tryckplatta och fick inte in kraftigare lammel.

eile
1/14/09, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

lamell till finsplinnes axel med extra kraftigt centrum

Svedis
1/15/09, 2:03 PM
#6

Vilken axel med fina splines ska man jaga? Köpa en gammal 740 låda och ta utgående??

Annons:
eile
1/15/09, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Alla med det större huset dvs inte amazon, pv och tidiga 140. Finns knep att byta axlen utan att behöva riva lådan man gör på sammasätt som när man byter ingående lager utan att riva. se bilden orginal 4 vxl 202 låda med bytt axel och peugots kåplingskåpa dit bultad.

ev har jag en axel av vadera sorten liggande under bänken kan ta en bild om någon vill se skillnaderna

Svedis
1/15/09, 10:20 PM
#8

Ok, blir väl att plocka ihop och hoppas det funkar och att det kommer snö. Sedan i sommar riva i lugn och ro.

Men som jag tolkar, är det hyfsat enkelt att komma ifrån problemet med lamellen?  Är storleken samma så man kan behålla befintlig tryckplatta , lager mm?

Svedis
1/17/09, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såg hur fin ut som helst. Några bitar har  slitits bort från lamllen! Men borde inte spela någon roll?

Det finns inte att köpa idag, så lamellen åker till Skåne på renovering dvs blir som ny.

Svedis
1/17/09, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jämför med Eiles bild ovan avseende splinsen

Svedis
1/18/09, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vid spetsarna 2 bitar bortslitna!

Svedis
1/19/09, 10:55 PM
#12

Malmöföretaget ( en som KAN renovera kopplingar) vill ha tryckplattan för att mäta upp den ( en plan platta och ny lamell kan förstöra lamellen).

Sen blir det att kolla stödlagret. Om detta är skuret, så lär ingående axeln till lådan snurra även med kopplingen nere!

Så snart har jag fart på min. Detta är ju svårare problem än era enkla problem med bromsarna!! Ni får fart på prylarna men inte stopp! Jag kommer ju inte ens igång.

eile
1/19/09, 11:24 PM
#13

du kan kolla koplingen själv, eller köp en 164 koppling och byt ingående axel 

tryckplattan plan linjal och mät

centrumet spänns upp i svarv klämd mellan chuck och dubb mät hur mycket den kastar.

utrampningslager känner du för hand eller handlar nytt.

stödlager är ett vanligt standar skf kostar ca 50 spänn.

vill den dra något fast kopplingen är nedtryckt så är troligen centrumet skevt och detta är inget ovanligt. 

vill du göra det enkelt  köp en 164 koppling och byt ingående axel till 164 ellr 240-740.

Annons:
Svedis
1/19/09, 11:47 PM
#14

yes, du har rätt, men jag tänkte göre det lätt för mig och fixa det gamla. Även om man byter axel, måste man mäta prylarna. Jag måste börja i en ände då vi inte har någon förklaring till att den inte kopplade ur. Sedan är jag lite originalfreak!

Svedis
2/15/09, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Medans jag fortfarande väntar på renoverad lamell. får ni gotta er i akterdelen på B20:an

Svedis
2/19/09, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Åsså kom den renoverade lamellen. Väntar med begynnande magsår på fakturan!!

Svedis
2/22/09, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så kan ni få gotta er åt tryckplattan…

Svedis
2/22/09, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

eller dess andra sida, blästrad och som ny.

eile
2/22/09, 11:22 PM
#19

vad kostade kalaset?

Svedis
2/23/09, 7:41 PM
#20

Väntar på fakturan. Men kläm i med en gissning. Tryckplattan blev visst planad.

Annons:
Svedis
3/30/09, 11:04 AM
#21

Jaha, chocken har lagt sig, men det är tufft att ha gamla bilar…

Helrenoverad lamell och planad tryckplatta ( urtrampningslagret såg nytt ut?), gick på 4300:- inkl. moms.

Fast det var det värt. Alternativet att byta axel etc. hade tagit en massa tid.

Terence
4/8/09, 1:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Eile, en liten fråga:

Har du haft din stackars valp nedmonterad i molekyler eller plockar du ner den varje gång du hjälper oss andra mer eller mindre oförstående mekare?

eile
4/8/09, 10:00 AM
#23

Det enda jag gjort med min de sista åren är att det blev lite inredning i höstas, annars är den oskruvad sen år 2000, men på äldre dar blir långtidsminnet bättre.

