Annons:
Etikettteknik
Läst 3075 ggr
Gulasch
12/17/08, 1:10 PM

Fästpunkter för 3 punktsbälte C202?

Hej på er alla!

Jag är ny medlem på denna sajt. Införskaffade en C202 pickup med soft-top och kapell på flaket förra veckoslutet. Jag bor i Finland och skall ha bilen som hobbybil, tänkte syssla med lätt off road körning och eventuellt lite exkursioner till Ryssland samt dra båttrailer med den.

För att få bilen registrerad i Finland måst jag installera 3 punkts säkerhetsbälten. Tänkte ta från nån skrotbil bälten och bulta fast. Inte råkar nån ha en C202 med original bälten, skulle vela veta var fästpunkterna varit original. Finns inga färdiga på min bil så måst ta till borren. Problemet är att hyttens sidor (B-stolpen) tycks bestå av flera mindre plåtdelar skruvade, punktsvetsade, popnitade ihop. Undrar hur bälten suttit fast original? Tacksam för råd och eventuellt bilder.

Mvh

Gulasch

Annons:
eile
12/17/08, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

så här ser orginalet ut

Gulasch
12/18/08, 9:35 AM
#2

Tack för bilden eile. Min bil saknar helt dom små tvärbalkarna var bältet fästs. Måst fixa till sådana. Tänkte också att det måste finnas något dylikt för att det skall vara nån idé med säkerhetsbältena. 

Ännu en fråga, motstycket till säkerhetsbältet, är det fastbultat i golvet mellan sätena, eller fastsatt i stolens ram?

eile
12/18/08, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

sitter med bult i bakanten kanten till motorkåpan  närmare bestämt där stolsrygg möter sitsdelen och fästet sitter förlängt i en ca 15cm plåtbit.

Gulasch
12/18/08, 12:32 PM
#4

Stort tack, underlättar arbetet väsentligt nu när man vet hur det skall vara. Skall använda Volvo 240 bälten antagligen.

Svedis
12/20/08, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade några bilder

Svedis
12/20/08, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

och en till

Annons:
Svedis
12/20/08, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

.. och 3:e punkten.  (måste skaffa stolöverdrag….)

eile
12/20/08, 9:34 PM
#8

de stolar du har är lätta att klä om.

Svedis
12/20/08, 11:04 PM
#9

Jo, jo men det är det svåra jag får börja med! (koppling, hydraul, rost, rost.rost…)

Gulasch
12/22/08, 3:21 PM
#10

Säkerhetsbältena är på plats, Volvo 240 bälten passade utmärkt. Mittfästena passade med 240:ans bultar direkt i de färdiga hålen på motorkåpans sida och var rätt längd. Metallslöjd krävdes för de övriga fästena. Tack än en gång för bilderna.

Skall till näst börja bekanta mig med pinjonger, lager och kronhjul. Framdifferentialen sade upp sig och bilen står still efter att provat fyrhjulsdriften första gången ca 10 meter på grusväg….

Svedis
12/23/08, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

hoppas det inte är drivknuten…

Upp till toppen
Annons: