Annons:
Etikettkörning-tävlingar
Läst 5371 ggr
Knirken1
2008-12-02 22:25

Förgasare & miljö 903...

Såg att "Svanis" åkte på ombesiktning (typiskt drygt) då besiktningspersonalen "kom på" att de skulle syna avgaserna från hans B18 (stående enkel Zenithförgasare).

Det handlade visst om någon bränsle/luft blandningsskruv som Volvo-verkstan i och med detta då gav sig på och justerade. Synar man stående enklelluftvägs-Zenithförgasaren närmare så sitter det en "misstänkt" lämplig justerskruv nederst på görgasaren helt nära insugsgrenröret. Men hur/vad gör den beroende på håll/med/motsols-vrid man snurrar på den ??

Kan dålig tätning mellan cylinderväggarna och kolvarna vara med & göra att avgasröken blir svart eller CO-bemängd (eller är det ett marginellt problem) ??

Har någon provat det där TriPak de säljer på CLAS OHLSSON ?? Kolla gärna Rättviksföretagets sida www.tripak.se med div tester mm. Kan det vara något, eller??!? /Kn1

Annons:
VALP3314
2008-12-03 21:18
#1

När du vrider den medsols alltså innåt ställer du ner luftblandningen, och då så klart motsols ställer du upp blandningen, detta göres lätt genom motorlucken i hytten, då den sitter fråmåt på höger sida (pasagerarsidan), kollad på mina senaste besiktningspapper och såg att jag hade en co på 0.2, jag tror att det har att göra med att vid besiktningen före satt det en B 18 motor i och där ställde besiktnings mannen ner värdet så att det blev bra med den motorn, en å en halv månad senare vid ombesiktnigen av ett hjul lager (Ja jag kom inte in i tid och fick göra en helt ny besiktning) så satt det en B 20 motor i men med samma förgasare och utan att jag rört skruven och då visade mäterna på just 0,2 i co.

Lite undrande hur i helskotta motorn kunde gå då den var så snålt ställd tog de bort mätaren och allt var frid och fröjd.

man kan ju tycka att det var lite småaktigt att de inte gav han en chans att ställa ner co halten när provaren satt på.

Men det är ju väldigt olika hur man blir behandlad på bilprovningen beroende på vart och vem som utför kontrollen, lite av att lotteri å få rätt besiktnings man

VALP3314
2008-12-03 21:54
#2

Ja skall ju till lägga att när man ställer ner den (vrider medsols) sänker man co halten

Och (motsols ) då höjer man den.

Kör motorn varm skruva sedan in skruven till till motorn varven börjar bli väldigt låga och motorn nästan stannar, vrid då ut den tills motorn går gämt igen och justera sedan tomgångs skruven till önskat vartal på tomgång,

Då skall co halten vara så låg som möjligt och besiktnigen är inga bekymmer.

svanis
2008-12-03 23:35
#3

Stämmer precis efter handboken, min Co ligger nu ochså på 0,2 efter justering.

Tänk även på att göra rent luftfiltret i ren bensin och fylla på olja i botten så mår motorn ännu bättre.

Fitret har en filterinsats i stål och tvättas ur med bensin, ny motorolja fylls därefter på i botten på filter skålen men bara upp till markeringen.

Svanis!

Knirken1
2008-12-07 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite B18 förbrännings tankegångar:

KOLDIOXID: När olja/petrolium-"kemikalier" förbränns bildas div ämnen. Ett är koloxid (CO), en osynligt & luktfri &/men dödligt giftig gas. Under tidigt (& hela tror jag + längre) 60-tal var CO det enda man brydde sig om att mäta & gränsen sattes till 5 %, vilket anses brutalt "smutsigt/hälsovådligt idag". Den gasen omvandlas av sig självt efter en stund till CO2 (koldioxid) ute i luften. Koldioxiden är i sin tur, den mest skadliga ingrediensen i avgaserna och kan inte renas bort med nutida (2008 !) teknik. Det är den gasen man bråkar om nu och vill minimera bland alla biltillverkare (de tillverkare som lyckats bra skriver gärna ut detta i sina anonser. Övriga inte så gärna!! Hummer tex drar sig för detta.). Enda nuvarande normala sätt motortillverkarna jobbar med för att få ner CO2 innehållet är att använda mindre bränsle (bränslesnålare motorer helt enkelt). Riktigt hur farlig koldioxiden är och vad bra/rätta gränsvärden är, tvistar motor/bilindustrin mycket om just nu (…dec-08).