Gulasch
4/8/09, 11:48 AM
#24

Jag måst eventuellt även byta kopplingen på min C202:a. Urtrampningslager, stödlager och tryckplatta finns hos Altyco men ingen lamell. C202:ans lamell lär ha typbeteckningen Borg&Beck 52509, om man lite surfar på nätet med detta dyker det upp Land Rover series II och III. Och dom har en 9 eller 9,5 tums lamell för 10 spårig axel som skall ha samma mått som C202:an….

Har nån forskat i detta?

Svedis
4/8/09, 12:16 PM
#25

Du måste ha rätt tjocklek på lamellen.  Enklast att göra som Eile skrivit, byt ingående axel i växellådan till finsplines och du har Volvos hela standardsortiment att välja bland. Annars som jag som renoverade lamellen + tryckplatt + lager..  som jag ansåg var värt besväret ( att slippa joxa med oljiga axlar i växellådan och riskera att bli smutsig!!).  Det är viktigt att kontrollera att tryckplattan är plan annars är vitsen med lamellrenovering inte så stor.  Stödlagret är billigt, standard skf, urtrampningslagret går att hitta här och där.

( min kortminne är dåligt men jag undrar om inte lamellen är större än 9,5 tum?? Snarare 10-11 ???)

Gulasch
4/8/09, 12:56 PM
#26

Tjockleken på lamellen lär även stämma med Land Roverns, friktionsmaterialets tjocklek som ny ca. 9mm… Jag har som sagt inte själv mätt, men när det blir dags för mig att byta kopplingen skall jag jämföra lamellen med kompisens gamla Land Rover lamell. Byta ingående axel verkar ju nog vara en bra lösning även, men Land Rover delar är billiga som smör om man beställer från England och ett arbetsmoment mindre om det skulle råka passa. Det sitter redan Bromscylindrarna runtom från en 6 cylindrig series Land Rover på min bil….

eile
4/8/09, 2:03 PM
#27

orginaltryckplattan har mycket slaglängd så tjockleken är inte så avgörande, är det bara samma splines så passar säkert landrover centrumet, skulle tryckplattan var slut så handlar du en från volvo 164 ev passar även urtrampningslagret. sålde en tryckplatta och skickade med två urtrampningslager och vad jag minns köptes det ena lagret ihop med 164 tryckplattan det andra var orginal 202 och jag såg ingen skillnad på dessa.

Annons:
Gulasch
4/8/09, 2:56 PM
#28

 Jo, då verkar det finnas alternativ. När det blir dags att byta koppling, så får man väl ta dom gamla delarna med och gå till reservdelshandeln och jämföra så man får rätt, till 164 finns stor och liten lamell. Det är visst B30E motorn som haft den större. Bor själv i Finland, och för ett par år sen fick man ännu delar till C202 hos Volvo, men då kostade bara urtrampningslagret dryga 800 Euro!!!  Så man är ju lite intresserad av att leta reda på alternativa lösningar….

Svedis
4/8/09, 7:52 PM
#29

.. men B30 och 164 är nog med finsplines???  Vidare har troligtvis din lamell lite kraftigare ryckfjädrar. Men kanske det passar från Landrover…

Gulasch
4/9/09, 10:58 AM
#30

Jo med finsplines visst alla lameller till 164, men finns 2 olika storlekar på lamellen. Så har det även funnits 240 1976-1978 med 10 st grova splines, men den är kanske inte tillräckligt kraftig. Min koppling ger säkert upp före sommaren, så jag rapporterar om Land Rover delar råkar passa när jag kommer åt att jämföra.

eile
4/9/09, 11:38 AM
#31

Stirra er inte blinda på antal splines för det måste vara rätt diameter oxå.

Svedis
4/9/09, 12:40 PM
#32

Just det Eile, visste det var något jag glömt. För du menar diametern på ingående axeln?  Det diffade nog 1/8 " mot den som jag först trodde passade så jag gav upp letandet och renoverade.

Ungrarna plockade väl ihop lite av varje som låg i lådorna??

Upp till toppen
Annons: