04 Teknik

Fästpunkter för 3 punktsbälte C202?

2008-12-17 13:10 #0 av: Gulasch

Hej på er alla!

Jag är ny medlem på denna sajt. Införskaffade en C202 pickup med soft-top och kapell på flaket förra veckoslutet. Jag bor i Finland och skall ha bilen som hobbybil, tänkte syssla med lätt off road körning och eventuellt lite exkursioner till Ryssland samt dra båttrailer med den.

För att få bilen registrerad i Finland måst jag installera 3 punkts säkerhetsbälten. Tänkte ta från nån skrotbil bälten och bulta fast. Inte råkar nån ha en C202 med original bälten, skulle vela veta var fästpunkterna varit original. Finns inga färdiga på min bil så måst ta till borren. Problemet är att hyttens sidor (B-stolpen) tycks bestå av flera mindre plåtdelar skruvade, punktsvetsade, popnitade ihop. Undrar hur bälten suttit fast original? Tacksam för råd och eventuellt bilder.

Mvh

Gulasch

 

 

 

 

 

 

 

Anmäl
2008-12-17 18:42 #1 av: eile

så här ser orginalet ut

Anmäl
2008-12-18 09:35 #2 av: Gulasch

Tack för bilden eile. Min bil saknar helt dom små tvärbalkarna var bältet fästs. Måst fixa till sådana. Tänkte också att det måste finnas något dylikt för att det skall vara nån idé med säkerhetsbältena. 

Ännu en fråga, motstycket till säkerhetsbältet, är det fastbultat i golvet mellan sätena, eller fastsatt i stolens ram? 

 

Anmäl
2008-12-18 11:48 #3 av: eile

sitter med bult i bakanten kanten till motorkåpan  närmare bestämt där stolsrygg möter sitsdelen och fästet sitter förlängt i en ca 15cm plåtbit.

Anmäl
2008-12-18 12:32 #4 av: Gulasch

Stort tack, underlättar arbetet väsentligt nu när man vet hur det skall vara. Skall använda Volvo 240 bälten antagligen. 

Anmäl
2008-12-20 18:20 #5 av: Svedis

Hittade några bilder

Anmäl
2008-12-20 18:20 #6 av: Svedis

och en till

Anmäl
2008-12-20 18:21 #7 av: Svedis

.. och 3:e punkten.  (måste skaffa stolöverdrag....)

Anmäl
2008-12-20 21:34 #8 av: eile

de stolar du har är lätta att klä om.

Anmäl
2008-12-20 23:04 #9 av: Svedis

Jo, jo men det är det svåra jag får börja med! (koppling, hydraul, rost, rost.rost...)

Anmäl
2008-12-22 15:21 #10 av: Gulasch

Säkerhetsbältena är på plats, Volvo 240 bälten passade utmärkt. Mittfästena passade med 240:ans bultar direkt i de färdiga hålen på motorkåpans sida och var rätt längd. Metallslöjd krävdes för de övriga fästena. Tack än en gång för bilderna.

 

Skall till näst börja bekanta mig med pinjonger, lager och kronhjul. Framdifferentialen sade upp sig och bilen står still efter att provat fyrhjulsdriften första gången ca 10 meter på grusväg....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.