((( Viktig & glad nyhet med motorena var ju förståss att man slapp en massa hästbajshögar på vägarna, noterade man (bättre med avgaser !! De flyger ju bort))).

KVÄVEOXID: NO alstrades (kväve reagerar med syre) inte så mycket av "tidigare" då motorena hade rel. stora cylindervolymer & lågt kompressionstryck. Det "görs effektivast" i motorer som jobbar med högt komp-tryck och riktigt hett förbränningsrum. Det låga oktantalet som rådde i den äldre bensinen gjorde att komp/värme situationen fick lov att vara låg komp & "låg" värme. Annars "spikade" / (glödtände i förbränningsrummet hit & dit) motorerna. Plötsligt kom bensintillverkarna på (provade fram) att om man blandade in bly (sk tetraetyl-bly lösning) i bensinen så fick man upp detta sk "oktantal", så att motorerna kunde ges högre kompression och jobba med högre temp i förbränningsrummen. Nu blev motorerna effekt starkare relativt cylindervolymen. Dvs kunde minimeras i storlek, och också varva mycket högre. Dock vet vi ju hur det är med bly och miljö (bly är som bekant ett värsting-gift).

(((- Ni vet ju ev hur Caligula blev i skallen (+ somliga andra dåtida rommare) då man fodrade vinstopen (& andra kärl) med prima bly, samt sörplade mängder med vin ur dessa. Även badanläggningarna (de berömda rommerska baden) hade sina rör fodrade med bly så alla som badade & rörde sig i ångorna där fick sin beskärda dos. Blyet syns tydligt i resterna/ruinerna av rommarnas bad i tex Varna i Bulgarien ännu idag. De anade inga faror då, liksom vi blundade för dessa, men anade faktum långt senare. Dvs att bly ger fatala hjärnskador !!!! )))).

Volvos B18 kom 1960 & var (är !) en riktig smutsgris egentligen. Fördelar man brydde sig om då (+vi valpåkare &:så förståss nu!!) är ju att motorn är praktiskt taget oförstörbar. Allt i den är brutalt överdimmensionerat. Alla.belastningar/lager/mm säkerhetsgränser jmf nutida motorkonstruktioner är valda som om motorerna är tänkta för klåpaktigt/klantigt "evighetsbruk" (bra för oss nu!). Miljömässigt modernt sett är B18 (+ B20 mfl motorer från då)) dock något av en katastrof.

B18 i sportutförande gavs komp.förhållande 10-1 och gick bäst på 100 oktanig bensin (dvs massor av tetraetyl-bly). Fuskade man & tankade (billigare soppa) lägre oktantal så spikade & glödtände sport-B18 något hemskt.

Denna motor gavs ett ganska primitivt grenrör & två SU-förgasare som levererade en ganska stor & fet bränsleblandning & på så sätt allstrades stor effekt (& rejält med CO2). Volvoverkstan ställde gärna in CO till mellan 5 och 10 % vid kundens önskemål om effekt-"finlir"!! Att avgaserna luktade än värre var inte så noga. Dem (avgaserna) åkte man ju då ändå ifrån ändå fortare!!

Faktiskt så sent som först 1976 fick vi "bättre" bestämmelser om avgasrening i Sverige i alla fall. I Carlifonien tex hade man haft dylika bestämmelser, med åtföljande katalysatorteknik, i flera år då. Här blev katalysator ett krav 1989 (!!?). Det finns bilar med katalysator före 1989 men de behöver ej fungera!! då kravet kom 1989 !. Den måste dock sitta där på tex en -88, men kan i princip vara en tom burk!!

Det är faktiskt först i dessa dagar som man upptäckt att det som man trodde var rel ofarligt (och det som det är mest kvar av i "våra" avgaser nu) är just CO2 (koldioxid), och det är det motortillverkarna nu tävlar om att minimera mängden av i avgaserna.

Vi med våra valpar har numera "fördelen" av bilbesiktningen, snällt nog, kräver de värden som "då" krävdes (runt 60-talet och några år hitåt) men som således tillåter relativt "brutal-göriga" avgaser (se %-tal ovan i inlägget).

Bra är väl dock nu att vi har koll på "avgassituationen" i våra skogs-åkdon efter bästa förmåga/så gott vi kan + håller koll på miljötips som kan tänkas vara användbara för B18 (och B20 i C202). Alltid lönsamt/lugnande dessutom när besiktningen "står för dörren". Se f.ö. fotot ang gengas-konvertering på äldre hoj !!/Kn1

eile
2008-12-07 17:13
#5

ställ efter sug ljudet brukar funka på alla märken.

miljön spilar nog kvitta på vad förgasaren släpper ut på lågfartsdelen men för att slippa onödigt nedsotade stift bör man ställa lågfartsblandningen rätt, gällar alla fordon.

JohnA
2008-12-08 08:42
#6

Tack för en bra redogörelse Knirken1! Jag har själv funderat mycket på det Eile skrev här ovanför, -att det faktiskt bara är tomgångsblandningen man ställer och att denna inställning blir marginell så fort man sätter foten på gaspedalen.

Zenith-förgasaren har en fiffig (?) ventil som ska magra av blandningen när motorn jobbar med kraftigt undertryck/lågt gaspådrag men frågan är hur bra denna ventil funkar när membranet haft 40 år på sig att stelna?

70-tals Fiat hade på sina webrar en mekaniskt manövrerad ventil på spjällaxeln som öppnade upp en kanal mot vevhuset för att suga i sig lite extra vid lågt gaspådrag. EGR-ventilen som dök upp som en vanlig lösning på de skärpta kraven -76 spädde vad jag vet in lite avgaser när motorn gick med HÖG belastning. EGR-ventilerna sotar ihop med åren vilket bilprovningen känner väl till. Dessvärre är deras test- och framför allt bedömningsmetoder ganska godtyckliga. Jag hade ett rent helvete med en väl rengjord ventil på en citroen och blev tvungen att modifiera ventilen så mycket att bilen blev svårkörd för att de skulle godkänna den vid ventiltestet…

Men hursonhelst, att ställa snål CO-halt är knappast fel men jag är mycket tveksam till om det spelar någon större roll. Förvisso går ju bilmotorer en hel del på tomgång inne i städerna men där har man ju ofta förbud mot tomgångskörning över en minut. (som om folk bryr sig…) På våra skogslunkare är det kanske mer relevant med tanke på hur ofta vi släpper upp pedalen.

Slutligen: Jag vill minnas att det på äldre lätta lastbilar inte finns några avgaskrav alls, eller att de åtminstone är väldigt liberala. Valparna är väl oftast reggade som lätta lastbilar? Min 903:a blev besiktigad för drygt ett år sedan och jag minns att man då kollade avgaserna men samtidigt sade något motstridigt och tillade att det inte var några problem.

Att CO2, kolDIoxid, är svårt att rena bort håller jag med om. I stort sett all förbränning ger vad jag vet CO2, inklusive vår egen i form av utandningsluften. Förutom den enkla lösningen att förbruka mindre bränsle (där ligger skogstrollen nog rätt bra till jämfört med andra motorhobbyister) kan man påverka genom val av icke-fossila bränslen som härstammar från växter som tagit upp koldioxid under sin livstid. Biodiesel och etanol borde ligga bra till men huruvida framställningsmetoderna är effektiva och miljömässiga råder delade meningar om…

Annons:
Svedis
2008-12-08 09:37
#7

Kolmonooxiden är ganska liten och är ju resten av en ofullständig förbränning. Koldioxiden som du skriver är från bl.a. all förbränning. Miljömässig blir bränslet först när ursprungsprodukten tillåts växa upp igen och då förbruka eller "återanvända" den koldioxid den  tidigare släppte ut i förbränningen. Innan des är den lika illa som allt annat.

Men den är inte giftig eller farlig utan idag är den en fråga för växthuseffekten. Den "lilla" mängden kolmonooxid är däremot farlig. Ni vet, stängd garagedörr och motorn igång. Då är det kolmonooxiden som verkar. 

Sedan kan man bränna upp en regnskog ( bildas CO) och odla sockerbetor (för etanol). Men då får någon politiker förklara miljövinsten!Oskyldig

Upp till toppen
Annons: