Annons:
Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 3050 ggr
Rookien
12/29/08, 1:59 PM

Ställa tändning på C202

Är det någon som vet hur man ställer tändningen på en C202 med original B20 motor? Uppgifterna har jag i instruktionsboken och jag har tändinställningslampa.

Men, det är trångt som tusan och jag vet inte var markeringarna sitter. Det sitter ett bleck i framkant under tråget precis vid vevaxelns remskiva, är det där?

Har för mig att märket satt vid sidan av remskivan på mina gamla bilar med B18/B20 inte under.

Annons:
eile
12/29/08, 3:14 PM
#1

har ett minne om att min bensinare hade markering rakt under motorn om man nu ville ställa med lampa minns inte vilken cylinder detta märke var för. det finns bättre sätt än lampa om du vill få optimalt tändläge.

ake64
12/29/08, 3:16 PM
#2

Det stämmer. Märket sitter på undersidan och du ska koppla in dig på 2:s tändkabel. Annars gör du på samma sätt som en vanlig B18/B20. Det går givetvis att fixa dit en markering precis som på personbilsmotorerna men som du skriver det är trångt och svårt att se. Fast det är å andra sidan lite bökigt att ligga under också.

//Åke

Rookien
12/29/08, 5:49 PM
#3

Hur menar du då eile?

Har ingen erfarenhet av andra alternativ än med lampa.

Tack för tipset Åke, jag hade tagit 1:an annars. Ska se om jag kan få hit någon som hjälper mig vrida på fördelaren.

ake64
12/29/08, 6:51 PM
#4

Jo, eile menar att man med ett vant "motoröra" kan höra hur motorn går och på så sätt få en optimalare inställning än med lampa. Det är sant, men tyvärr tillhör inte jag den kategorin som klarar det utan jag får hålla mig till min lampa.

eile, beskriv gärna lite utförligt hur man går tillväga så kanske jag också lär mig till sist.

Rookien
12/29/08, 7:07 PM
#5

I så fall får jag vänta tills locket för öronen släppt efter senaste förkylningen.

Sen är det ju andra problem också, förgasaren är inget vidare inställd så det blir lite svårare när det fler fel samtidigt.

danneape
12/29/08, 7:40 PM
#6

Det enklaste sättet att ställa borde vara att ställa den så den börjar spika vid segdragning och sedan ställa ner den tills det slutar spika,

//Danne

Annons:
Rookien
12/29/08, 9:29 PM
#7

Jo, men om även förgasaren är felinställd så kan den spika ändå av för mycket bränsle så jag tänkte att om man ställer in tändningen efter boken så har man en bra grundförutsättning för att ställa in förgasaren.

Spikningen kommer väl om den är för mycket förtänd?

danneape
12/29/08, 9:38 PM
#8

Det stämmer det,,

//Danne

Upp till toppen
Annons: